בכיה ודמעות: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 24 בתים ,  9 בינואר 2023
שורה 26: שורה 26:
הנפש יכולה להיות נתונה בו זמנית בשתי תנועות הפכיות של בכיה וחדוה, כפי שהזוהר מספר על רבי אלעזר בנו של [[רבי שמעון בר יוחאי]], שכאשר שמע סודות התורה מאביו בענין [[חורבן בית המקדש]] העיד על עצמו: "בְּכִיָיה תְּקִיעָא בְּלִבָּאִי מִסִּטְרָא חֲדָא, וְחֶדְוָותָא בְּלִבָּאִי מִסִּטְרָא אָחֳרָא"{{הערה|זוהר חלק ג' דף עה עמוד א'.}}, כלומר שבכיה תקועה בליבו מצד אחד כיון שעתה עמד על גודל החורבן, ויחד עם זאת מצד שני חדווה 'תקועה בליבו' מסודות התורה העמוקים שנתגלו לו.
הנפש יכולה להיות נתונה בו זמנית בשתי תנועות הפכיות של בכיה וחדוה, כפי שהזוהר מספר על רבי אלעזר בנו של [[רבי שמעון בר יוחאי]], שכאשר שמע סודות התורה מאביו בענין [[חורבן בית המקדש]] העיד על עצמו: "בְּכִיָיה תְּקִיעָא בְּלִבָּאִי מִסִּטְרָא חֲדָא, וְחֶדְוָותָא בְּלִבָּאִי מִסִּטְרָא אָחֳרָא"{{הערה|זוהר חלק ג' דף עה עמוד א'.}}, כלומר שבכיה תקועה בליבו מצד אחד כיון שעתה עמד על גודל החורבן, ויחד עם זאת מצד שני חדווה 'תקועה בליבו' מסודות התורה העמוקים שנתגלו לו.


אדמו"ר הזקן מביא ענין זה פעמיים בספר התניא{{הערה|לקוטי אמרים פרק ל"ד, ואגרת התשובה פרק י"א.}}, כשמבאר כיצד יהודי יכול להיות מצד אחד במרירות על גודל ריחוקו מאור פני השם, ויחד עם זאת בשמחה גדולה מזה שדווקא כאן בעולם הזה יש לו את האפשרות למלא את הרצון העליון בקיום תורה ומצוות ולהביא לידי פועל את תכלית בריאת העולם{{הערה|ראו עוד שיחת אדמו"ר הריי"צ פרשת פנחס, ש"ת.}}.
אדמו"ר הזקן מביא ענין זה פעמיים בספר התניא{{הערה|לקוטי אמרים פרק ל"ד, ואגרת התשובה פרק י"א.}}. היינו, מאחר והמרירות על ריחוקו מהשם נובעת מסיבה הקשורה לנפש הבהמית ולעומת זאת השמחה מקרבת ה' נובעת מהנפש האלוקית, יכול הבינוני{{הערה|הרבי מוכיח שמדובר דווקא על בינוני בדרגה גבוהה, ולא על "סתם" בינוני.}} להיות בו בזמן במרירות ובשמחה{{הערה|ראו עוד שיחת אדמו"ר הריי"צ פרשת פנחס, ש"ת.}}.


==הדמעות בגאולה==
==הדמעות בגאולה==
1,593

עריכות

תפריט ניווט