ניגון כי הנה כחומר: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
הגהה, עדכון
(עריכה, הרחבה) |
(הגהה, עדכון) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''ניגון כי הנה כחומר''' הוא [[ניגון]] שחובר על ידי ה[[חסיד]] ר' [[אהרון חריטונוב]] {{הערת | '''ניגון כי הנה כחומר''' הוא [[ניגון]] שחובר על ידי ה[[חסיד]] ר' [[אהרון חריטונוב]] {{הערת באתר "זמרשת" מובא שהניגון של "כי הנה כחומר" היה מזומר בחב"ד בעבר ללא מילים. תחילה התאים לו המשורר עמנואל הרוסי את מילות שירו "שְכב בני" (1929), ורק עשרות שנים מאוחר יותר הותאמו לו בחב"ד מילות "כי הנה כחומר"". | ||
"אף אחד לא יכול היה לציין בדיוק מתי התאימו חסידי חב"ד את הפיוט "כי הנה כחומר ביד היוצר" שאומרים/שרים בליל יום | פרטים נוספים על הניגון, כותב חוקר הזמר החסידי, יעקב מזור באתר זֶמֶרֶשֶׁת (5.10.2014): | ||
"אף אחד לא יכול היה לציין בדיוק מתי התאימו חסידי חב"ד את הפיוט "כי הנה כחומר ביד היוצר" שאומרים/שרים בליל יום הכיפורים. מה שכן ידעו לציין שזה קרה ממש בזמן תפילת ערבית של החג, באחד המניינים של חסידי חב"ד בירושלים ע"י איש צעיר יחסית שעבר לפני התיבה, וככל הנראה לא מוקדם משנות השישים האחרונות של המאה העשרים. עד אז הניגון הושר בחסידות חב"ד ללא מילים. ראו למשל פרסומו בספר הניגונים של חב"ד כרך א' שנדפס בשנת תש"ט (1948) בלא מילים. | |||
במקורות רבים רשום כי מלחין הניגון הוא שלום חריטונוב, אולם הזיהוי הנכון הוא כנראה אחיו, אהרן חריטונוב. אנו מודים למענדי בלוי שהביא לתשומת לבנו את המידע (ספטמבר 2021) על סמך המקורות: | במקורות רבים רשום כי מלחין הניגון הוא שלום חריטונוב, אולם הזיהוי הנכון הוא כנראה אחיו, אהרן חריטונוב. אנו מודים למענדי בלוי שהביא לתשומת לבנו את המידע (ספטמבר 2021) על סמך המקורות: | ||
א. אוטוביוגרפיה של עמנואל הרוסי במכונת כתיבה (לא יצאה לאור). עותק מצוי גם בידי לאה צבעוני העורכת של כתבי עמנואל הרוסי. | |||
ב. עדות מוקלטת בפי חסיד חב"ד פנחס אלטהויז, שהיה דודו או בן דודו של עמנואל הרוסי. | |||
המידע גם בידיעה "משידורי הרדיו לחג - מבחר" (מעריב, 2.9.1975). בתכנית "ניגוני חב"ד - הקלטות חדשות" השתתף שמואל אלטהויז, קרוב משפחה של פנחס אלטהויז, ואפשר שהוא מסר את המידע. | המידע גם בידיעה "משידורי הרדיו לחג - מבחר" (מעריב, 2.9.1975). בתכנית "ניגוני חב"ד - הקלטות חדשות" השתתף שמואל אלטהויז, קרוב משפחה של פנחס אלטהויז, ואפשר שהוא מסר את המידע. | ||
מוסיף חוקר המוסיקה החסידית יעקב מזור: | מוסיף חוקר המוסיקה החסידית יעקב מזור: | ||
זקני משפחת אלטהויז נחשבו בקרב חסידי חב"ד כאמינים להעיד על מקורם של ניגונים השנויים במחלוקת, ועל פרטים הקשורים לתולדות חב"ד בדורות קודמים, ודעתם תמיד התקבלה. גם אורי מרטון, בנו של יוסף מרטון ז"ל, שנעשה חסיד חב"ד בצעירותו, קבע בשיחה | זקני משפחת אלטהויז נחשבו בקרב חסידי חב"ד כאמינים להעיד על מקורם של ניגונים השנויים במחלוקת, ועל פרטים הקשורים לתולדות חב"ד בדורות קודמים, ודעתם תמיד התקבלה. גם אורי מרטון, בנו של יוסף מרטון ז"ל, שנעשה חסיד חב"ד בצעירותו, קבע בשיחה איתי שזו עדות נאמנה שניתן לסמוך עליה. לדבריו, מי שתמיד הביא ניגונים לאדמו"ר היה שלום חריטונוב וכך נתקבע הדבר שגם הניגון הזה הוא ניגון ששלום חיבר. לקח זמן עד שנודע ממקורות אחרים שהם מוסמכים (כמו שמואל אלטהויז) שהייחוס לשלום הוא טעות.}} שהיה אחד מהאחים החסידים לבית משפחת חריטונוב מ[[ניקולייב]]. ר' אהרון שהיה ה[[שוחט ובודק]] בניקולייב חיבר [[ניגוני חב"ד|ניגונים חב"דיים]] רבים המעוררים [[חשבון נפש|חשבון הנפש]] וכיסופי ה[[נשמה]] להתרומם לחיים [[רוחני]]ים. | ||
הניגון הינו ללא מילים אך נהוג לנגן אותו יחד עם מילות הפיוט "כי הנה כחומר" שאומרים בתפילת ליל [[יום כיפור]], כפי שמופיע בקלטת של "[[ניחח]]". וכן הוא גם המנהג ב- [[770]] ובקהילות חב"ד. | הניגון הינו ללא מילים אך נהוג לנגן אותו יחד עם מילות הפיוט "כי הנה כחומר" שאומרים בתפילת ליל [[יום כיפור]], כפי שמופיע בקלטת של "[[ניחח]]". וכן הוא גם המנהג ב- [[770]] ובקהילות חב"ד. |