תנ"ך אמסטרדם: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסר בית אחד ,  11 בספטמבר 2023
אין תקציר עריכה
(←‏קישורים חיצוניים: קישור לעמוד)
אין תקציר עריכה
 
שורה 1: שורה 1:
'''תנ"ך אמסטרדם''', הוא דפוס תנ"ך מדוייק ומוגה מאוד שנסדר לדפוס באמסטרדם שבהולנד בשנת ה'תכ"ו (1666).
'''תנ"ך אמסטרדם''', הוא דפוס [[תנ"ך]] מדוייק ומוגה מאוד שנסדר לדפוס באמסטרדם שבהולנד בשנת ה'תכ"ו (1666).


אדמו"ר הצמח צדק החזיק עותק של תנ"ך זה והשתמש בו גם לקריאת [[הפטרה|ההפטרות]] בשבתות, ואף הוסיף בו הגהות שונות. עותק התנ"ך הזה מצוי כיום בארכיון [[ספריית ליובאוויטש]].
[[אדמו"ר הצמח צדק]] החזיק עותק של תנ"ך זה והשתמש בו גם לקריאת [[הפטרה|ההפטרות]] בשבתות, ואף הוסיף בו הגהות שונות. עותק זה מצוי כיום בארכיון [[ספריית ליובאוויטש]].


==היסטוריה==
==היסטוריה==
התחלת סידור התנ"ך לדפוס היתה בשנת תכ"ו, כמפורש בשער הספר "בשנת '''והיתה''' ... 5426", אך ההדפסה עצמה הסתיימה רק בשנת "'''תזכ'ה'''"{{הערה|כמה מביבליוגרפים טעו ופיענחו את שנת ההדפסה של הספר כשנת תל"ב, בגימטריא תזכ"ה, כיון שטעו וחשבו שהחשבון הוא לפרט קטן וגם האות ה' נכללת בגימטריא, אך לאמיתו של דבר החשבון הוא לפרט גדול, והאות ה' באה לסמן את האלף החמישי.}}.
התחלת סידור התנ"ך לדפוס היתה בשנת ה'תכ"ו, כמפורש בשער הספר "בשנת '''והיתה''' ... 5426", אך ההדפסה עצמה הסתיימה רק בשנת "'''תזכ'ה'''"{{הערה|כמה מביבליוגרפים טעו ופיענחו את שנת ההדפסה של הספר כשנת תל"ב, בגימטריא תזכ"ה, כיון שטעו וחשבו שהחשבון הוא לפרט קטן וגם האות ה' נכללת בגימטריא, אך לאמיתו של דבר החשבון הוא לפרט גדול, והאות ה' באה לסמן את האלף החמישי.}}.


(ככל הנראה נוסח החומש הוגה בדיוק על פי החיבור 'אור תורה' שבספר 'שתי ידות' של ר' מנחם די לונזאנו שהודפס לראשונה בוונציה כחמישים שנה קודם לכן).
(ככל הנראה נוסח החומש הוגה בדיוק על פי החיבור 'אור תורה' שבספר 'שתי ידות' של ר' מנחם די לונזאנו שהודפס לראשונה בוונציה כחמישים שנה קודם לכן).
4,551

עריכות

תפריט ניווט