סידור תורה אור: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
(10 גרסאות ביניים של 8 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 10: שורה 10:
[[קובץ:Sidur.JPG|ממוזער|150px|שער מהדורת תש"א]]
[[קובץ:Sidur.JPG|ממוזער|150px|שער מהדורת תש"א]]
[[קובץ:Krikha.JPG|ממוזער|150px|כריכת מהדורת תש"א]]
[[קובץ:Krikha.JPG|ממוזער|150px|כריכת מהדורת תש"א]]
[[קובץ:סידור תורה אור תשפ"א.png|ממוזער|150px|מהדורת תשפ"א]]
[[קובץ:סידור תורה אור תשפ"א.png|ממוזער|150px|מהדורת תשפ"ב]]
המהדורה המרכזית והכוללת של סידור זה, יצאה לאור שש שנים אחר פטירתו של הרב לאווט - בשנת [[תרנ"ו]].
הסידור יצא לראשונה בשנת תרמ”ט והרבי הרש”ב קיבל ממנו שני עותקים כפי שביקש עוד קודם ההדפסה. אם כי המהדורה המרכזית והכוללת של סידור זה, יצאה לאור שש שנים אחר פטירתו של הרב לאוואט - בשנת [[תרנ"ו]] ומני אז בכמה מהדורות.


ב[[אלול]] [[תש"א]] הדפיסה [[אגודת חסידי חב"ד העולמית]] את הסידור מחדש ב[[דפוס האחים שולזינגר]]. מהדורה זו נתן [[אדמו"ר הריי"צ]] במתנה ל[[הרבי|רבי]], בה משתמש הרבי בכל יום. על סידור זה רשם הרבי את ההגהות לסידור תורה אור{{הערה|מהדורה זו נסרקה ונדפסה שוב בשנת [[תשפ"א]], כדלהלן בפנים.}}.
ב[[אלול]] [[תש"א]] הדפיסה [[אגודת חסידי חב"ד העולמית]] את הסידור מחדש ב[[דפוס האחים שולזינגר]]. מהדורה זו נתן [[אדמו"ר הריי"צ]] במתנה ל[[הרבי|רבי]], בה משתמש הרבי בכל יום{{הערה|לאחר שנים רבות כשהסידור בלה מרוב שימוש והיו שניסו להציע סידורים אחרים לא הסכים לכך הרבי באומרו שהיות שסידור זה קיבל מהרבי הריי"צ לא יחליפו (ורק בתקופה בה כרכו לרבי את הסידור (בפעם השניה) השתמש הרבי בסידור השני (של החתנים). סידור נוסף שהיה בשימושו האישי של הרבי הוחזק בידיו של ר' [[שלום דובער גנזבורג]] ולאחר פטירתו הוחזר אל ספרייתו האישית של הרבי ב[[חדר הרבי|גן עדן העליון]] ([https://files.anash.org/uploads/2023/12/Anash-Magazine-007L.pdf סידורו של הרבי חזר לחדרו ב-770], מגזין {{אנש}} גליון 7 פרשת ויגש ה'תשפ"ד (אנגלית)).}}. על סידור זה רשם [[הרבי]] את ההגהות ל[[סידור תורה אור]]{{הערה|מהדורה זו נסרקה ונדפסה שוב בשנת [[תשפ"א]], כדלהלן בפנים.}}.


מהדורות נוספות הודפסו ב[[תש"ו]] בשנחאי, ומאז במשך שנים רבות לא הי' ניתן להשיגו{{הערה|כמה פעמים נתבקשו קה"ת להדפיסו, והיה אף מי שהציע לשלם על ההדפסה, אך הדבר נדחה מסיבות שאינן ידועות. ראה מאמרו של ר' [[יהושע מונדשיין]] "הסידור של הרבי".}}, עד שנדפס שוב ב[[תשמ"ז]].
מהדורות נוספות הודפסו ב[[תש"ו]] בשנחאי, ומאז במשך שנים רבות לא הי' ניתן להשיגו{{הערה|כמה פעמים נתבקשו [[קה"ת]] להדפיסו, והיה אף מי שהציע לשלם על ההדפסה, אך הדבר נדחה מסיבות שאינן ידועות. ראה מאמרו של ר' [[יהושע מונדשיין]] "קווים לדמותו של שקרן".}}, עד שנדפס שוב ב[[תשמ"ז]], וכשאזל מהשוק, נדפס במהדורה נוספת - אף היא בשנת [[תשמ"ז]].


בשנת [[תשפ"א]] הודפס באישור הוצאת הספרים [[קה"ת]] הסידור במהדורת צילום ממהדורת [[תש"א]], עם כריכה דמויית עור בדומה לסידורו של הרבי.
* בשנת [[תשפ"א]] הודפס הסידור, ע"י הוצאת הספרים [[קה"ת]] במהדורת צילום ממהדורת [[תש"א]], עם כריכה דמויית עור בדומה לסידורו של [[הרבי]]. בשנה זו הוציאה הוצאת ספרים [[קה"ת]] מהדורת קטנה, עם כריכת עור, בכמות מוגבלת.


בשנת תשפ"ב הוציאה הוצאת ספרים [[קה"ת]] את הסידור בפורמט כיס.
* בשנת [[תשפ"ב]] הוציאה הוצאת ספרים [[קה"ת]] את הסידור בפורמט מוקטן עם כריכה רכה.
 
* בחודש [[אלול]] [[תשפ"ג]] י"ל הסידור במהדורת כיס, ויצא גם כתשורה לחתונת ביתו של הרב [[עמוס כהן]].


== שינוים במהדורות ==
== שינוים במהדורות ==
ישנם שינויים קלים בין מהדורת תש"א בה משתמש הרבי למהדורות הנוספות, והבולטת שבהם היא שבסוף מהדורת תש"א בא חלק נוסף מיוחד לראש-השנה ויום הכיפורים, והוא כולל את כל הפיוטים ו[[חזרת הש"ץ]] לימים הנוראים שאינם באים בדרך כלל בסידור התפילה, אלא במחזור לימים הנוראים.
ישנם שינויים קלים בין מהדורת תש"א בה משתמש הרבי למהדורות הנוספות, והבולטת שבהם היא שבסוף מהדורת תש"א בא חלק נוסף מיוחד לראש-השנה ויום הכיפורים, והוא כולל את כל הפיוטים ו[[חזרת הש"ץ]] לימים הנוראים שאינם באים בדרך כלל בסידור התפילה, אלא במחזור לימים הנוראים.
במהדורת תשמ”ז נוספו גם שער הכולל ודרך ונתיב החיים.


בסידור תורה אור (וכן ב[[סידור רוסטוב]]), כמו בסידורים הספרדים, אין כלל ציון של קהל/[[שליח ציבור|חזן]] בקדושה אלא רק נקודות לפני תיבות אלו.
בסידור תורה אור (וכן ב[[סידור רוסטוב]]), כמו בסידורים הספרדים, אין כלל ציון של קהל/[[שליח ציבור|חזן]] בקדושה אלא רק נקודות לפני תיבות אלו.
כמו כן אין בנמצא כל הקדישים על מקומם, תפילת שמונה עשרה נמצאת רק פעם אחת (בתפילת שחרית), תפילת מנחה אינה בנמצא כלל (אלא קרבנות משחרית, אשרי מפסוקי-דזמרה, שמונה עשרה משחרית (כנ”ל), קדיש תתקבל ניצב לאחר אשרי-ובא לציון, ועלינו בסוף תפילת שחרית) וגם בשאר התפילות כגון מעריב, שחרית לשבת, מנחה של שבת וכו’ אינם בשלמותם (כרגיל בסידורי תהילת ה’ הנפוצים כיום).


==הגהות לסידור==
==הגהות לסידור==
שורה 34: שורה 41:


בחודש [[אלול]] [[תש"א]] הודפס הסידור מחדש על פי ההגהות, וההגהות צללו בתהום הנשייה{{הערה|על מהירות ההדפסה ספרו המדפיסים האחים שולזינגר: "בהגיע האדמו"ר ר' יוסף יצחק ל[[ארצות הברית]] פנה אלינו מזכירו שהוא עתה האדמו"ר וראש חסידי עדת ליובאוויטש ר' מנחם מנדל שניאורסון בשאלה האם נוכל להדפיס ולכרוך תוך שבוע אחד את הסידור נוסח ליובאוויטש, מתוך סידור יחיד שברשותו. ביקש הוא אלף סידורים כאלה על מנת להפיצם ברבים, השיבונו שנעשה הכל על מנת להספיק הזמנה זו במועד המבוקש. קיבלתי את הסידור ותוך שבוע ימים הבאתי את אלף הסידורים מודפסים ומכורכים". האחים שולזינגר - הדפוס וההוצאה לאור, [[ירושלים]] תשמ"ו.}}.
בחודש [[אלול]] [[תש"א]] הודפס הסידור מחדש על פי ההגהות, וההגהות צללו בתהום הנשייה{{הערה|על מהירות ההדפסה ספרו המדפיסים האחים שולזינגר: "בהגיע האדמו"ר ר' יוסף יצחק ל[[ארצות הברית]] פנה אלינו מזכירו שהוא עתה האדמו"ר וראש חסידי עדת ליובאוויטש ר' מנחם מנדל שניאורסון בשאלה האם נוכל להדפיס ולכרוך תוך שבוע אחד את הסידור נוסח ליובאוויטש, מתוך סידור יחיד שברשותו. ביקש הוא אלף סידורים כאלה על מנת להפיצם ברבים, השיבונו שנעשה הכל על מנת להספיק הזמנה זו במועד המבוקש. קיבלתי את הסידור ותוך שבוע ימים הבאתי את אלף הסידורים מודפסים ומכורכים". האחים שולזינגר - הדפוס וההוצאה לאור, [[ירושלים]] תשמ"ו.}}.
ב[[תשס"ז]] הודפסו ההגהות מחדש בקונטרס [[הגהות לסידור אדמו"ר הזקן]].
בהוצאה מחודשת של סידור 'תורה אור', כתבו חברי מערכת ההו"ל שהעתיקו התיקונים ממה שיש בידם, ממה שהכין הרבי לדפוס, וכן מהסידור של הרבי עצמו שכידוע היו עליו תיקונים שונים. אך עדיין אין כאן דבר השלם.


==ראו גם==
==ראו גם==
משתמש אלמוני

תפריט ניווט