39,916
עריכות
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 12: | שורה 12: | ||
לשון | לשון | ||
התורה “ויהיו חיי שרה מאה שנה גו׳ שני חיי שרה”. הרבי מקשה: בדרך כלל, כשנאמר סכום שני חיי אדם בתורה, לשון הכתוב היא “ויהיו | התורה בפטירתה הוא: “ויהיו חיי שרה מאה שנה גו׳ שני חיי שרה”. הרבי מקשה: בדרך כלל, כשנאמר סכום שני חיי אדם בתורה, לשון הכתוב היא “ויהיו | ||
ימי.. “ או “(ימי) שני חיי גו׳”, וא”כ גם כאן | ימי.. “ או “(ימי) שני חיי גו׳”, וא”כ גם כאן | ||
היה לו לומר “ויהיו ימי שרה” או “ויהיו שני שרה” - ומהו הלשון “ויהיו חיי שרה”. הרבי מבאר, כי | היה לו לומר “ויהיו ימי שרה” או “ויהיו שני שרה” - ומהו הלשון “ויהיו חיי שרה”. | ||
הרבי מבאר, כי | |||
עיקר החידוש בכתוב זה הוא להודיע | עיקר החידוש בכתוב זה הוא להודיע | ||
שכל ימי שרה היו ממולאים בעבודת השם | שכל ימי שרה היו ממולאים בעבודת השם | ||
שורה 20: | שורה 22: | ||
שהן תמימים כך שנותם תמימים”, ועד | שהן תמימים כך שנותם תמימים”, ועד | ||
(כפרש”י) ש”כולן שוין לטובה”, שמדת | (כפרש”י) ש”כולן שוין לטובה”, שמדת | ||
ה”טוב” של כל שנותי׳ היתה באופן שווה. | ה”טוב” של כל שנותי׳ היתה באופן שווה. | ||
בענין זה ישנו דבר תמוה, כיצד | |||
אפשר לומר שכל קכ”ז השנים של שרה | אפשר לומר שכל קכ”ז השנים של שרה | ||
היו “שויו לטובה”? הרי מובן, שאין להשוות | היו “שויו לטובה”? הרי מובן, שאין להשוות | ||
את מעמדה ומצבה בהיותה באור | את מעמדה ומצבה בהיותה באור | ||
כשדים, וכן בחרן, לגבי מעמדה ומצבה | כשדים, וכן בחרן, לגבי מעמדה ומצבה | ||
לאחרי שבאה “אל הארץ אשר אראך”, ולאידך - בקכ”ז שנה אלו נכלל גם הזמן שהיתה בבית פרעה וכן בבית אבימלך וכו׳. | לאחרי שבאה “אל הארץ אשר אראך”, ולאידך - בקכ”ז שנה אלו נכלל גם הזמן שהיתה בבית פרעה וכן בבית אבימלך וכו׳. | ||
והביאור בזה - בפשטות”: “חיי שרה” פירושו - הענינים שבהם חייתה שרה, ו”חיי שרה” היו “שוין לטובה”, במשך כל שנותיה שהרי מובן, שהמשמעות האמיתית של “חיי שרה” לא היו חיי הגוף שלה (אכילה | |||
ושינה וכיו”ב), שהרי דלא בענינים אלו "חייתה" שרה אמנו. ופשיטא, כאשר היתה בבית | ושינה וכיו”ב), שהרי דלא בענינים אלו "חייתה" שרה אמנו. ופשיטא, כאשר היתה בבית | ||
פרעה או בבית אבימלך, הרי הצד הבלתי רצוי שבזה לא הי׳ חלק מ"חיי שרה" [שהרי אדרבה, היותה סגורה בבית פרעה ובית אבימלך גרם לה צער גדול]. | פרעה או בבית אבימלך, הרי הצד הבלתי רצוי שבזה לא הי׳ חלק מ"חיי שרה" [שהרי אדרבה, היותה סגורה בבית פרעה ובית אבימלך גרם לה צער גדול]. |
עריכות