העלם העצמי: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 4 בתים ,  29 בינואר 2023
מ
החלפת טקסט – "אין ואפס" ב־"אין ואפס"
(יצירת דף עם התוכן "'''העלם העצמי''' הוא "מציאות" העולם כפי שהוא כלול במקורו ושורשו טרם שנברא. ==מהות עניינו של ע...")
 
מ (החלפת טקסט – "אין ואפס" ב־"אין ואפס")
 
שורה 7: שורה 7:


==העלם העצמי==
==העלם העצמי==
כפי שהוא בכל מציאות נברא פרטי, כן הוא גם בכללות העולם. והיינו, במקומות רבים בחסידות נאמר שעניינו הכללי של העולם הוא "העלם" – שהוא מעלים על האלוקות המהווה ומחיה אותו{{הערה|לדוגמא, לקוטי תורה שלח לז, ד.}}. הקב"ה "מחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית"{{הערה|נוסח ברכת יוצר לתפלת שחרית}}, ואילו היו האותיות מעשרה מאמרות מסתלקות וחוזרות למקורן ושורשן היה חוזר כל העולם הזה להיות אין ואפס כמו לפני ששת ימי בראשית ממש{{הערה|תניא, שער היחוד והאמונה פרק א'.}} אך העולם מעלים זאת מאתנו. נמצא, שגדר העולם הוא '''כח של העלם'''.
כפי שהוא בכל מציאות נברא פרטי, כן הוא גם בכללות העולם. והיינו, במקומות רבים בחסידות נאמר שעניינו הכללי של העולם הוא "העלם" – שהוא מעלים על האלוקות המהווה ומחיה אותו{{הערה|לדוגמא, לקוטי תורה שלח לז, ד.}}. הקב"ה "מחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית"{{הערה|נוסח ברכת יוצר לתפלת שחרית}}, ואילו היו האותיות מעשרה מאמרות מסתלקות וחוזרות למקורן ושורשן היה חוזר כל העולם הזה להיות [[אין ואפס]] כמו לפני ששת ימי בראשית ממש{{הערה|תניא, שער היחוד והאמונה פרק א'.}} אך העולם מעלים זאת מאתנו. נמצא, שגדר העולם הוא '''כח של העלם'''.


היינו{{הערה|המשך תרס"ו עמ' תס"ד ועוד.}}, "העלם העצמי" הוא העלם העולם עצמו (כביכול בתוך ה') עוד לפני שנברא. כביכול, העולם כבר נמצא - אלא שנמצא ב"מציאות בלתי נמצאת". מצד אחד אי אפשר "להצביע" על העולם בתוך ה' - שהרי הוא אינו נמצא שם. אך מצד שני הוא כן נמצא שם – אלא שמציאותו היא "מציאות בלתי נמצאת", מציאות של דבר שאינו נמצא. זהו סגנון וניב מיוחד בעזרתו באה החסידות לתאר את מציאות העולם כמו שהוא נמצא כביכול בתוך ה' עוד לפני שהוא בורא אותו.
היינו{{הערה|המשך תרס"ו עמ' תס"ד ועוד.}}, "העלם העצמי" הוא העלם העולם עצמו (כביכול בתוך ה') עוד לפני שנברא. כביכול, העולם כבר נמצא - אלא שנמצא ב"מציאות בלתי נמצאת". מצד אחד אי אפשר "להצביע" על העולם בתוך ה' - שהרי הוא אינו נמצא שם. אך מצד שני הוא כן נמצא שם – אלא שמציאותו היא "מציאות בלתי נמצאת", מציאות של דבר שאינו נמצא. זהו סגנון וניב מיוחד בעזרתו באה החסידות לתאר את מציאות העולם כמו שהוא נמצא כביכול בתוך ה' עוד לפני שהוא בורא אותו.

תפריט ניווט