מלאך: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 1,249 בתים ,  6 באפריל 2010
עריכה ראשונית חלקית
(חלקי)
(עריכה ראשונית חלקית)
שורה 1: שורה 1:
{{בעריכה}}
{{לעריכה}}
{{מלאכים}}
{{מלאכים}}
'''מלאכים''' הם כוחות אלוקיים המשמשים את הקב"ה ויקומם הוא [[עולמות בי"ע]]. מלאך פירושו שליח, והמלאכים הם המעבירים את השפע האלוקי בעולמות.
'''מלאכים''' הם כוחות אלוקיים המשמשים את הקב"ה ויקומם הוא [[עולמות בי"ע]]. מלאך פירושו שליח, והמלאכים הם המעבירים את השפע האלוקי בעולמות.


בניגוד לכוחות האלוקיים ב[[עולם האצילות]] ובעולמות שמעל עולם האצילות, אשר הנם מאוחדים עם הקב"ה, עד שלא נקראים בשם עולם, הרי שב[[עולמות בי"ע]] ישנו פירוד והתחלקות, ובעולמות אלו ישנם מלאכים. המלאכים נוצרו מן נפילת האורות ב[[שבירת הכלים]], שנפלו בבחינת חלקים נפרדים.
בניגוד לכוחות האלוקיים ב[[עולם האצילות]] ובעולמות שמעל עולם האצילות, אשר הנם מאוחדים עם הקב"ה, עד שלא נקראים בשם עולם, הרי שב[[עולמות בי"ע]] ישנו פירוד והתחלקות, ובעולמות אלו ישנם מלאכים. המלאכים נוצרו מן נפילת האורות ב[[שבירת הכלים]], שנפלו בבחינת חלקים נפרדים ושורשם מעולם התוהו.
 
עבודת המלאכים היא בבחינת [[רצוא ושוב]], יחד עם זאת נקראים המלאכים "עומדים"{{הערת שוליים|בתיווך הדברים נאמר כי המלאכים אמנם מתעלים במדריגות (שזהו ענין הרצוא ושוב), אך הם נותרים לעולם באופן עבודה יחיד, כגון מיכאל באהבה וגבריאל בגבורה, ואינם יכולים להחליף את סוג עבודתם ולכן הם "עומדים" תמיד בדרגתם.}}.


==מלאכים ונשמות==
==מלאכים ונשמות==
[[נשמה|נשמות]] ישראל נמשכו מ[[פנימיות]] העולמות, ומלאכים נמשכו מחיצוניות העולמות. וענין כללי זה משפיע על כל פרטי עניניהם, שהמלאכים נחלקו מן הנשמות מצד שורשם, ומצד ענינם, ומצד עבודתם. המשכת המלאכים הוא מחיצוניות העולמות, שנמשכו הם מ[[זיווג נשיקין]], מה שאין כן נשמות ישראל שנמשכו מבחינת [[זיווג גופני]] שהוא מפנימיות העולמות. ולכן, הנשמות הם בבחינת [[אדם]] שעומדים בבחינת קומה שלימה, לעומת המלאכים שהם בבחינת [[בהמה]]. ולכן נחלקו המלאכים למחנות, פני אריה ופני שור וכו'. שענין פני אריה הוא מלאכים הנמשכים מספירת החסד, ועבודתם היא באהבה, ופני שור עבודתם היא ביראה. וענין זה הוא רק במלאכים, שאדם הוא בבחינת קומה שלימה, וכלול מעשר ספירות.
[[נשמה|נשמות]] ישראל נמשכו מ[[פנימיות]] העולמות, ומלאכים נמשכו מחיצוניות העולמות. שוני זה משפיע גם עניינו של כל אחד ועבודתו. המשכת המלאכים הוא מחיצוניות העולמות, שנמשכו הם מ[[זיווג נשיקין]], מה שאין כן נשמות ישראל שנמשכו מבחינת [[זיווג גופני]] שהוא מפנימיות העולמות. ולכן, הנשמות הם בבחינת [[אדם]] שעומדים בבחינת קומה שלימה, לעומת המלאכים שהם בבחינת [[בהמה]]. ולכן נחלקו המלאכים למחנות, פני אריה ופני שור וכו'. שענין פני אריה הוא מלאכים הנמשכים מספירת החסד, ועבודתם היא באהבה, ופני שור עבודתם היא ביראה. וענין זה הוא רק במלאכים, שאדם הוא בבחינת קומה שלימה, וכלול מעשר ספירות.


==חילוקי הדרגות ביניהם==
==חילוקי דרגות==
המלאכים מתחלקים בכללות לפי העולמות בהם נמצאים לשלושה מינים: [[שרפים]] - מלאכים של [[עולם הבריאה]], [[חיות הקודש]] - מלאכים של [[עולם היצירה]], [[אופנים]] - המלאכים של [[עולם העשיה]].
המלאכים מתחלקים בכללות לשלושה סוגים:


===שרפים===
===שרפים===
[[שרפים]] הוא שמם של המלאכים העומדים ב[[עולם הבריאה]]. ב[[עולם הבריאה]] שורה ספירה הבינה של עולם האצילות, כמאמר "[[אמא עילאה מקננת בתלת ספירן בכורסיא]]". עבודתם של השרפים היא בהבנה שכלית של האלוקות. על ה[[שרפים]] נאמר "עומדים ממעל לו", שעומדים הם מעל בחינת הכסא.
שרפים הוא שמם של המלאכים העומדים ב[[עולם הבריאה]] בו שורה ספירה הבינה של עולם האצילות, כמאמר "[[אמא עילאה מקננת בתלת ספירן בכורסיא]]". עבודתם של השרפים היא בהבנה שכלית של האלוקות ועליהם נאמר "עומדים ממעל לו", שעומדים הם מעל בחינת הכסא.


ה[[שרפים]] הם בריה בפני עצמה בציור קומה, כמו שנאמר "בשתים יכסה פניו", וכן נאמר שהם עומדים. שורשם הוא מבחינת ה[[קו]], ולא מבחינת ה[[עיגול]].
השרפים הם בריה בפני עצמה בציור קומה שלם ושורשם מבחינת ה[[קו]]. כמו כן הם בבחינת מקבלים.
 
ה[[שרפים]] הם בבחינת מקבלים, שמקבלים דין מן דין, ואינם בבחינת משפיעים למטה, ולכן הם אומרים "קדוש קדוש קדוש".


===חיות הקודש===
===חיות הקודש===
[[חיות הקודש]] הוא שמם של המלאכים העומדים ב[[עולם היצירה]]. עבודת [[חיות הקודש]] היא בבחינת אהבה ויראה טבעיים, שאין עיקרה בהתפעלות מצד ההתבוננות בשבח, אלא היא טבעית כמו מדות טבעים באדם. [[חיות הקודש]], יחד עם ה[[אופנים]] נושאים את הכיסא.
חיות הקודש הוא שמם של המלאכים העומדים ב[[עולם היצירה]] ועבודתם בבחינת [[אהבה]] ו[[יראה]] [[טבע]]יים שלא באה כתוצאה של ההתבוננות. חיות הקודש, יחד עם האופנים נושאים את הכיסא.


===אופנים===
===אופנים===
[[אופנים]] הוא שמם של המלאכים העומדים ב[[עולם העשיה]]. עבודתם של ה[[אופנים]] היא בבחינת הודאה מרחוק בלבד, שאין מרגישים הם את מקורם, ורק עובדים מבחינת [[ביטול]]. עבודת הוא בבחינת מעשה חיצוניות של השתחוואה, והוא כמו "וצבא השמים לך משתחוים".
אופנים הוא שמם של המלאכים העומדים ב[[עולם העשיה]] ועבודתם היא בבחינת הודאה (ביטול) מרחוק בלבד, שאין מרגישים הם את מקורם.


ה[[אופנים]] הם בבחינת משפיעים, שמשפיעים את ההשפעות למטה. ולכן אומרים הם "ברוך כבוד ה' ממקומו", שענינו המשכת האלוקות למטה.
אופנים הם בבחינת משפיעים, שמשפיעים את ההשפעות למטה. ולכן אומרים הם "ברוך כבוד ה' ממקומו", שענינו המשכת האלוקות למטה.


==מחנות מלאכים==
==מחנות מלאכים==
שורש המלאכים הוא מעולם התוהו, ועל כן הם בבחינת מחולקים, שמתחלקים הם למחנות שונים. ובכללות מתחלקים המלאכים לארבע מחנות: מחנה [[מיכאל]], מחנה [[גבריאל]], מחנה [[רפאל]] ומחנה [[אוריאל]]. מחנה [[מיכאל]] הוא של המלאכים העובדים בבחינת [[אהבה]], ונמשכים הם מבחינת [[פני אריה]] שב[[מרכבה]]. מחנה [[גבריאל]] הוא של המלאכים העובדים בבחינת ה[[יראה]], ונמשכים הם מבחינת [[פני שור]] שבמרכבה. וענין מחנות המלאכים אלו הוא ב[[עולם הבריאה]], וכל מחנה כולל שלוש פרקים, והוא [[י"ב בקר]] שהים עומד עליהם מלמעלה.  
המלאכים מתחלקים בכללות לארבע מחנות. כל מחנה כולל בתוכו שלושה פרקים, והוא [[י"ב בקר]] שהים עומד עליהם מלמעלה:
 
#מחנה מיכאל - מלאכים העובדים בבחינת אהבה ונמשכים הם מבחינת פני אריה שב[[מרכבה]].
#מחנה גבריאל - מלאכים העובדים בבחינת היראה ונמשכים הם מבחינת פני שור שבמרכבה.
#מחנה רפאל.
#מחנה אוריאל.


==מלאכים שונים==
==מלאכים שונים==
שורה 54: שורה 59:
מחנה מיכאל נמשך מבחינת [[פני אריה]] שב[[מרכבה]], שעומד הוא לצד דרום שהוא צד ה[[חסד]]. מחנה מיכאל כולל את כל המלאכים העובדים בבחינת [[חסד]] ו[[אהבה]] וזהו שאמרו: מיכאל מקריב נשמות על גבי המזבח, כלומר, מקריבן בדביקות האהבה שמשפיע עליהן.
מחנה מיכאל נמשך מבחינת [[פני אריה]] שב[[מרכבה]], שעומד הוא לצד דרום שהוא צד ה[[חסד]]. מחנה מיכאל כולל את כל המלאכים העובדים בבחינת [[חסד]] ו[[אהבה]] וזהו שאמרו: מיכאל מקריב נשמות על גבי המזבח, כלומר, מקריבן בדביקות האהבה שמשפיע עליהן.


==עבודתם==
{{הערות שוליים}}
עבודת המלאכים היא בבחינת [[רצוא ושוב]], כמו שנאמר "והחיות רצוא ושוב". יחד עם זאת נקראים המלאכים "עומדים".
 
בתיווך הדברים נאמר כי המלאכים אמנם מתעלים במדריגות (שזהו ענין הרצוא ושוב), אך הם נותרים לעולם באופן עבודה יחיד, כגון מיכאל באהבה וגבריאל בגבורה, ואינם יכולים להחליף את סוג עבודתם.
 
[[קטגוריה:מלאכים]]
[[קטגוריה:מלאכים]]
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]

תפריט ניווט