דער פרומער וארא: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
חב"דפדי פעיל (שיחה | תרומות) |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 10: | שורה 10: | ||
גם [[אדמו"ר הצמח צדק]] חזר על דרוש זה (בהרחבה קצת) כמה וכמה פעמים{{הערה|בשנים [[תרכ"ד]], [[תרכ"ה]] ועוד.}}, וכן קיימות הגהות על המאמר בכתב-יד-קדשו{{הערה|נדפס ב[[אור התורה]] שמות עמ' קיט ואילך. קיצורים על המאמר וכן מעט הוספות באוה"ת שמות עמ' ב'תת"צ.}}. | גם [[אדמו"ר הצמח צדק]] חזר על דרוש זה (בהרחבה קצת) כמה וכמה פעמים{{הערה|בשנים [[תרכ"ד]], [[תרכ"ה]] ועוד.}}, וכן קיימות הגהות על המאמר בכתב-יד-קדשו{{הערה|נדפס ב[[אור התורה]] שמות עמ' קיט ואילך. קיצורים על המאמר וכן מעט הוספות באוה"ת שמות עמ' ב'תת"צ.}}. | ||
המאמר כשלעצמו נדפס לראשונה בספר [[תורה אור]] (בדפוס למברג [[תרי"א]], השונה מספר תורה אור שלפנינו), ושנית בספר מאמרי אדמו"ר הזקן על התורה והמועדים (חלק א', עמוד רלח). בשנת [[תשמ"ז]] המאמר נדפס בקובץ [[כרם חב"ד]] ב'{{הערה|כרם חב"ד ב' עמ' 4 ואילך, בתוספת סקירה, השוואת כת"י וצילומם, הגהות והוספות מהצמח צדק, רבי הלל מפאריטש ותמצית הוספות הרבי למאמר משנת תשי"ב.}} על פי כתב-יד של ה[[יהודה לייב מינוביץ'|מהרי"ל (אח אדמו"ר הזקן)]] עם הגהות בכתב ידו הקדושה של אדמו"ר הזקן עצמו{{הערה|נדפס במאמרי אדמו"ר הזקן – בראשית שמות (הוצאת תשמ"ט, הוספות, ע' | המאמר כשלעצמו נדפס לראשונה בספר [[תורה אור]] (בדפוס למברג [[תרי"א]], השונה מספר תורה אור שלפנינו), ושנית בספר מאמרי אדמו"ר הזקן על התורה והמועדים (חלק א', עמוד רלח). בשנת [[תשמ"ז]] המאמר נדפס בקובץ [[כרם חב"ד]] ב'{{הערה|כרם חב"ד ב' עמ' 4 ואילך, בתוספת סקירה, השוואת כת"י וצילומם, הגהות והוספות מהצמח צדק, רבי הלל מפאריטש ותמצית הוספות הרבי למאמר משנת תשי"ב.}} על פי כתב-יד של ה[[יהודה לייב מינוביץ'|מהרי"ל (אח אדמו"ר הזקן)]] עם הגהות בכתב ידו הקדושה של אדמו"ר הזקן עצמו{{הערה|נדפס במאמרי אדמו"ר הזקן – בראשית שמות (הוצאת תשמ"ט, הוספות, ע' 30-26).}}. | ||
אודות מאמר זה כותב [[אדמו"ר הריי"צ]] מאשר שמע מאביו, [[אדמו"ר הרש"ב]] בשבת קודש פרשת וארא [[תרנ"ו]]{{הערה|[[התמים]] גליון ח עמ' ז.}}: "כ"ק אאמו"ר [אדמו"ר הרש"ב] מספר, אשר המאמר וארא [המדבר בענין "כי לא ידח ממנו נידח" - אינו הנדפס בתורה אור] קנה לו שם "דער פרומער וארא", ואשר מאמר זה היה רגיל כ"ק אדמו"ר [הזקן] לחזור אותו אחת לג' שנה, ובכל פעם ופעם כמעט שהיה חוזרו כלשונו. ורק אאזמו"ר - כוונתו [[אדמו"ר צמח צדק]] - אמר, יעדער מאהל איז גיווען א אור חדש. האט דער טאטע - כוונתו כ"ק [[אדמו"ר מוהר"ש]] - גיזאגט, א אור איז אלע מאהל גלייך, אבער מאור איז אלע מאהל ווי א דבר חדש. ממאמר זה - ממשיך כ"ק אאמו"ר דיבורו - ישנו רק שני דפים בכתב יד קדש דודנו מהרי"ל [מיאנאוויטש, אחי אדמו"ר הזקן] ובאיזה מקומן הגהות כתב יד קדש כ"ק אדמו"ר הזקן. | אודות מאמר זה כותב [[אדמו"ר הריי"צ]] מאשר שמע מאביו, [[אדמו"ר הרש"ב]] בשבת קודש פרשת וארא [[תרנ"ו]]{{הערה|[[התמים]] גליון ח עמ' ז.}}: "כ"ק אאמו"ר [אדמו"ר הרש"ב] מספר, אשר המאמר וארא [המדבר בענין "כי לא ידח ממנו נידח" - אינו הנדפס בתורה אור] קנה לו שם "דער פרומער וארא", ואשר מאמר זה היה רגיל כ"ק אדמו"ר [הזקן] לחזור אותו אחת לג' שנה, ובכל פעם ופעם כמעט שהיה חוזרו כלשונו. ורק אאזמו"ר - כוונתו [[אדמו"ר צמח צדק]] - אמר, יעדער מאהל איז גיווען א אור חדש. האט דער טאטע - כוונתו כ"ק [[אדמו"ר מוהר"ש]] - גיזאגט, א אור איז אלע מאהל גלייך, אבער מאור איז אלע מאהל ווי א דבר חדש. ממאמר זה - ממשיך כ"ק אאמו"ר דיבורו - ישנו רק שני דפים בכתב יד קדש דודנו מהרי"ל [מיאנאוויטש, אחי אדמו"ר הזקן] ובאיזה מקומן הגהות כתב יד קדש כ"ק אדמו"ר הזקן. |