מעלי קבצים, highauser
8,613
עריכות
(←עבודת התשובה כיום: ציטוט מומצא) |
|||
שורה 34: | שורה 34: | ||
== תשובה בפנימיות התורה == | == תשובה בפנימיות התורה == | ||
עיקר עניינה של התשובה היא - כאמור "והרוח תשוב אל האלוקים". גם יהודי שלא עבר עבירה מימיו, עצם זה שנשמתו - "חלק אלוקה ממעל" ירדה לעולם הזה, הרי זה ריחוק עצום. התפקיד של התשובה להחזיר את היהודי למקורו ושרשו | עיקר עניינה של התשובה היא - כאמור "והרוח תשוב אל האלוקים". גם יהודי שלא עבר עבירה מימיו, עצם זה שנשמתו - "חלק אלוקה ממעל" ירדה לעולם הזה, הרי זה ריחוק עצום. התפקיד של התשובה להחזיר את היהודי למקורו ושרשו, ולגלות איך כאן ועכשיו יהודי יכול להיות מחובר לאלוקות{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/36/71d.htm לקוטי תורה האזינו עא, ד] - הובא ונתבאר בריבוי מקומות; ראה למשל [https://drive.google.com/file/d/1ewqVC_6v7wx21HpczwShqXfTFkUzYh2X/view לקוטי שיחות חלק ט, שיחת האזינו א'].}}. | ||
==דרגות בתשובה== | |||
בתשובה ישנם ריבוי דרגות לאין קץ{{הערה|ראה שיחת [https://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/39/9/28/358.htm ערב יום כיפור תש"נ] הערות 3, 11.}}, אלא שבאופן כללי נחלקות לשתי דרגות - תשובה מיראה ותשובה מאהבה, המקבילות לשתי דרגות התשובה המבוארות בפנימיות התורה - תשובה תתאה ותשובה עילאה{{הערה|שם=כד}}. | |||
בתוך כל אחת מהן יש ריבוי דרגות (ובכללות, שתי דרגות בכל אחת - המקבילות ללשון הפסוק{{הערה|תהילים ל"ד ט"ו.}} "סור מרע, ועשה טוב, בקש שלום, ורודפהו": "סור מרע" "ועשה טוב" הן דרגות בתשובה תתאה, ו"בקש שלום" "ורדפהו" הן דרגות בתשובה עילאה{{הערה|לקוטי תורה בלק [https://chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/21/73a.htm עג, א] ואילך. הובא ונתבאר ב[https://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/39/8/3/index.htm לקוטי שיחות חלק ל"ט אגרת התשובה - הוספות ב'].}}). | |||
===תשובה מאהבה ותשובה מיראה=== | |||
חז"ל לימדו כי ישנו הבדל בין עשיית תשובה מ[[יראה]] - בגלל פחד ה[[עונש]] או עבור ה[[שכר]] - ההופכת את הזדונות רק לשגגות, ותשובה מ[[אהבה]] - מצד הרצון לשוב אל ה' - ההופכת את הזדונות לזכויות{{הערה|יומא פו, ב. ע"פ הרמב"ם הלכות תשובה פרק י (ברמב"ם נזכר החילוק בין יראה לאהבה בקשר לעבודת ה' בכלל, ולא במיוחד בקשר לתשובה; אולם בלקוטי שיחות חל'ק כ"ד (הנ"ל, הערות 26 ו-27) מקשר זאת לדרגות התשובה).}}. | |||
טעם הדבר הוא כי התשובה מיראה פועלת רק מכאן ולהבא, ולכן מחלישה את רושם העבירות אך הן נשארות; ותשובה מאהבה פועלת מלמפרע - להפוך את העבירות לזכויות{{הערה|[https://drive.google.com/file/d/16G6SSM_UMr-oG1K8AmV2WlHgirhyUSKL/view לקוטי שיחות חלק י"ז שיחת אחרי ב'] סעיף ג' ואילך, על פי הצפנת פענח המובא שם בהערה 33.}}. | |||
הרבי מחדש שבכללות, גם בתשובה מיראה נעשים הזדונות לזכויות, אך עיקר הענין הוא בתשובה מאהבה רבה{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/3/38/255.htm ד"ה דברו גו' קדושים תשכ"א הערה 55].}}. כמו כן, בכל תשובה, גם מיראה, קיים בפנימיות המניע של אהבה ורצון לשוב אל ה', ולכן בסופו של דבר ודאי יגיע השב גם לתשובה מאהבה{{הערה|שם=כד|ראה בהרחבה [https://drive.google.com/file/d/1C5l_VJTGKTcXLt-_roe1LXWVc6dnD5Lh/view לקוטי שיחות חלק כ"ד שיחת יום הכיפורים].}}. | |||
===תשובה תתאה ותשובה עילאה=== | ===תשובה תתאה ותשובה עילאה=== | ||
====תשובה תתאה==== | |||
תשובה תתאה - היא התשובה על חטא ועוון. | |||
מטרתה של תשובה זו היא לתקן את הפגם שנעשה על ידי החטא בהורדת [[ספירת המלכות]], [[ה' תתאה]] ל[[קליפות]], ולכן נקראת "תשובה תתאה". | |||
המינימום הנדרש לפי ה[[תורה]] בשביל לעשות תשובה בדרגת תשובה תתאה, הוא עזיבת החטא{{הערה|שם=פא}}. | המינימום הנדרש לפי ה[[תורה]] בשביל לעשות תשובה בדרגת תשובה תתאה, הוא עזיבת החטא, ו[[קבלת עול מלכות שמים]]{{הערה|שם=פא}}. אלא, שאחרי שהאדם כבר פרק ממנו עול מלכות שמים בחטא, יהיה קשה לו לקבל מחדש עול מלכות שמים; ולכן נדרשת עבודה נוספת, בשני דרכים, המקיימות את הקבלת עול ומבטיחות שהיא תגיע מעומק הנפש{{הערה|[[אגרת התשובה - פרק ז']]. לפי המבואר בהרחבה בביאור הרבי, [https://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/39/7/5/index.htm לקוטי שיחות חלק ל"ט שיחת אגרת התשובה ה'].}}: | ||
א) לעורר [[רחמים]] על ה[[נשמה]] האלוקית, על ידי ה[[התבוננות]] במעלתה ובירידה הגדולה שנעשתה בה בחטא, התבוננות המביאה ל[[מרירות]]. בפרט מתאימה התעוררות זו בזמן [[תיקון חצות]]. | א) לעורר [[רחמים]] על ה[[נשמה]] האלוקית, על ידי ה[[התבוננות]] במעלתה ובירידה הגדולה שנעשתה בה בחטא, התבוננות המביאה ל[[מרירות]]. בפרט מתאימה התעוררות זו בזמן [[תיקון חצות]]. | ||
ב) [[ביטוש]] והשפלת ה[[גאווה]] של ה[[קליפה]], על ידי שהאדם מביא את עצמו ללב נשבר, אם על ידי [[סיגופים]] ו[[תעניות]], ואם על ידי [[חשבון נפש]] על מעשיו | ב) [[ביטוש]] והשפלת ה[[גאווה]] של ה[[קליפה]], על ידי שהאדם מביא את עצמו ללב נשבר, אם על ידי [[סיגופים]] ו[[תעניות]], ואם על ידי [[חשבון נפש]] על מעשיו. | ||
תשובה זו היא הכנה הכרחית על מנת להגיע אחר כך לתשובה עילאה. | תשובה זו היא הכנה הכרחית על מנת להגיע אחר כך לתשובה עילאה. | ||
====תשובה עילאה==== | ====תשובה עילאה==== | ||
תשובה עילאה | תשובה עילאה אינה על עוונות, אלא היא השבת הנפש להידבק בה' כמו שהיתה לפני [[ירידת הנשמה לגוף|ירידתה לגוף]]. | ||
מטרתה של תשובה זו היא להידבק בה' בתכלית, וזאת על ידי התעוררות ורצון להידבק אל המלך - [[עצמותו ומהותו יתברך]]; והתעוררות זו מביאה ל[[דביקות]] בה' על ידי [[התבוננות]] בגדולתו (ענינה של [[ספירת הבינה]] - [[ה' עילאה]], שעל שמה נקראת "תשובה עילאה"){{הערה|[[אגרת התשובה - פרק ח']], על פי ביאור הרבי, [https://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/39/7/6/index.htm לקוטי שיחות חלק ל"ט אגרת התשובה ו'].}}. | |||
התבוננות זו מולידה רגשות [[אהבה]] ו[[יראה]] לה', והתקשרות עמו ב[[מחשבה]], [[דיבור]] ו[[מעשה]], שבכולם נרגש שאין האדם מציאות נפרדת, אלא שכלו דבוק בחכמתו של ה', מדותיו הן מידותיו של ה' וכן הלאה{{הערה|[[אגרת התשובה - פרק ט']], לפי ביאור הרבי, [https://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/39/7/8/index.htm לקוטי שיחות חלק ל"ט אגרת התשובה ח'].}}. בכללות, דביקות זו יכולה להיעשות הן מלמעלה למטה - על ידי [[לימוד התורה]] ו[[גמילות חסדים]], והן מלמטה למעלה - בדביקות שב[[תפילה]]{{הערה|אגרת התשובה פרק ט'.}}. | |||
בעוד תשובה תתאה נעשית מתוך [[מרירות]] על מה שפגם בחטאיו, תשובה עילאה נעשית מתוך שמחה{{הערה|אגרת התשובה פרקים [[אגרת התשובה - פרק י'|יו"ד]] ו[[אגרת התשובה - פרק י"א|י"א]].}}. | |||
== המעלות בעבודת התשובה על פני עבודת הצדיקים == | == המעלות בעבודת התשובה על פני עבודת הצדיקים == |