שבא: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 99 בתים ,  14 ביוני 2023
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{אות|שם=שב"א|תמונה=[[קובץ:shva.jpg|80px]]}}
{{אות|שם=שב"א|תמונה=[[קובץ:shva.jpg|80px]]}}
'''שְבָא''' ('''שוו"א''') הוא אחת מעשרת סימני ה[[ניקוד]] ב[[לשון הקודש]], המשמש כעיצור בסיום הברה סגורה (שווא נח), או חצי תנועה בפתיחה לתנועה (שווא נע), והוא מסומן כשתי נקודות המוצבות זו מעל זו בצורה אנכית מתחת לאות.
'''שְבָא''' ('''שוו"א''') הוא אחת מעשרת סימני ה[[ניקוד]] ב[[לשון הקודש]], המשמש כעיצור בסיום הברה סגורה (שבא נח), או חצי תנועה בפתיחה לתנועה (שבא נע), והוא מסומן כשתי נקודות המוצבות זו מעל זו בצורה אנכית מתחת לאות.


בתורת החסידות, מקביל השבא לספירת ה[[גבורה]] (מתאים בעיקר עם שווא נח, שענינו עצירה).
בתורת החסידות, מקביל השבא לספירת ה[[גבורה]] (מתאים בעיקר עם שבא נח, שענינו עצירה).


==שם הניקוד==
==שם הניקוד==
שורה 10: שורה 10:


== סוגי השבא השונים, והחטפים==
== סוגי השבא השונים, והחטפים==
קיימים 4 סוגים: שווא נח, שווא נע, שווא מרחף, ושווא געיה.
קיימים 4 סוגים: שבא נח, שבא נע, שבא מרחף, ושבא געיה.


מלבד זאת, באותיות הגרוניות (אחה"ע) במקום שאמור לבוא שבא-נע, מכיון שבהגיה המדוייקת לא ניתן להגות באות גרונים שבא-נע, האות מנוקדת בחטף, ובדרך כלל מקבלת את הניקוד הסמוך אליה. מסיבה זו, החטפים נחשבים כאחת הווריאציות של שבא, ומבטאים אותם רק באותיות גרוניות{{הערה|שם=תשמב חי אלול|1=ראו [https://drive.google.com/file/d/1aML94hKeOc7edOV87eFD__SHfNY8cvdu/view שיחת חי אלול תשמ"ב] סעיף כא.}}.
מלבד זאת, באותיות הגרוניות (אחה"ע) במקום שאמור לבוא שבא-נע, מכיון שבהגיה המדוייקת לא ניתן להגות באות גרונים שבא-נע, האות מנוקדת בחטף, ובדרך כלל מקבלת את הניקוד הסמוך אליה. מסיבה זו, החטפים נחשבים כאחת הווריאציות של שבא, ומבטאים אותם רק באותיות גרוניות{{הערה|שם=תשמב חי אלול|1=ראו [https://drive.google.com/file/d/1aML94hKeOc7edOV87eFD__SHfNY8cvdu/view שיחת חי אלול תשמ"ב] סעיף כא.}}.
שורה 17: שורה 17:


===פירוט המופעים השונים של סוגי השבא והחטפים===
===פירוט המופעים השונים של סוגי השבא והחטפים===
כאשר השווא מצוי בסוף הברה, הוא '''שווא-נח'''.
כאשר השבא מצוי בסוף הברה, הוא '''שבא-נח'''.


במצבים הבאים, ה'''שווא נע''':
במצבים הבאים, ה'''שבא נע''':
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|
|
שורה 28: שורה 28:
|'''א''' - ראש מילה
|'''א''' - ראש מילה
|בתחילה מילה, שווא יהיה שווא נע
|בתחילה מילה, שבא יהיה שבא נע
|שְׁמִיעָה - השווא על הש' הוא שווא נע
|שְׁמִיעָה - השבא על הש' הוא שבא נע
|-
|-
|ה'''שני (ב)''' מבין שני שוואים
|ה'''שני (ב)''' מבין שני שבאים
|כאשר יש שני שוואים ברצף, הראשון יהיה שווא נח והשני שווא נע
|כאשר יש שני שבאים ברצף, הראשון יהיה שבא נח והשני שבא נע
|יִשְׁמְעוּ - השווא על הש' הוא שווא נח, השווא על המ' הוא שווא נע
|יִשְׁמְעוּ - השבא על הש' הוא שבא נח, השבא על המ' הוא שבא נע
|-
|-
|אחרי תנועה '''ג'''דולה
|אחרי תנועה '''ג'''דולה
|אחרי תנועה גדולה, שווא יהיה שווא נע
|אחרי תנועה גדולה, שבא יהיה שבא נע
|שָמְעוּ - מאחר שהאות מ' מגיעה לאחר ש' עם תנועה גדולה (קמץ), השווא תחתיה הוא שווא נע
|שָמְעוּ - מאחר שהאות מ' מגיעה לאחר ש' עם תנועה גדולה (קמץ), השבא תחתיה הוא שבא נע
|-
|-
|תחת '''ד'''גש
|תחת '''ד'''גש
|תחת אות דגושה, השווא יהיה שווא נע
|תחת אות דגושה, השבא יהיה שבא נע
|לִמְּדוּ - באות מ' יש דגש תבניתי (מפני שהיא בבניין פִּעֵל הכבד), ולכן השווא תחתיה הוא שווא נע ולא שווא נח (למעשה, הוא שווא מרחף...)
|לִמְּדוּ - באות מ' יש דגש תבניתי (מפני שהיא בבניין פִּעֵל הכבד), ולכן השבא תחתיה הוא שבא נע ולא שבא נח (למעשה, הוא שבא מרחף)
|-
|-
|'''ה'''ללויה!
|'''ה'''ללויה!
|כאשר יש שתי אותיות זהות ברצף, השווא על האות הראשונה יהיה שווא נע ('''ההיגיון''': כדי להקל על ההגייה)
|כאשר יש שתי אותיות זהות ברצף, השבא על האות הראשונה יהיה שבא נע ('''ההיגיון''': כדי להקל על ההגייה)
|המילה הַלְלוּיָה היא דוגמה נהדרת: שתי ל' ברצף, ולכן השווא על הל' הראשונה מוכרח להיות שווא נע (אם תנסו להגות אותו כשווא נח תראו עד כמה זה לא נוח)
|במילה הַלְלוּיָה לדוגמא יש שתי ל' ברצף, ולכן השבא על הל' הראשונה מוכרח להיות שבא נע (כדי לראות עד כמה זה לא נוח, יש לנסות להגות אותו כשבא נח)
|}
|}
'''שווא מרחף''': שווא שנובע מחיטוף של תנועה גדולה. הוא נהגה כשווא-נח, אך מתפקד כשווא-נע. כך למשל, לא יבוא דגש קל אחריו.
'''שבא מרחף''': שבא שנובע מחיטוף של תנועה גדולה. הוא נהגה כשבא-נח, אך מתפקד כשבא-נע. כך למשל, לא יבוא דגש קל אחריו.


'''שווא געיה''': שווא נע המופיע יחד עם [[מתג]], הנהגה כמו תנועה לכל דבר.
'''שבא געיה''': שבא נע המופיע יחד עם [[מתג]], הנהגה כמו תנועה לכל דבר.




שורה 62: שורה 62:


==הברה בפני עצמה==
==הברה בפני עצמה==
כיון שהשווא לעולם לא יכול להופיע לבד, אלא רק בצירוף לתנועה נוספת, נקרא הוא 'עבד עבדים'{{הערה|1=[https://drive.google.com/file/d/1gF4V1sgQvoOBR4MZERTFI4pjMBK-ik_2/view שיחת א' דראש חודש אלול תשמ"ב, סעיף כח.}}.
כיון שהשבא לעולם לא יכול להופיע לבד, אלא רק בצירוף לתנועה נוספת, נקרא הוא 'עבד עבדים'{{הערה|1=[https://drive.google.com/file/d/1gF4V1sgQvoOBR4MZERTFI4pjMBK-ik_2/view שיחת א' דראש חודש אלול תשמ"ב, סעיף כח.}}.


בשונה ממה שניסו מדקדקים שונים לטעון שהשווא אין לו הברה בפני עצמו כלל, הרבי שולל דעה זאת לחלוטין כיוון שהיא סותרת את מה שרואים בחוש שגם אות המנוקדת בשווא בלבד - יש לה הברה, אלא שאינה יכולה להופיע כתנועה בלבד, ולכן נקרא עבד עבדים.
בשונה ממה שניסו מדקדקים שונים לטעון שהשבא אין לו הברה בפני עצמו כלל, הרבי שולל דעה זאת לחלוטין כיוון שהיא סותרת את מה שרואים בחוש שגם אות המנוקדת בשבא בלבד - יש לה הברה, אלא שאינה יכולה להופיע כתנועה בלבד, ולכן נקרא עבד עבדים.


הרבי גם הסביר את הסיבה לכך שלמרות שעל פי פשט מקומו של השווא הוא בסוף הנקודות, כיון שעל פי קבלה מתאים יותר שיופיע אחרי הסגול, ומכיון שאפשר להסביר גם בדרך הפשט מדוע מציבים אותו אחרי הסגול, כיון שהוא יכול לבוא כחטף עם אחד מהנקודות קמץ / פתח / סגול, בלוח הנקודות שבסידור תהילת השם הוא נקבע דווקא שם{{הערה|שם=תשמב חי אלול}}.
הרבי גם הסביר את הסיבה לכך שלמרות שעל פי פשט מקומו של השבא הוא בסוף הנקודות, כיון שעל פי קבלה מתאים יותר שיופיע אחרי הסגול, ומכיון שאפשר להסביר גם בדרך הפשט מדוע מציבים אותו אחרי הסגול, כיון שהוא יכול לבוא כחטף עם אחד מהנקודות קמץ / פתח / סגול, בלוח הנקודות שבסידור תהילת השם הוא נקבע דווקא שם{{הערה|שם=תשמב חי אלול}}.


==פולמוס סימון השבא נע בסידורים החדשים==
==פולמוס סימון השבא נע בסידורים החדשים==
שורה 83: שורה 83:


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*אברהם שטראקס, '''[https://files.anash.org/uploads/2022/04/1214.pdf לימוד הקריאה לפי המסורה]''', ביאור שיטת הרבי בנוגע לשווא, בתוך הערות וביאורים אהלי תורה י"א ניסן תשפ"ב עמוד 301
*אברהם שטראקס, '''[https://files.anash.org/uploads/2022/04/1214.pdf לימוד הקריאה לפי המסורה]''', ביאור שיטת הרבי בנוגע לשבא, בתוך הערות וביאורים אהלי תורה י"א ניסן תשפ"ב עמוד 301


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:נקודות]]
[[קטגוריה:נקודות]]
31,392

עריכות

תפריט ניווט