מסכת סנהדרין: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 922 בתים ,  21 במאי 2010
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:


המסכת עוסקת בדיני הסנהדרין הגדולה והקטנה, דיני תורה, ועוד.
המסכת עוסקת בדיני הסנהדרין הגדולה והקטנה, דיני תורה, ועוד.
== יסודות בפרק הראשון ==


'''סמיכה''' היא כאשר רב אשר הוא בעצמו סמוך מהדור הקודם להוראה, סומך את רב אחר להוראה.
=== ביאורי הרבי ===
בדף ט"ו ע"ב ישנה מחלוקת של רבי יאשיה עם רבי יונתן בדיני עיר הנדחת, לדעת רבי יאשיה מי' עד ק' העובדים עבודה זרה הינם כדין עיר הנדחת, ועונשם כדין יחיד שעבד עבודה זרה, אך פחות מעשרה דינם כיחידים, ומק' ומעלה דינם כציבור. ואילו לרבי יונתן, דווקא ממאה ומעלה עד רובו של שבט דינם כעיר הנדחת, אך פחות מכך דינם כדין יחידים.


=== מקורה, מהותה, ואופן הסמיכה ===
הרבי מבאר כי זו היא מחלוקת כללית של רבי יאשיה ורבי יונתן בכל הש"ס, כאשר רבי יאשיה מעדיף את כח הכלל, ולכן כבר מעשרה ומעלה הוא מחשיב ככלל - "עיר", וממאה הם ציבור, ואילו רבי יונתן דוגל בכוחו של היחיד, ולכן עד מאה אנשים, דינם של עובדי העבודה זרה הוא כיחידים. מחלוקת זו הינה בכל הש"ס.


מקור הסמיכה, היא בגמרא סנהדרין<REF>[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=24&daf=5&format=pdf דף ז]</REF>, אז היה צריך כל רב לקבל סמיכה מרב אחר סמוך, סמיכה מיוחדת כדי לדון דיני ממונות, וסמיכה מיוחדת לדיני נפשות. לא כל מי שהיה ראוי לכך קיבל את הסמיכה, במקרה מסוים לא העניק רבינו הקדוש סמיכה לרב להתיר בכורות, כדי לחלוק כבוד לרבה בר בר חנה. 
דוגמאות נוספות לכך הינם במחלוקת רבי יאשיה ורבי יונתן במכמה אביו ואמו, אם משמעות הכתוב היא דווקא מי שמכה את שניהם, - וזו היא דעת רבי יאשיה שסובר כי אביו ואמו הינם מציאות של "מולידיו", לעומת רבי יונתן שסובר כי כל אחד מהם הינו מציאות לעצמו בענין זה, ולכן משמעות הפסוק היא מי שמכה אחד מהם, שגם עונשיו הוא במיתה.


על ידי הסמיכה איש מפי איש עד משה, נמשך הארת [[יסוד]] [[אבא]] בהנסמך, וזוכה לקבל הארה מ[[אצילות]] ממש, מסיבה זו הוא נקרא בשם "רב'''י'''" בתוספת יו"ד, ולכן גם בכוחו להשפיע מבחינת מוחין דאבא. בשונה מכך, רב שאינו סמוך, אינו מקבל את השפעתו אלא מבחינת [[בינה]], בסדר ה[[השתלשלות]] מעילה לעלול.<REF> [[אדמו"ר הזקן]], [[תורה אור]], הוספות [[מגלת אסתר]] קיח, א.</REF>
=== לינקים ===
 
למרות ש[[משה רבינו]] סמך את יהושע בידו, הסמיכה לדורות אינה ביד, אלא על ידי קריאתו והסמכתו להקרא "רבי". הסמיכה היא דווקא בשלושה דיינים מוסמכים.<REF>[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=24&daf=13b&format=pdf סנהדרין יג, ב.]. רמב"ם ריש הל' סנהדרין.</REF>
 
=== הסמיכה כיום ===
 
כיום אין רבנים סמוכים מסמיכה האמיתית, מכיון שאין שום רב שסמוך דור אחר דור. בכל זאת אין רב יכול להורות עד שיקבל כתב סמיכה מרב אחר סמוך מדור דור.
 
בשנת [[תשי"ב]] עורר הרבי שאברכים ובחורים ירכשו ידיעות בש"ס ופוסקים ויקבלו סמיכה להוראה.<REF> [http://www.otzar770.com/library/main_book.asp?nBookId=72 היום יום] </REF>
 
בשנת [[תשל"ו]] חזר  הרבי ועורר על ענין זה.
 
יש לציין כי הרבי קיבל סמיכה מהגאון רבי יוסף רוזי'ן, הידוע בשם הראגאטשובר.
 
=== ביאורי הרבי ===


*'''ז ב.''' אלו כלי הדיינין. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=&pgnum=114 לקוטי שיחות חל"ד עמ' 102 (114)]
*'''ז ב.''' אלו כלי הדיינין. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15930&st=&pgnum=114 לקוטי שיחות חל"ד עמ' 102 (114)]
39,916

עריכות

תפריט ניווט