39,916
עריכות
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
"עשיו הוא אדום". ונקרא כך על שם שביקש מ[[יעקב אבינו|יעקב]] אחיו: "הלעיטני נא מן האדום האדום הזה", ובשכר זה מכר את בכורתו ליעקב, היינו את הזכות לעבודת ה' שהיתה שמורה לבכורים. | "'''עשיו''' הוא אדום". ונקרא כך על שם שביקש מ[[יעקב אבינו|יעקב]] אחיו: "הלעיטני נא מן האדום האדום הזה", ובשכר זה מכר את בכורתו ליעקב, היינו את הזכות לעבודת ה' שהיתה שמורה לבכורים. | ||
אמרו חז"ל: "יצחק, יצא ממנו עשיו", ובזה שני ענינים: | אמרו חז"ל: "יצחק, יצא ממנו עשיו", ובזה שני ענינים: | ||
שורה 6: | שורה 6: | ||
ב. יצחק, יצא ממנו עשיו. | ב. יצחק, יצא ממנו עשיו. | ||
== ישראל מומר == | |||
הענין הב' מתחלק אף הוא לשנים: | הענין הב' מתחלק אף הוא לשנים: | ||
1) | 1) אף על פי שעשיו יצא ונפרד מקדושתו של יצחק - שיצא לתרבות רעה, מכל מקום מכיון שיצא ממנו - מיצחק, יש לו קשר עם יצחק, ודינו כדין יורש, וכמו שכתוב: "ירשה לעשו נתתי". | ||
והטעם הוא משום שעשיו נולד לאם יהודיה - רבקה אמנו, לכן אף שהוא בגדר "ישראל מומר", אבל ישראל הוא, ודינו כדין ישראל, שאעפ"י שחטא - ישראל הוא. | והטעם הוא משום שעשיו נולד לאם יהודיה - רבקה אמנו, לכן אף שהוא בגדר "ישראל מומר", אבל ישראל הוא, ודינו כדין ישראל, שאעפ"י שחטא - ישראל הוא. | ||
שורה 33: | שורה 35: | ||
שאעפ"י שגופו של עשיו נפרד מיצחק, דבר המסמל שבחיצוניותו ובדרכי חייו נפרד עשיו מדרך אביו, אבל "ראשו" - פנימיותו, היה בחיק אביו יצחק, משום שישראל אעפ"י שחטא ישראל הוא. | שאעפ"י שגופו של עשיו נפרד מיצחק, דבר המסמל שבחיצוניותו ובדרכי חייו נפרד עשיו מדרך אביו, אבל "ראשו" - פנימיותו, היה בחיק אביו יצחק, משום שישראל אעפ"י שחטא ישראל הוא. | ||
== זה לעומת זה == | |||
2) "יציאתו" של עשיו ממנו - מיצחק, משמעה שהקליפה שנפל בה, היא מקבילה ודוגמה למדתו של יצחק, כי זה לעומת זה עשה אלקים - רע לעומת טוב כו', "כקוף בפני אדם". | 2) "יציאתו" של עשיו ממנו - מיצחק, משמעה שהקליפה שנפל בה, היא מקבילה ודוגמה למדתו של יצחק, כי זה לעומת זה עשה אלקים - רע לעומת טוב כו', "כקוף בפני אדם". | ||
שורה 40: | שורה 44: | ||
{{סגל}} | {{סגל}} | ||
[[קטגוריה: | [[קטגוריה:אישים בתנ"ך]] | ||
[[קטגוריה:קליפות]] | [[קטגוריה:קליפות]] |
עריכות