ביתא ישראל: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 40 בתים ,  14 ביולי 2022
הגהה
(הגהה)
שורה 1: שורה 1:
קהילת '''ביתא ישראל'''{{הערה|מכונים גם '''הפלאשים''', ובטעות מכונים לעיתים בהכללה גם '''בני הפלאשמורה'''.}}  הוא הכינוי המקובל ל'''יהודי אתיופיה'''{{הערה|אף שהדבר נתון במחלוקת החוקרים האם מדובר בגולים יהודים שהתיישבו באזור בתקופת חורבן בית שני או קבוצה מתושבי המקום שאינה קשורה לקהילה היהודית, שהוקעה על ידי הכנסיה הנוצרית וקיבלה את התואר 'יהודים' ככינוי גנאי - ההתייחסות המקובלת אליהם על ידי רובם ככולם של פוסקי ההלכה, היא כקהילה יהודית בעלת עבר ומנהגים המעוררים דילמות הלכתיות, אך לא כפרו בעצם השתייכותם לבני ישראל, בעיקר בשל פסיקתו המוקדמת של הרדב"ז זמן ארוך לפני שהתעורר הפולמוס בדבר עלייתם לארץ הקודש.}}, שהתיישבו באזור חבש. קהילה זו התקיימה מאז חורבן בית המקדש השני במשך אלפי שנים כקהילה נפרדת ומנותקת משאר קהילות ישראל, ושמרה על מנהגים ייחודיים, השונים באופן ניכר מהלכות ומנהגי היהדות כפי שהשתמרו בידינו.
קהילת '''ביתא ישראל'''{{הערה|מכונים גם '''הפלאשים''', ובטעות מכונים לעיתים בהכללה גם '''בני הפלאשמורה'''.}}  הוא הכינוי המקובל ל'''יהודי אתיופיה'''{{הערה|אף שהדבר נתון במחלוקת החוקרים האם מדובר בגולים יהודים שהתיישבו באזור בתקופת חורבן בית שני או קבוצה מתושבי המקום שאינה קשורה לקהילה היהודית, שהוקעה על ידי הכנסיה הנוצרית וקיבלה את התואר 'יהודים' ככינוי גנאי - ההתייחסות המקובלת אליהם על ידי רובם ככולם של פוסקי ההלכה, היא כקהילה יהודית בעלת עבר ומנהגים המעוררים דילמות הלכתיות, אך לא כפרו בעצם השתייכותם לבני ישראל, בעיקר בשל פסיקתו המוקדמת של הרדב"ז זמן ארוך לפני שהתעורר הפולמוס בדבר עלייתם לארץ הקודש.}}, שהתיישבו באזור חבש. קהילה זו התקיימה מאז חורבן בית המקדש השני במשך אלפי שנים כקהילה נפרדת ומנותקת משאר קהילות ישראל, ושמרה על מנהגים ייחודיים, השונים באופן ניכר מהלכות ומנהגי היהדות כפי שהשתמרו בידינו.


עם כינונה של [[מדינת ישראל]] החלו אנשי הסוכנות היהודית לפעול לבירור היסטוריית הקהילה והעלאתם לארץ הקודש, דבר שגרר פולמוס נרחב, בשל חששות הלכתיים. בעוד רבנים המקורבים לחוגי [[הציונות הדתית]] ותנועת ש"ס צידדו בהעלאתם לארץ וטענו שיש להתייחס אליהם כיהודים גמורים לכל דבר, רוב פוסקי ההלכה וגדולי ישראל טענו באופן מובהק שיש לדרוש מהם להתגייר כדי להסיר חששות הלכתיים, ועל כל פנים, לדרוש מהם לעבור גיור לחומרא.
עם כינונה של [[מדינת ישראל]] החלו אנשי הסוכנות היהודית לפעול לבירור היסטוריית הקהילה והעלאתם לארץ הקודש, דבר שגרר פולמוס נרחב, בשל חששות הלכתיים. בעוד רבנים המקורבים לחוגי [[הציונות הדתית]] ותנועת ש"ס צידדו בהעלאתם לארץ וטענו שיש להתייחס אליהם כיהודים גמורים לכל דבר, רוב פוסקי ההלכה וגדולי ישראל טענו באופן מובהק שיש לדרוש מהם להתגייר כדי להסיר חששות הלכתיים, ועל כל פנים, לדרוש מהם לעבור [[גיור]] לחומרא.


הרבי נמנע באופן מובהק מלהתערב בצד ההלכתי של הסוגיה, בשל העובדה שהתערבו בה שיקולים פוליטיים, ובשל העובדה שהפסיקה ההלכתית מצריכה מחקר אובייקטיבי מקיף ומעמיק.
[[הרבי]] נמנע באופן מובהק מלהתערב בצד ההלכתי של הסוגיה, בשל העובדה שהתערבו בה שיקולים פוליטיים, ובשל העובדה שהפסיקה ההלכתית מצריכה מחקר אובייקטיבי מקיף ומעמיק.


בשל החששות ההלכתיים, ההימנעות של הרבי מהכרעה בסוגיא, והפסיקה הגורפת של רבנים כה רבים בדבר ההכרח לגייר את עולי אתיופיה - ההתייחסות המקובלת בחב"ד לסוגיא היא כיבוד של חברי הקהילה כפרטים, ודרישה עקרונית להיענות לדרישות הרבנים ולהתגייר לחומרא.
בשל החששות ההלכתיים, ההימנעות של הרבי מהכרעה בסוגיה, והפסיקה הגורפת של רבנים כה רבים בדבר ההכרח לגייר את עולי אתיופיה - ההתייחסות המקובלת בחב"ד לסוגיה היא כיבוד של חברי הקהילה כפרטים, ודרישה עקרונית להיענות לדרישות הרבנים ולהתגייר לחומרא.


==רקע==
==רקע==
שורה 26: שורה 26:


===העלאת קהילת ביתא ישראל===
===העלאת קהילת ביתא ישראל===
כאשר הוקמה מדינת ישראל החלה הסוכנות היהודית בפעילות בקרב קהילת 'ביתא ישראל', ולאורך השנים הועלו בני הקהילה במספר מבצעי עליה מרכזיים שהתקיימו בין השנים [[תשל"ט]]-[[תשנ"א|תנש"א]]:
כאשר הוקמה מדינת ישראל החלה הסוכנות היהודית בפעילות בקרב קהילת 'ביתא ישראל', ולאורך השנים הועלו בני הקהילה במספר מבצעי עליה מרכזיים שהתקיימו בין השנים [[תשל"ט]]-[[תנש"א]]:
*מבצע אחים, מבצע אליהו - בין השנים [[תשל"ט]]-[[תשמ"ב]], במהלכם הועלו כ-16,000 איש
*מבצע אחים, מבצע אליהו - בין השנים [[תשל"ט]]-[[תשמ"ב]], במהלכם הועלו כ-16,000 איש
*מבצע משה, מבצע שבא - בין השנים [[תשמ"ד|תשד"מ]]-[[תשמ"ה]], במהלכם הועלו כ-8,500 איש
*מבצע משה, מבצע שבא - בין השנים [[תשד"מ]]-[[תשמ"ה]], במהלכם הועלו כ-8,500 איש
*מבצע פדיון שבויים, יהודים תמורת נשק - בין השנים [[תשמ"ד|תשד"מ]]-[[תשנ"א|תנש"א]], במהלכם הועלו כ-9,000 איש
*מבצע פדיון שבויים, יהודים תמורת נשק - בין השנים [[תשד"מ]]-[[תנש"א]], במהלכם הועלו כ-9,000 איש
*מבצע שלמה - [[י"ב סיון]] [[תשנ"א|תנש"א]], במהלכו הועלו כ-14,000 איש
*מבצע שלמה - [[י"ב סיון]] [[תנש"א]], במהלכו הועלו כ-14,000 איש


בכל מבצעים אלו הועלו רק הפלאשים, מתוך הנחה שבני הפלאשמורה התערבו ולא שמרו על הזהות היהודית שלהם, ובשל כך אינם נחשבים ליהודים.
בכל מבצעים אלו הועלו רק הפלאשים, מתוך הנחה שבני הפלאשמורה התערבו ולא שמרו על הזהות היהודית שלהם, ובשל כך אינם נחשבים ליהודים.
שורה 37: שורה 37:


==הפולמוס ההלכתי==
==הפולמוס ההלכתי==
'''חששות הלכתיים:'''
;חששות הלכתיים:
*התערבות והשתלבות של גויים בתוך הקהילה, מבלי שיעברו גיור
*התערבות והשתלבות של גויים בתוך הקהילה, מבלי שיעברו גיור
*נישואין פסולים וצאצאים הנחשבים מבחינה הלכתית כממזרים כיון שהגירושין לא נעשו על פי הדרישות ההלכתיות אלא רק על פי המנהגים שהתקבלו
*נישואין פסולים וצאצאים הנחשבים מבחינה הלכתית כממזרים כיון שהגירושין לא נעשו על פי הדרישות ההלכתיות אלא רק על פי המנהגים שהתקבלו
*גם אלו שהצטרפו אל הקהילה וקיבלו את מנהגיה, יש ספק בנוגע לגיור כיון שבני הקהילה הוכרחו לבצע מעשים הנוגדים את האמונה ומבטלים ממילא את הגירות
*גם אלו שהצטרפו אל הקהילה וקיבלו את מנהגיה, יש ספק בנוגע לגיור כיון שבני הקהילה הוכרחו לבצע מעשים הנוגדים את האמונה ומבטלים ממילא את הגירות
*במשך שנים רבות בני הקהילה עברו תקופה של מסיון, מלחמות, ונידודים, שמקשים על הבירור של מקור מוצאם והשתייכותם לקהילה המקורית
*במשך שנים רבות בני הקהילה עברו תקופה של מסיון, מלחמות ונידודים, שמקשים על הבירור של מקור מוצאם והשתייכותם לקהילה המקורית


'''גישות הלכתיות:'''
;גישות הלכתיות:
*[[הרבנות הראשית|הרבנים הראשיים]], הרב [[יצחק אייזיק הלוי הרצוג]] והרב [[בן ציון מאיר חי עוזיאל]], פסקו בשנת [[תש"ב]] כי רובם הגדול של בני הקהילה נראה שייכים ל'גזע היהודי' אך כדי לצאת מידי ספק צריכים הם לעבור גיור בתנאים קלים מהרגיל, גם לאחר התמנותו של הרב הראשי הרב [[יצחק נסים]] המשיך להחזיק בדעה ההלכתית של קודמיו לתפקיד ואף התנגד להעלאה המונית של בני הקהילה.
*[[הרבנות הראשית|הרבנים הראשיים]], הרב [[יצחק אייזיק הלוי הרצוג]] והרב [[בן ציון מאיר חי עוזיאל]], פסקו בשנת [[תש"ב]] כי רובם הגדול של בני הקהילה נראה שייכים ל'גזע היהודי' אך כדי לצאת מידי ספק צריכים הם לעבור גיור בתנאים קלים מהרגיל, גם לאחר התמנותו של הרב הראשי הרב [[יצחק נסים]] המשיך להחזיק בדעה ההלכתית של קודמיו לתפקיד ואף התנגד להעלאה המונית של בני הקהילה.
*הראשון להכיר ביהדותם באופן מלא היה הרב [[עובדיה יוסף]] שהוציא פסק הלכתי המצדד בדעה זו בשנת [[תשל"ג]]{{הערה|היה זה קודם התמנותו לרב הראשי, ובניגוד לעמדתם הברורה של הרבנים הראשיים שלא קיבלו את פסיקתו ודרשו שבני הקהילה יעברו גיור לחומרא. רק בשנת [[תש"פ]] אומצה דעתו באופן רישמי על ידי הרבנות הראשית.}}.
*הראשון להכיר ביהדותם באופן מלא היה הרב [[עובדיה יוסף]] שהוציא פסק הלכתי המצדד בדעה זו בשנת [[תשל"ג]]{{הערה|היה זה קודם התמנותו לרב הראשי, ובניגוד לעמדתם הברורה של הרבנים הראשיים שלא קיבלו את פסיקתו ודרשו שבני הקהילה יעברו גיור לחומרא. רק בשנת [[תש"פ]] אומצה דעתו באופן רישמי על ידי הרבנות הראשית.}}.
*במקרה דומה של קהילת 'בני ישראל' שעלו מהודו עם מאפיינים דומים{{הערה|ומבחינה הלכתית אף טוב יותר, כיון שלא התערבו בגויים ונודעו בשמירה המוקפדת שלהם על חיי המשפחה.}}, פסק הרב [[שאול ישראלי]] שאף שהם יהודים ומותר להם להתחתן עם יהודים - אסור להם להתחתן עם כהנים{{הערה|"'בני ישראל' מהודו מהו דינם לעניין נישואין", בתוך בני ישראל בהוצאת הרבנות הראשית, תשכ"ב.}}, ואילו הרב [[עובדיה הדאיה]]{{הערה|1=[http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/shana/kashrut-2.htm כשרות עדת "בני ישראל" מהודו] הרב עובדיה הדאיה.}} דרש שיעברו גיור לחומרא ועם זאת אסר אותם גם לאחר הגיור להנשא לכהונה, ולדעתו הצטרף הרב [[משה פיינשטיין]]{{הערה|מכתב מהרב פיינשטיין  לרב ד' לוי מציריך, מובא בפסקי דין ירושלים, כרך ה, עמ' רע"ט.}}, ואילו הרב [[משה שטרנבוך]]{{הערה|שו"ת תשובות והנהגות, חלק ב' סימן תרפ"ה.}} פסק שאין אפשרות להתיר את כלל הקהילה כיון שלצורך כך יש לקבץ את כלל חכמי ישראל והדבר לא מתאפשר בדורנו, והדרך היחידה להתיר היא בתנאי שכל אחד יעבור באופן אישי גיור מלא, וכך פסק גם הרב [[שלמה זלמן אוירבך]], הרב שלמה שמשון קרליץ והרב [[נסים קרליץ]].
*במקרה דומה של קהילת 'בני ישראל' שעלו מ[[הודו]] עם מאפיינים דומים{{הערה|ומבחינה הלכתית אף טוב יותר, כיון שלא התערבו בגויים ונודעו בשמירה המוקפדת שלהם על חיי המשפחה.}}, פסק הרב [[שאול ישראלי]] שאף שהם יהודים ומותר להם להתחתן עם יהודים - אסור להם להתחתן עם כהנים{{הערה|"'בני ישראל' מהודו מהו דינם לעניין נישואין", בתוך בני ישראל בהוצאת הרבנות הראשית, תשכ"ב.}}, ואילו הרב [[עובדיה הדאיה]]{{הערה|1=[http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/shana/kashrut-2.htm כשרות עדת "בני ישראל" מהודו] הרב עובדיה הדאיה.}} דרש שיעברו גיור לחומרא ועם זאת אסר אותם גם לאחר הגיור להינשא לכהונה, ולדעתו הצטרף הרב [[משה פיינשטיין]]{{הערה|מכתב מהרב פיינשטיין  לרב ד' לוי מציריך, מובא בפסקי דין ירושלים, כרך ה, עמ' רע"ט.}}, ואילו הרב [[משה שטרנבוך]]{{הערה|שו"ת תשובות והנהגות, חלק ב' סימן תרפ"ה.}} פסק שאין אפשרות להתיר את כלל הקהילה כיון שלצורך כך יש לקבץ את כלל חכמי ישראל והדבר לא מתאפשר בדורנו, והדרך היחידה להתיר היא בתנאי שכל אחד יעבור באופן אישי גיור מלא, וכך פסק גם הרב [[שלמה זלמן אוירבך]], הרב שלמה שמשון קרליץ והרב [[נסים קרליץ]].
*הרב [[יוסף שלום אלישיב]] טען שיש לגייר אותם עוד לפני עלייתם לארץ הקודש בשעה שהרצון שלהם לעלות הוא בשיא התוקף ומוכנים לעשות כל הליך נצרך בשביל לעלות לארץ, וממילא קבלת המצוות שלהם תהיה בשלימות ובאמת, ואף אם לאחר שיעלו לארץ יתרופפו משמירת המצוות לגמרי, לגיור יהיה תוקף הלכתי.
*הרב [[יוסף שלום אלישיב]] טען שיש לגייר אותם עוד לפני עלייתם לארץ הקודש בשעה שהרצון שלהם לעלות הוא בשיא התוקף ומוכנים לעשות כל הליך נצרך בשביל לעלות לארץ, וממילא קבלת המצוות שלהם תהיה בשלימות ובאמת, ואף אם לאחר שיעלו לארץ יתרופפו משמירת המצוות לגמרי, לגיור יהיה תוקף הלכתי.


==התייחסות הרבי==
==התייחסות הרבי==
[[קובץ:כתב יד - פאלאשים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[מענות קודש|תצלום מענה הרבי]] בכתב ידו בנוגע לבני הקהילה: '''לכתבו על דבר אי-המענה על דבר: 1) הפלאשים – פסק דין בשולחן ערוך – (שלבר רב מארי דאתרא – בנוגע למילי דאתרא''') [= שמלבד הרב האחראי על המקום, בנוגע לעניינו מקומו הוא] '''אין חיוב על כל אחד ואחד לחקור ולברר שאלות וכו' - {{ש}}אבל באם חקר ובירר ככל הצורך – חל על זה "לא תגורו מפני גו'" ומחוייב לפרסם, אפילו באם לא ישמעו לו.{{ש}}התחלתי החקירה – ותיכף ראיתי שהשקלא וטריא בדברי פוסקים שלפני מאה שנים ויותר, ובנתיים היו מלחמות ונדודי אוכלוסיא (כולל – הנ"ל) וגזירות ושהכריחום לכמה וכמה ענינים וכו' כמפורסם ובזה אין חקירה ודרישה וכו' כמעט כלל.{{ש}}ועל פי התחלה החקירה – קרוב לודאי שצריכים גיור גמור (או שאסורים לבוא בקהל) – ולא המשכתי יותר בהחקירה (ובפרט שרבנים שעל אתר ממשיכים בזה).{{ש}}ובמילא אסור לי לפרסם דעה בזה – וגם הנ"ל אליו, הוא רק לבטל חשדו שכאילו לא שמתי לב למכתבו''']]
[[קובץ:כתב יד - פאלאשים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[מענות קודש|תצלום מענה הרבי]] בכתב ידו בנוגע לבני הקהילה: '''לכתבו על דבר אי-המענה על דבר: 1) הפלאשים – פסק דין בשולחן ערוך – (שלבר רב מארי דאתרא – בנוגע למילי דאתרא''') [= שמלבד הרב האחראי על המקום, בנוגע לעניינו מקומו הוא] '''אין חיוב על כל אחד ואחד לחקור ולברר שאלות וכו' - {{ש}}אבל באם חקר ובירר ככל הצורך – חל על זה "לא תגורו מפני גו'" ומחוייב לפרסם, אפילו באם לא ישמעו לו.{{ש}}התחלתי החקירה – ותיכף ראיתי שהשקלא וטריא בדברי פוסקים שלפני מאה שנים ויותר, ובנתיים היו מלחמות ונדודי אוכלוסיא (כולל – הנ"ל) וגזירות ושהכריחום לכמה וכמה ענינים וכו' כמפורסם ובזה אין חקירה ודרישה וכו' כמעט כלל.{{ש}}ועל פי התחלה החקירה – קרוב לודאי שצריכים גיור גמור (או שאסורים לבוא בקהל) – ולא המשכתי יותר בהחקירה (ובפרט שרבנים שעל אתר ממשיכים בזה).{{ש}}ובמילא אסור לי לפרסם דעה בזה – וגם הנ"ל אליו, הוא רק לבטל חשדו שכאילו לא שמתי לב למכתבו''']]
כאשר חסידי חב"ד הגיעו לאפריקה כשוחטים פנה הרב [[אברהם אבוש לאופר]] ושאל את הרבי אודות בני הקהילה, והרבי השיב לו שכיון שהדבר טעון בירור הלכתי, יש להתחמק מלהביע עמדה בנושא.
כאשר חסידי חב"ד הגיעו ל[[אפריקה]] כשוחטים פנה הרב [[אברהם אבוש לאופר]] ושאל את הרבי אודות בני הקהילה, והרבי השיב לו שכיון שהדבר טעון בירור הלכתי, יש להתחמק מלהביע עמדה בנושא.


הרבי המשיך להימנע מלעסוק בנושא, ובשנת [[תשל"ז]] כתב לאחד מהעוסקים עם בני הקהילה שככל שחולף הזמן מתערבים בעיסוק בנושא יותר ויותר ענינים פוליטיים ומפלגתיים המקשים על הבירור ההלכתי בנושא, והדגיש שסיבה נוספת לא לעסוק בכך באופן פומבי היא מכיון שיש כאלו שיפרשו את הדברים הפוך מכוונתו, ואינו מתכוון כלל לשלול את העזרה והסיוע לבני הקהילה בגשמיות וברוחניות, אלא רק להתייחסות ההלכתית לגביהם{{הערה|שם=יחס|1=[https://chabad.info/beis-medrash/56383/ יחס הרבי ליהודי אתיופיה] {{אינפו}}}}.
הרבי המשיך להימנע מלעסוק בנושא, ובשנת [[תשל"ז]] כתב לאחד מהעוסקים עם בני הקהילה שככל שחולף הזמן מתערבים בעיסוק בנושא יותר ויותר ענינים פוליטיים ומפלגתיים המקשים על הבירור ההלכתי בנושא, והדגיש שסיבה נוספת לא לעסוק בכך באופן פומבי היא מכיון שיש כאלו שיפרשו את הדברים הפוך מכוונתו, ואינו מתכוון כלל לשלול את העזרה והסיוע לבני הקהילה בגשמיות וברוחניות, אלא רק להתייחסות ההלכתית לגביהם{{הערה|שם=יחס|1=[https://chabad.info/beis-medrash/56383/ יחס הרבי ליהודי אתיופיה] {{אינפו}}}}.
שורה 57: שורה 57:
עם זאת, הדגיש הרבי בהמשך במכתביו לרבנים, שאם רב הגיע למסקנה הלכתית, עליו לעמוד עליה בכל התוקף ולקיים את הנאמר 'אל תגורו מפני איש', ולהתמיד בכך אף אם לא נשמעים לדעתו{{הערה|שם=יחס}}.
עם זאת, הדגיש הרבי בהמשך במכתביו לרבנים, שאם רב הגיע למסקנה הלכתית, עליו לעמוד עליה בכל התוקף ולקיים את הנאמר 'אל תגורו מפני איש', ולהתמיד בכך אף אם לא נשמעים לדעתו{{הערה|שם=יחס}}.


בהמשך, לאחר ההעלאה המאסיבית של בני הקהילה, הורה הרבי בשנת [[תשמ"ג]] כי יש להתנער בהחלט מקבלת תלמידים פלשיים{{הערה|1=[https://files.anash.org/uploads/2020/08/%D7%9C%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%98-%D7%9E%D7%A2%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%A7%D7%95%D7%93%D7%A9-%D7%AA%D7%A9%D7%9E%D7%92.pdf ליקוט מענות קודש תשמ"ג, אות לג].}}, ובשנת [[תשמ"ד]] כאשר פנה רב העיר אילת הרב [[יוסף העכט]] בשאלה דומה אל הרבי, האם לסייע ולהצטרף לקול קורא המעודד את העלאתם לארץ הקודש, כתב הרבי שיעשה כפי שיעשו [[הרבנות הראשית|הרבנים הראשיים]]{{הערה|הרב העכט כתב שנתבקש לחתום על מכתב של רבני ערי אה"ק המופנה אל הסוכונות היהודית, בו מבקשים שיעזרו בהבאתם לאה"ק ובקליטתם של שבטים מסויימים ממדינות נידחות המתנהגים במנהגים יהודיים, ושאל האם להיעתר ולחתום (תשורה העכט י"ט אלול תש"פ): יעשה כעשיית הרבנים הראשיים דעתה בארה"ק (נדפס גם בליקוט מענות קודש – מילואים תש"מ-תשנ"ב.}}.
בהמשך, לאחר ההעלאה המאסיבית של בני הקהילה, הורה הרבי בשנת [[תשמ"ג]] כי יש להתנער בהחלט מקבלת תלמידים פלשיים{{הערה|1=[https://files.anash.org/uploads/2020/08/%D7%9C%D7%99%D7%A7%D7%95%D7%98-%D7%9E%D7%A2%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%A7%D7%95%D7%93%D7%A9-%D7%AA%D7%A9%D7%9E%D7%92.pdf ליקוט מענות קודש תשמ"ג, אות לג].}}, ובשנת [[תשמ"ד]] כאשר פנה רב העיר [[אילת]] הרב [[יוסף העכט]] בשאלה דומה אל הרבי, האם לסייע ולהצטרף לקול קורא המעודד את העלאתם לארץ הקודש, כתב הרבי שיעשה כפי שיעשו [[הרבנות הראשית|הרבנים הראשיים]]{{הערה|הרב העכט כתב שנתבקש לחתום על מכתב של רבני ערי אה"ק המופנה אל הסוכונות היהודית, בו מבקשים שיעזרו בהבאתם לאה"ק ובקליטתם של שבטים מסויימים ממדינות נידחות המתנהגים במנהגים יהודיים, ושאל האם להיעתר ולחתום (תשורה העכט י"ט אלול תש"פ): יעשה כעשיית הרבנים הראשיים דעתה בארה"ק (נדפס גם בליקוט מענות קודש – מילואים תש"מ-תשנ"ב.}}.


מבלי להתערב בדיון ההלכתי עצמו, הביע הרבי את דעתו כי אם לא היו מתערבים שיקולים פוליטיים, ואם באמת לכל העוסקים בזה היה חשוב טובתם של בני הקהילה ולא היו מנצלים את הדיון ההלכתי בשביל רווחים פוליטיים, היו מעודדים את כולם לעבור גיור לחומרא{{הערה|שם=יחס}}.
מבלי להתערב בדיון ההלכתי עצמו, הביע הרבי את דעתו כי אם לא היו מתערבים שיקולים פוליטיים, ואם באמת לכל העוסקים בזה היה חשוב טובתם של בני הקהילה ולא היו מנצלים את הדיון ההלכתי בשביל רווחים פוליטיים, היו מעודדים את כולם לעבור גיור לחומרא{{הערה|שם=יחס}}.
שורה 72: שורה 72:


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:זרמים ביהדות]]
[[קטגוריה:זרמים ביהדות]]
11,698

עריכות

תפריט ניווט