המשך יום טוב של ראש השנה תרס"ו: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
עריכה, עדכון
(עריכה, עדכון)
 
שורה 6: שורה 6:
[[הרבי]] אמר אודות ה'המשך':
[[הרבי]] אמר אודות ה'המשך':
{{ציטוט|תוכן=במאמריו של כ"ק אדמו"ר (מהורש"ב) נ"ע, אשר בהם באים ענייני החסידות בביאור יותר רחב ובהבנה והשגה שכלית יותר, מכמו שהם (בגלוי - גם לאנשים כערכנו) במאמרי רבותינו שקדמו . . מבין מאמריו גופא דיבר כ"ק אדמו"ר (מהורש"ב) נ"ע במיוחד בשבח ההמשך תרס"ו. כי כל מעלות הנ"ל, בהן נשתבחו מאמריו, ישנן במדה מרובה ומיוחדת בהמשך זה.
{{ציטוט|תוכן=במאמריו של כ"ק אדמו"ר (מהורש"ב) נ"ע, אשר בהם באים ענייני החסידות בביאור יותר רחב ובהבנה והשגה שכלית יותר, מכמו שהם (בגלוי - גם לאנשים כערכנו) במאמרי רבותינו שקדמו . . מבין מאמריו גופא דיבר כ"ק אדמו"ר (מהורש"ב) נ"ע במיוחד בשבח ההמשך תרס"ו. כי כל מעלות הנ"ל, בהן נשתבחו מאמריו, ישנן במדה מרובה ומיוחדת בהמשך זה.
ולא רק שבהמשך זה באה תורת החסידות לידי התגלות יותר ובהשגה למטה יותר, אלא שגם שייכותה של "חכמה זו" לגאולה העתידה.|מקור=אחרון של פסח, תש"ל ([[לקוטי שיחות]] ז, עמ' 206)|אנגלית=|מרכאות=כן}}
ולא רק שבהמשך זה באה תורת החסידות לידי התגלות יותר ובהשגה למטה יותר, אלא שגם שייכותה של "חכמה זו" לגאולה העתידה.|מקור=משיחת [[אחרון של פסח]] [[תש"ל]] ([[לקוטי שיחות]] ח"ז ע' 206). נדפס גם בהוספות להמשך (קה"ת, תשפ"ד) ע' תתז ואילך.|אנגלית=|מרכאות=כן}}


== רעיונות מרכזיים בספר ==
== רעיונות מרכזיים בספר ==
שורה 14: שורה 14:
בספרי הקבלה ניתנו הסברים שונים לסיבת הבריאה: (א) כדי שיתגלה כוחו של הקב"ה, (ב) כדי שהנבראים ידעוהו (אין הכוונה למצוות [[ידיעת ה']], שהיא עצם הידיעה שיש ה', אלא ידיעת מהות כוחותיו). אך [[הרבי הרש"ב]] מחדש ששניהם לא מכוונים לתכלית האמת, כי (א) אין כוחו העליון של הקב"ה מחוסר מעשה, ותיכף לרצונו נעשה דבר, ואם כן הוא שלם אף ללא בריאת העולם הגשמי, (ב) עניין הידיעה שייך רק בעולמות העליונים, ואם כן לא מובן למה ברא את העולם הזה הגשמי.
בספרי הקבלה ניתנו הסברים שונים לסיבת הבריאה: (א) כדי שיתגלה כוחו של הקב"ה, (ב) כדי שהנבראים ידעוהו (אין הכוונה למצוות [[ידיעת ה']], שהיא עצם הידיעה שיש ה', אלא ידיעת מהות כוחותיו). אך [[הרבי הרש"ב]] מחדש ששניהם לא מכוונים לתכלית האמת, כי (א) אין כוחו העליון של הקב"ה מחוסר מעשה, ותיכף לרצונו נעשה דבר, ואם כן הוא שלם אף ללא בריאת העולם הגשמי, (ב) עניין הידיעה שייך רק בעולמות העליונים, ואם כן לא מובן למה ברא את העולם הזה הגשמי.


לפיכך מסיק כי הבריאה היא מפני תשוקתו של הקב"ה לבראותו, ולא ייתכן הסבר שכלי-אנושי לתשוקה זו, "הוא למעלה מטעם ודעת (וכמו שאמר [[אדמו"ר הזקן|רבינו ז"ל]] על זה "אויף א תאווה איז קיין קשיא" (באידיש: על תאווה אין להקשות קושיות), רק שנתאווה שיהיה מציאות תחתונים, ויומשך בחינת עצמות אור אין סוף למטה, שזה ביכולת להמשיך למטה בעולם התחתון דוקא"{{הערה|'''יו"ט של ר"ה תרס"ו''', [[קה"ת]], ברוקלין, תשע"ז - עמ' ח.}}.
לפיכך מסיק כי הבריאה היא מפני תשוקתו של הקב"ה לבראותו, ולא ייתכן הסבר שכלי-אנושי לתשוקה זו, "הוא למעלה מטעם ודעת (וכמו שאמר [[אדמו"ר הזקן|רבינו ז"ל]] על זה "אויף א תאווה איז קיין קשיא" (באידיש: על תאווה אין להקשות קושיות), רק שנתאווה שיהיה מציאות תחתונים, ויומשך בחינת עצמות אור אין סוף למטה, שזה ביכולת להמשיך למטה בעולם התחתון דוקא"{{הערה|המשך תרס"ו ע' ח.}}.


==== התהוות 'יש מאין' ====
==== התהוות 'יש מאין' ====
שורה 20: שורה 20:


== מבנה ההמשך ==
== מבנה ההמשך ==
ההמשך מורכב משישים ואחד [[מאמר|מאמרים]] שנאמרו על סדר השנה. המאמרים הם רצף עניינים הכרוכים זה בזה, ועוסקים באותו עניין, ולכן נקראים בשם 'המשך'. לאורך הספר ישנן [[הגהה|הגהות]] מאת הרבי הרש"ב. החלק האחרון של הספר נקרא 'השלמת הדרוש'{{הערה|המשך יום טוב של ר"ה - תרס"ו, [[קה"ת]], [[תשע"ז]], עמ' תקלז.}} והוא לא נאמר בעל פה.
ההמשך מורכב משישים ואחד [[מאמר|מאמרים]] שנאמרו על סדר השנה. המאמרים הם רצף עניינים הכרוכים זה בזה, ועוסקים באותו עניין, ולכן נקראים בשם 'המשך'. לאורך הספר ישנן [[הגהה|הגהות]] מאת הרבי הרש"ב. החלק האחרון של הספר נקרא 'השלמת הדרוש'{{הערה|המשך תרס"ו ע' תקלז.}}, והוא לא נאמר בעל פה.


על קטעים מסוימים מתוך המאמרים רשם כי אין להעתיקם. אך [[הרבי]] הורה להדפיסם בשולי הגיליון ולציין שנרשם עליהם "אין צריך להעתיק"{{הערה|[[התוועדויות]] תשמ"ב כרך ד', עמוד 2060 ואילך.}}.
על קטעים מסוימים מתוך המאמרים רשם כי אין להעתיקם. אך [[הרבי]] הורה להדפיסם בשולי הגיליון ולציין שנרשם עליהם "אין צריך להעתיק"{{הערה|[[התוועדויות]] תשמ"ב כרך ד', ע' 2060 ואילך.}}.


המאמרים משנות אמירת וכתיבת המאמר, שאינם מה'המשך' נדפסו בנפרד, 'ספר המאמרים תרס"ו-תרס"ז', בעריכת הרב יהונתן דוד רייניץ (משפיע בישיבת תומכי תמימים בניו הייבן וחבר מערכת [[אוצר החסידים]]).
המאמרים משנות אמירת וכתיבת המאמר, שאינם מה'המשך' נדפסו בנפרד, 'ספר המאמרים תרס"ו-תרס"ז', בעריכת הרב יהונתן דוד רייניץ (משפיע בישיבת תומכי תמימים בניו הייבן וחבר מערכת [[אוצר החסידים]]).


== מהדורות וביאורים ==
== מהדורות הספר ==
 
מעת אמירת המאמרים למדו במאמרים אלו מתוך העתקות [[כת"י]] או כתובים במכונת-כתיבה. לראשונה הספר נדפס בשנת [[תשל"א]] על ידי הוצאת [[קה"ת]], בהוראה ישירה מ[[הרבי]].
מעת אמירת המאמרים למדו במאמרים אלו מתוך העתקות [[כת"י]] או כתובים במכונת-כתיבה. לראשונה הספר נדפס בשנת [[תשל"א]] על ידי הוצאת [[קה"ת]], בהוראה ישירה מ[[הרבי]].


=== מהדורות הספר (בדפוס) ===
* מהדורה ראשונה - [[קה"ת]], ברוקלין, [[תשל"א]].
 
הספר בא לראשונה בדפוס, עם השוואה לכת"י ר' שמואל הסופר. בסוף הספר נוסף שיחה מוגהת מכ"ק אדמו"ר שליט"א מאחש"פ תש"ל{{הערה|נדפס ב[[לקוטי שיחות]] ח"ז ע' 206, וכן בהוספות להמשך (קה"ת, תשפ"ד) ע' תתז ואילך.}}.


* מהדורה ראשונה - [[קה"ת]], ברוקלין, [[תשל"א]].
* מהדורה שניה - [[קה"ת]], ברוקלין, [[תשל"ו]].
* מהדורה שניה - [[קה"ת]], ברוקלין, [[תשל"ו]].
בהוצאה זו נכנסו תיקונים רבים ע"פ הכתי"ק, וכן נכנסו מאמרים משנים אלו שאינם מההמשך - מכתי"ק אדמו"ר הרש"ב.
* מהדורה שלישית - [[קה"ת]], ברוקלין, [[תשד"מ]].
* מהדורה שלישית - [[קה"ת]], ברוקלין, [[תשד"מ]].
בהוצאה זו נוספו, בין השאר: 'הנחות' מכמה מאמרים, השמטות, הערות ובאורים מאדמו"ר הריי"צ ועוד.
* מהדורה רביעית - [[קה"ת]], ברוקלין, [[תנש"א]].
* מהדורה רביעית - [[קה"ת]], ברוקלין, [[תנש"א]].
בהוצאה זו נדפסו לראשונה שתי הנחות של אדמו"ר הריי"צ.
* מהדורה חמישית - [[קה"ת]], ברוקלין, [[תשס"ה]].
* מהדורה חמישית - [[קה"ת]], ברוקלין, [[תשס"ה]].
* מהדורה שישית - [[קה"ת]], ברוקלין, [[תשע"ז]].
* מהדורה שישית - [[קה"ת]], ברוקלין, [[תשע"ז]].
בהוצאה זו נוספו לראשונה תשעה מאמרים חדשים, וכן סודר הספר מחדש עם תיקונים.
* מהדורה שביעית - [[קה"ת]], ברוקלין, [[תשפ"ד]].
* מהדורה שביעית - [[קה"ת]], ברוקלין, [[תשפ"ד]].


=== ביאורים ===
בהוצאה זו נדפסו לראשונה המשך הערות וביאורים מאדמו"ר הריי"צ, וכן רשימה שלו משנת תרס"ו.
 
בנוסף, נכנס בהוצאה זו מפתח לעניני משיח וגאולה{{הערה|ע"פ הוראת כ"ק אדמו"ר מלך המשיח שליט"א ב[[דבר מלכות תזריע מצורע]].}} וכן 'רשימת דפוסי ספרי אדמו"ר הרש"ב'.
 
== ביאורים ==
 
* '''הערות וביאורים להתחלת המשך תרס"ו''', מ[[אדמו"ר הריי"צ|אדמו"ר הריי"צ]]
* '''הערות וביאורים להתחלת המשך תרס"ו''', מ[[אדמו"ר הריי"צ|אדמו"ר הריי"צ]]
* '''שערי עיונים בדא"ח, שני כרכים''', מאת הרב [[מיכאל חנוך גולומב]] (משפיע ב[[תומכי תמימים המרכזית 770]])
* '''שערי עיונים בדא"ח, שני כרכים''', מאת הרב [[מיכאל חנוך גולומב]] (משפיע ב[[תומכי תמימים המרכזית 770]])
שורה 51: שורה 70:


== קישורים חיצוניים ==
== קישורים חיצוניים ==
* '''[https://chabadpedia.co.il/images/3/30/המשך_יום_טוב_של_ראש_השנה_תרס%22ו.pdf המשך 'יום טוב של ר"ה - תרס"ו' מהדורה חדשה עם הוספות]''', [[קה"ת]], [[תשע"ז]] {{PDF}}
* '''[https://chabadpedia.co.il/images/3/30/המשך_יום_טוב_של_ראש_השנה_תרס%22ו.pdf המשך 'יום טוב של ר"ה - תרס"ו', מהדורה חדשה עם הוספות]''', [[קה"ת]], [[תשע"ז]] {{PDF}}
* [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31623&pgnum=1 המשך יום טוב של ר"ה - תרס"ו], [[קה"ת]], [[תנש"א]] - באתר [[HebrewBooks]] {{PDF}}
* [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31623&pgnum=1 המשך יום טוב של ר"ה - תרס"ו], [[קה"ת]], [[תנש"א]] - באתר [[HebrewBooks]] {{PDF}}
* שיעורי הרב יוסף יצחק אופן ב[http://www.chasidut.tv/nd2013/contents.asp?aid=97067 המשך תרס"ו], באתר חסידות TV
* שיעורי הרב יוסף יצחק אופן ב[http://www.chasidut.tv/nd2013/contents.asp?aid=97067 המשך תרס"ו], באתר חסידות TV
9,318

עריכות

תפריט ניווט