שירת משה (ספר): הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 4: שורה 4:


==על הספר==
==על הספר==
נדפס בשנת תקמ"ח בהוצאת המחבר בשקלאוו, בבית הדפוס של הרב "ארי' לייב"{{הערה|מתוך דף השער למהדורה הראשונה.}}. בתחילתו באה הסכמה מוהר"ר יששכר בער - שהיה אב"ד דסלוצק. אחר כך באה הקדמת המחבר, אף היא - כהספר - בחרוזים, ומתחילה בר"ת שם "הוי'". בסופה חותם את שמו: "'''אנכי ''''משה'''' בהרבני הישיש מו' ''''מרדכי'''' יצו [=ישמרו צורו ויחזקו]"'''.
===הסיבה לכתיבתו===
בהקדמת המחבר, כותב: {{ציטוט|'''י'''דוע '''ה'''וא '''ו'''מפורסם '''ה'''תועלת שמגיע לכל איש ישראל אשר ישים אל לבו לדעת על פה כל תרי"ג מצות התורה{{הערה|וממשיך שם: {{ציטוט|והוא מושכל. כי כראוי לעבד עכ"פ לדעת מצות אדונו ואזהורתיו על פה בכללות ותמיד יהגה בהם אח"כ לדעת פרטיהם ופרטי פרטיה' טעמיהם לעמוד בסודם. וכן כתוב{{הערה|וילך לא, יט.}}. ולמדה את בני ישראל שימה בפיהם. ומקובל ג"כ מכמה גדולי חקרי לבו' ישראל ה"ה רבינו ישעי' בספרו של"ה משבח מאד להיודעי' על פה וכן מהרא"ה בס' החינוך בהקדמתו כתב זה"ל אך אמרתי ומי יתן ותהי מחשבתי נטרדת בזה כל הימי' . . וכמה גדולי ישראל העוסקים במנינם והעמידו דבריהם בלשון צח וקצר למען דעת כל עם הארץ חשבון המצות וענינם . .}}, עיי"ש.}}}}, וממשיך ומאריך החשיבות שבדבר זכירת וידיעת תרי"ג מצות התורה וז" דרבנן ע"פ, ומסיף שכבר עשה כן ר' דוד ויטאל בספרו '''"כתר תורה"''', ומחבר נוסף בספרו '''"עדות ביעקב"''', ובספרים אלו בא האחד על דסר המצות שבתורה והשני כפי שמנה הרמב"ם את המצות בסמ"ק, וכן ספרים אלו נערכו מתוך קוצר זמן ולפעמים שלא יצאו החרוזים או ראשי התיבות דעשרת הדברות כדבעי, ע"כ '''החידוש שבספר זה''', הוא שנכתבו המצות על הסדר כפי שמביאם הרמב"ם ב"יד החזקה", בבתים (ולא תיבה אחת לכל מצוה), ובראשי תיבות מסודרות על עשרת הדברות. ומוסיף, שכן עשה גם 'מו"ה יונתן' בספרו, אלא שבא בראש הבתים לםעמים כמה אלפא ביתות ואותיות שאינם שייכות כ"כ.


בהוצאה השני' של הספר, באה אזהרת בית הדין צדק דירושלים, על איסור הדפסת הספר ללא אישור מנכיד המחבר השותפים המו"ל. אחר כך באה הקדמת המו"ל הנ"ל,  
ובנוסף, הוסיף המחבר בחצי העמוד התחתון, קטע בא מופיע מקור מהרמב"ם ו"פירוש"{{הערה|במהדורה ראשונה נכתב "פירש", ובמהדורה שני' "פירוש".}} - שמביאו על מנת לציין מהיכן נלמדת מפסוקי התורה.


בחצי העמוד התחתון, מופיע "מדע" ו"פירוש" - שמביאם המחבר על מנת לציין מקור המצוה ברמב"ם ומהיכן נלמדת מפסוקי התורה.
את ההקדמה חותם בבקשת מחילה על טעויות שאולי ונפלו, ומסיים: {{ציטוט|כ"ד [=כה דברי] איש יהודי מקלי הדעת ואשר בעבודה מקצרים. אשר לא איש דברים. אנכי '''משה''' בהרבני הישיש '''מרדכי''' מייזלש יצו}}.
 
===הוצאתו===
 
מהדורה ראשונה נדפס בשנת תקמ"ח בהוצאת המחבר בשקלאוו, בבית הדפוס של הרב "ארי' לייב"{{הערה|מתוך דף השער למהדורה הראשונה.}}. בתחילתו באה הסכמה מוהר"ר יששכר בער - שהיה אב"ד דסלוצק.
 
בהוצאה השני' של הספר, באה אזהרת בית הדין צדק דירושלים, על איסור הדפסת הספר ללא אישור מנכדי המחבר השותפים המו"ל. אחר כך באה הקדמת המו"ל הנ"ל.


==הוצאותיו==
==הוצאותיו==
משתמש אלמוני

תפריט ניווט