31,391
עריכות
(הוספת ערך) |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
הבל הוא כינוי לכל דבר שאין בו ממש, כח כזה שאינו בערך לעצמיות הדבר, בדוגמת הבל הפה, שאינו בערך ביחס למקורו בכח הדיבור. | '''הבל''' הוא כינוי לכל דבר שאין בו ממש, כח כזה שאינו בערך לעצמיות הדבר, בדוגמת הבל הפה, שאינו בערך ביחס למקורו בכח הדיבור. | ||
בשפה העברית, משמש ה'הבל' כמילה נרדפת לאד או לקיטור, ובמשמעות נלווית - לכל דבר שולי, חסר חשיבות או תועלת. | בשפה העברית, משמש ה'הבל' כמילה נרדפת לאד או לקיטור, ובמשמעות נלווית - לכל דבר שולי, חסר חשיבות או תועלת. | ||
שורה 8: | שורה 8: | ||
בלשון הקודש מופיע ההבל בעיקר ביחס לדיבור ("הבל פיהם של תשב"ר", "הבל שאין בו חטא") והבל הלב, וכן ביחס להבל החוטם{{הערה|מהרח"ו עץ חיים אצילות א, ג.}}, הבל המרחץ{{הערה|ירושלמי עבודה זרה פ"ג מב, ד.}} ולהבל התבשיל{{הערה|ספרי האזינו שכ, "הבל זה שעולה מן הקדירה". וכן מד"ר קהל' א ב.}}. | בלשון הקודש מופיע ההבל בעיקר ביחס לדיבור ("הבל פיהם של תשב"ר", "הבל שאין בו חטא") והבל הלב, וכן ביחס להבל החוטם{{הערה|מהרח"ו עץ חיים אצילות א, ג.}}, הבל המרחץ{{הערה|ירושלמי עבודה זרה פ"ג מב, ד.}} ולהבל התבשיל{{הערה|ספרי האזינו שכ, "הבל זה שעולה מן הקדירה". וכן מד"ר קהל' א ב.}}. | ||
בריבוי מקומות בתנ"ך מופיע ה'הבל' ככינוי לדבר שאין בו ממש, כך לדוגמא: "אדם לַהֶבֶל דמה ימיו כצל עובר"{{הערה|תהלים קמד. ד.}}, "והסר כעס מלבך והעבר רעה מבשרך כי הילדות והשחרות הָבֶל"{{הערה|קהלת יא, י.}}, "הֵם קִנְאוּנִי . . כִּעֲסוּנִי בְּהַבְלֵיהֶם"{{הערה|דברים לב, כא.}}, "וַיֵּלְכוּ אַחֲרֵי הַהֶבֶל וַיֶּהְבָּלוּ"{{הערה|מלכים ב יז, טו.}}, "כִּי חֻקּוֹת הָעַמִּים הֶבֶל"{{ | בריבוי מקומות בתנ"ך מופיע ה'הבל' ככינוי לדבר שאין בו ממש, כך לדוגמא: "אדם לַהֶבֶל דמה ימיו כצל עובר"{{הערה|תהלים קמד. ד.}}, "והסר כעס מלבך והעבר רעה מבשרך כי הילדות והשחרות הָבֶל"{{הערה|קהלת יא, י.}}, "הֵם קִנְאוּנִי . . כִּעֲסוּנִי בְּהַבְלֵיהֶם"{{הערה|דברים לב, כא.}}, "וַיֵּלְכוּ אַחֲרֵי הַהֶבֶל וַיֶּהְבָּלוּ"{{הערה|מלכים ב יז, טו.}}, "כִּי חֻקּוֹת הָעַמִּים הֶבֶל"{{הערה|ירמיהו י, ג.}}, "מוּסַר הֲבָלִים עֵץ הוּא"{{הערה|שם י, ח.}}, "הֶבֶל הֵמָּה מַעֲשֵׂה תַּעְתֻּעִים"{{הערה|שם י, טו.}}, "אַךְ שֶׁקֶר נָחֲלוּ אֲבוֹתֵינוּ הֶבֶל וְאֵין בָּם מוֹעִיל"{{הערה|שם טז, יט.}}, ועוד. | ||
חז"ל קובעים כי ”אין העולם מתקיים אלא בשביל הבל פיהם של תינוקות של בית רבן“{{הערה|תלמוד בבלי מסכת שבת קיט, ב.}}, ו”בשעה שהתינוקות נפטרין מבית רבן בת קול יוצאת ואומרת להם לך אכול בשמחה לחמך נתקבל הבל פיכם לפני כריח ניחוח“{{הערה|קהלת רבה, פרשה ט, סימן א.}}, וכן "תורה שאדם למד בעולם הזה הבל היא לפני תורתו של משיח". | חז"ל קובעים כי ”אין העולם מתקיים אלא בשביל הבל פיהם של תינוקות של בית רבן“{{הערה|תלמוד בבלי מסכת שבת קיט, ב.}}, ו”בשעה שהתינוקות נפטרין מבית רבן בת קול יוצאת ואומרת להם לך אכול בשמחה לחמך נתקבל הבל פיכם לפני כריח ניחוח“{{הערה|קהלת רבה, פרשה ט, סימן א.}}, וכן "תורה שאדם למד בעולם הזה הבל היא לפני תורתו של משיח". |
עריכות