אברהם אבינו: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 15 בתים ,  29 ביוני 2023
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 3: שורה 3:
[[חז"ל]] מעלים ב[[מדרש]] ([[בראשית רבה]], פרק מב, סימן ח) מספר סיבות לכך שנקרא "עברי": 1. מפני שמוצאו היה מעבר לנהר [[פרת]] ושפתו גם היא הייתה [[עברית]], 2. שכל העולם היה מעבר אחד והוא מהעבר השני (על פי פרשני המדרש הכוונה היא מבחינת אמונה), 3. שהיה מצאצאי [[עבר (דמות מקראית)|עבר]].}} וגם '''אֵיתַּן הַאֶזְרַחִי'''{{הערה|וכן הוא לשון [[הרמב"ם]] (בפרק א מהלכות עבודה זרה הלכה ב-ג) ועל דרך זה (של עבודה זרה) היה העולם הולך ומתגלגל עד שנולד עמודו של עולם והוא אברהם אבינו. כיון שנגמל '''איתן''' זה (כינוי לאברהם אבינו) התחיל לשוטט בדעתו והוא קטן והתחיל לחשוב ביום ובלילה והיה תמיה היאך אפשר שיהיה הגלגל הזה נוהג תמיד ולא יהיה לו מנהיג ומי יסבב אותו וכו' וכן בפיוט '''[[אל מאד נעלה|אֵל מְאֹד נַעֲלָה]]''' [[פיוט]] הנכתב על ידי ה[[רב]] [[משה אשקר הכהן]], ממשוררי [[חלב (עיר)|חלב]] כתוב; יָהּ '''הָרֵם''' לְחָתָן - וְכַלָּתוֹ, בִּזְכוּת '''אַב''' הַאֵיתַּן - וְצִדְקָתוֹ, חילק את המילה אברהם לשני מילים בבית הראשון ובבית השני בבית הראשון סיפא דאברהם '''הַרֵם''' ובבית השני רישא דאברהם '''אַב''' וקראו '''הַאֵיתַּן''' רמז הפייטן לכבוד אותו מאורע נישואין שחתן הדומה ל[[מלך]] ששמו אברהם נשא לאשה את רחל הכלה הדומה ל[[מלכה]] כמו ששורר בסוף הבית בפיוט, וְתִמְלֹךְ הַמַּלְכָּה '''רָחֵל''' - כִּשְׁלֹמֹה בְּמַלְכוּתוֹ}}{{הערה|1=בבא בתרא דף טו. בתלמוד הבבלי שם וכן דעת [[רש"י]] וברוח דברים אלו [[מדרש תהלים]] (בובר) מזמור נד, וזוהר כרך ב (שמות) משפטים דף קי ע"א "איתן האזרחי אברהם איהו, אמנם לפי דעת ה[[בעלי התוספות]] שם איתן האזרחי הוא [[יעקב|יעקב אבינו]]}}, וגם '''אַבְרַהַם אַבִינוּ''' וגם בספרי הפרשנים '''אַב הֲמוֹן לְגוֹיִים'''{{הערה|לדוגמא ראה פיוט [אשאל אלוהי] להרב [[שלום שבזי]] ממשוררי [[תימן]]}} הינו [[דמות מקראית]], הראשונה מבין [[שלושת האבות]]. הראשון ב[[אבות]]. אברהם נולד לאביו [[תרח]].
[[חז"ל]] מעלים ב[[מדרש]] ([[בראשית רבה]], פרק מב, סימן ח) מספר סיבות לכך שנקרא "עברי": 1. מפני שמוצאו היה מעבר לנהר [[פרת]] ושפתו גם היא הייתה [[עברית]], 2. שכל העולם היה מעבר אחד והוא מהעבר השני (על פי פרשני המדרש הכוונה היא מבחינת אמונה), 3. שהיה מצאצאי [[עבר (דמות מקראית)|עבר]].}} וגם '''אֵיתַּן הַאֶזְרַחִי'''{{הערה|וכן הוא לשון [[הרמב"ם]] (בפרק א מהלכות עבודה זרה הלכה ב-ג) ועל דרך זה (של עבודה זרה) היה העולם הולך ומתגלגל עד שנולד עמודו של עולם והוא אברהם אבינו. כיון שנגמל '''איתן''' זה (כינוי לאברהם אבינו) התחיל לשוטט בדעתו והוא קטן והתחיל לחשוב ביום ובלילה והיה תמיה היאך אפשר שיהיה הגלגל הזה נוהג תמיד ולא יהיה לו מנהיג ומי יסבב אותו וכו' וכן בפיוט '''[[אל מאד נעלה|אֵל מְאֹד נַעֲלָה]]''' [[פיוט]] הנכתב על ידי ה[[רב]] [[משה אשקר הכהן]], ממשוררי [[חלב (עיר)|חלב]] כתוב; יָהּ '''הָרֵם''' לְחָתָן - וְכַלָּתוֹ, בִּזְכוּת '''אַב''' הַאֵיתַּן - וְצִדְקָתוֹ, חילק את המילה אברהם לשני מילים בבית הראשון ובבית השני בבית הראשון סיפא דאברהם '''הַרֵם''' ובבית השני רישא דאברהם '''אַב''' וקראו '''הַאֵיתַּן''' רמז הפייטן לכבוד אותו מאורע נישואין שחתן הדומה ל[[מלך]] ששמו אברהם נשא לאשה את רחל הכלה הדומה ל[[מלכה]] כמו ששורר בסוף הבית בפיוט, וְתִמְלֹךְ הַמַּלְכָּה '''רָחֵל''' - כִּשְׁלֹמֹה בְּמַלְכוּתוֹ}}{{הערה|1=בבא בתרא דף טו. בתלמוד הבבלי שם וכן דעת [[רש"י]] וברוח דברים אלו [[מדרש תהלים]] (בובר) מזמור נד, וזוהר כרך ב (שמות) משפטים דף קי ע"א "איתן האזרחי אברהם איהו, אמנם לפי דעת ה[[בעלי התוספות]] שם איתן האזרחי הוא [[יעקב|יעקב אבינו]]}}, וגם '''אַבְרַהַם אַבִינוּ''' וגם בספרי הפרשנים '''אַב הֲמוֹן לְגוֹיִים'''{{הערה|לדוגמא ראה פיוט [אשאל אלוהי] להרב [[שלום שבזי]] ממשוררי [[תימן]]}} הינו [[דמות מקראית]], הראשונה מבין [[שלושת האבות]]. הראשון ב[[אבות]]. אברהם נולד לאביו [[תרח]].


אברהם נולד ב[[א' בטבת]] שנת א'תתקמ"ח וגם נפטר ב[[א' בטבת]]{{הערה|מובא בספר בת עין בשם ספר קרניים הקדמון כיום פטירתו}}.
אברהם נולד ב[[א' בטבת]] שנת א'תתקמ"ח וגם נפטר ב[[א' בטבת]] [[ב'קכ"ג]]{{הערה|מובא בספר בת עין בשם ספר קרניים הקדמון כיום פטירתו}}.


חז"ל אומרים כי "עד אברהם היה העולם מתנהג באפילה, משבא אברהם התחיל להאיר". בתורת הקבלה{{הערה|שערי אורה ספירת המלכות}} מוסבר כי הראשון מבין שבעת הצדיקים שהחזירו והמשיכו את ה[[שכינה]] למטה, לאחר תקופה בת שבעה דורות של חטאים - החל מ[[חטא עץ הדעת]] ועד [[נמרוד]] שמרד והמריד את העולם נגד ה' - וסילקו בזה את גילוי ה[[שכינה]] מהעולם עד הרקיע השביעי, וכאמור, "היה העולם מתנהג באפילה". אך משבא אברהם התחיל להאיר, ופתח בזה תקופה חדשה - "ב' אלפים תורה" - אלפיים משנות העולם מתוך "שית אלפי שנין דקימא עלמא", שבהם ניתנה תורה.
חז"ל אומרים כי "עד אברהם היה העולם מתנהג באפילה, משבא אברהם התחיל להאיר". בתורת הקבלה{{הערה|שערי אורה ספירת המלכות}} מוסבר כי הראשון מבין שבעת הצדיקים שהחזירו והמשיכו את ה[[שכינה]] למטה, לאחר תקופה בת שבעה דורות של חטאים - החל מ[[חטא עץ הדעת]] ועד [[נמרוד]] שמרד והמריד את העולם נגד ה' - וסילקו בזה את גילוי ה[[שכינה]] מהעולם עד הרקיע השביעי, וכאמור, "היה העולם מתנהג באפילה". אך משבא אברהם התחיל להאיר, ופתח בזה תקופה חדשה - "ב' אלפים תורה" - אלפיים משנות העולם מתוך "שית אלפי שנין דקימא עלמא", שבהם ניתנה תורה.
משתמש אלמוני

תפריט ניווט