תשובה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,752 בתים ,  22 בספטמבר 2023
(4 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 34: שורה 34:


== תשובה בפנימיות התורה ==
== תשובה בפנימיות התורה ==
עיקר עניינה של התשובה היא - כאמור "והרוח תשוב אל האלוקים". גם יהודי שלא עבר עבירה מימיו, עצם זה שנשמתו - "חלק אלוקה ממעל" ירדה לעולם הזה, הרי זה ריחוק עצום. התפקיד של התשובה להחזיר את היהודי למקורו ושרשו. לגלות איך כאן ועכשיו יהודי יכול להיות מחובר לאלוקות. ובזה יש שתי דרגות כלליות:
עיקר עניינה של התשובה היא - כאמור "והרוח תשוב אל האלוקים". גם יהודי שלא עבר עבירה מימיו, עצם זה שנשמתו - "חלק אלוקה ממעל" ירדה לעולם הזה, הרי זה ריחוק עצום. התפקיד של התשובה להחזיר את היהודי למקורו ושרשו, ולגלות איך כאן ועכשיו יהודי יכול להיות מחובר לאלוקות{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/36/71d.htm לקוטי תורה האזינו עא, ד] - הובא ונתבאר בריבוי מקומות; ראה למשל [https://drive.google.com/file/d/1ewqVC_6v7wx21HpczwShqXfTFkUzYh2X/view לקוטי שיחות חלק ט, שיחת האזינו א'].}}.


===תשובה תתאה ותשובה עילאה===
==דרגות בתשובה==
בכללות יש בתשובה שתי דרגות, אך בפרטות יותר היא נחלקת לארבע (בהתאם ללשון הפסוק{{הערה|תהילים ל"ד ט"ו.}} סור מרע, ועשה טוב, בקש שלום, ורודפהו).
בתשובה ישנם ריבוי דרגות לאין קץ{{הערה|ראה שיחת [https://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/39/9/28/358.htm ערב יום כיפור תש"נ] הערות 3, 11.}}, אלא שבאופן כללי נחלקות לשתי דרגות - תשובה מיראה ותשובה מאהבה, המקבילות לשתי דרגות התשובה המבוארות בפנימיות התורה - תשובה תתאה ותשובה עילאה{{הערה|שם=כד}}.


====תשובה תתאה====
בתוך כל אחת מהן יש ריבוי דרגות (ובכללות, שתי דרגות בכל אחת - המקבילות ללשון הפסוק{{הערה|תהילים ל"ד ט"ו.}} "סור מרע, ועשה טוב, בקש שלום, ורודפהו": "סור מרע" "ועשה טוב" הן דרגות בתשובה תתאה, ו"בקש שלום" "ורדפהו" הן דרגות בתשובה עילאה{{הערה|לקוטי תורה בלק [https://chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/21/73a.htm עג, א] ואילך. הובא ונתבאר ב[https://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/39/8/3/index.htm לקוטי שיחות חלק ל"ט אגרת התשובה - הוספות ב'].}}).
תשובה תתאה - היא התשובה על חטא ועוון. בתשובה זו מתקנים את הפגם שנעשה על ידי החטא בהורדת [[ספירת המלכות]], [' תתאה]] ל[[קליפות]], ולכן נקראת "תשובה תתאה".


המינימום הנדרש לפי ה[[תורה]] בשביל לעשות תשובה בדרגת תשובה תתאה, הוא עזיבת החטא{{הערה|שם=פא}}. אך הדרך להצליח בעשיית התשובה בתשובה תתאה כך שיהיה לה קיום, היא על ידי שני דרכים:
===תשובה מאהבה ותשובה מיראה===
חז"ל לימדו כי ישנו הבדל בין עשיית תשובה מ[[יראה]] - בגלל פחד ה[[עונש]] או עבור ה[[שכר]] - ההופכת את הזדונות רק לשגגות, ותשובה מ[[אהבה]] - מצד הרצון לשוב אל ה' - ההופכת את הזדונות לזכויות{{הערה|יומא פו, ב. ע"פ הרמב"ם הלכות תשובה פרק י (ברמב"ם נזכר החילוק בין יראה לאהבה בקשר לעבודת ה' בכלל, ולא במיוחד בקשר לתשובה; אולם בלקוטי שיחות חל'ק כ"ד (הנ"ל, הערות 26 ו-27) מקשר זאת לדרגות התשובה).
{{ש}}ראה בהרחבה בנושא זה - "[https://online.fliphtml5.com/aukho/bfuv/#p=155 זדונות נעשו לו כזכיות]", בתוך היכל ליובאוויטש (בית שמש), ד.}}.


א) לעורר [[רחמים]] על ה[[נשמה]] האלוקית, על ידי ה[[התבוננות]] במעלתה ובירידה הגדולה שנעשתה בה בחטא, התבוננות המביאה ל[[מרירות]]. בפרט מתאימה התעוררות זו בזמן [[תיקון חצות]].
טעם הדבר הוא כי התשובה מיראה פועלת רק מכאן ולהבא, ולכן מחלישה את רושם העבירות אך הן נשארות; ותשובה מאהבה פועלת מלמפרע - להפוך את העבירות לזכויות{{הערה|[https://drive.google.com/file/d/16G6SSM_UMr-oG1K8AmV2WlHgirhyUSKL/view לקוטי שיחות חלק י"ז שיחת אחרי ב'] סעיף ג' ואילך, על פי הצפנת פענח המובא שם בהערה 33.}}.


ב) [[ביטוש]] והשפלת ה[[גאווה]] של ה[[קליפה]], על ידי שהאדם מביא את עצמו ללב נשבר, אם על ידי [[סיגופים]] ו[[תעניות]], ואם על ידי [[חשבון נפש]] על מעשיו{{הערה|[[אגרת התשובה - פרק ז']].}}.
הרבי מחדש שבכללות, גם בתשובה מיראה נעשים הזדונות לזכויות, אך עיקר הענין הוא בתשובה מאהבה רבה{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/3/38/255.htm ד"ה דברו גו' קדושים תשכ"א הערה 55].}}. כמו כן, בכל תשובה, גם מיראה, קיים בפנימיות המניע של אהבה ורצון לשוב אל ה', ולכן בסופו של דבר ודאי יגיע השב גם לתשובה מאהבה{{הערה|שם=כד|ראה בהרחבה [https://drive.google.com/file/d/1C5l_VJTGKTcXLt-_roe1LXWVc6dnD5Lh/view לקוטי שיחות חלק כ"ד שיחת יום הכיפורים].}}.


תשובה זו היא הכנה הכרחית על מנת להגיע אחר כך לתשובה עילאה.
===תשובה תתאה ותשובה עילאה===
{{ערך מורחב|תשובה תתאה ותשובה עילאה}}
תשובה תתאה - היא התשובה על חטא ועוון. מטרתה של תשובה זו היא לתקן את הפגם שנעשה על ידי החטא בהורדת [[ספירת המלכות]], [[ה' תתאה]] ל[[קליפות]], ולכן נקראת "תשובה תתאה". עשיית התשובה תתאה היא בעזיבת החטא ו[[קבלת עול מלכות שמים]]{{הערה|שם=פא}}. ובנוסף לכך, חיזוק ההחלטה לעזוב את החטא על ידי התעוררות [[רחמים]] על ה[[נשמה]] האלוקית, ו[[ביטוש]] והשפלת ה[[גאווה]] של ה[[קליפה]]{{הערה|[[אגרת התשובה - פרק ז']]. לפי המבואר בהרחבה בביאור הרבי, [https://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/39/7/5/index.htm לקוטי שיחות חלק ל"ט שיחת אגרת התשובה ה'].}}.


====תשובה עילאה====
אחרי תשובה תתאה, יכולים להגיע לתשובה עילאה - שאינה על עוונות, אלא היא השבת הנפש להידבק בה' כמו שהיתה לפני [[ירידת הנשמה לגוף|ירידתה לגוף]]. תשובה זו היא ההתעוררות להידבק בה' בתכלית, וכוללת [[התבוננות]] בגדולתו (ענינה של [[ספירת הבינה]] - [[ה' עילאה]], שעל שמה נקראת "תשובה עילאה"){{הערה|[[אגרת התשובה - פרק ח']].}}, המולידה רגשות [[אהבה]] ו[[יראה]] לה', והתקשרות עמו ב[[מחשבה]], [[דיבור]] ו[[מעשה]], ודביקות על ידי [[לימוד התורה]] ו[[גמילות חסדים]], וכן ב[[תפילה]]{{הערה|אגרת התשובה פרק ט'.}}.
תשובה עילאה ענינה [[דביקות]] בה' על ידי [[התבוננות]] בגדולתו. דביקות זו יכולה להיעשות הן בדביקות של ידי [[לימוד התורה]] ו[[גמילות חסדים]], והן בדביקות שב[[תפילה]]{{הערה|אגרת התשובה פרקים [[אגרת התשובה - פרק ח'|ח']]-[[אגרת התשובה - פרק ט'|ט']].}}.
 
בעוד תשובה תתאה נעשית מתוך [[מרירות]] על מה שפגם בחטאיו, תשובה עילאה נעשית מתוך [[שמחה]]{{הערה|אגרת התשובה פרקים [[אגרת התשובה - פרק י'|יו"ד]] ו[[אגרת התשובה - פרק י"א|י"א]].}}.
 
כמה פעמים ביאר הרבי כי בזמננו, צריכה להיות העבודה בתשובה עילאה{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/26/13/234.htm ש"פ נצבים-וילך תשי"ט]. [https://chabadlibrary.org/books/admur/tm/27/3/index.htm ערב יום כיפור תש"כ]. [https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/5989664 ש"פ בשלח תשכ"ט]. [https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/5959912 מוצאי יו"כ תש"ל, בעת הסעודה]. מאמר ד"ה מרגלא בפומיה דרבא תשמ"ו. [https://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/39/9/28/359.htm שיחת ערב יום כיפור תש"נ]. וראה בהרחבה בערך [[תשובה תתאה ותשובה עילאה#בזמננו|תשובה תתאה ותשובה עילאה]].}}.


== המעלות בעבודת התשובה על פני עבודת הצדיקים ==
== המעלות בעבודת התשובה על פני עבודת הצדיקים ==
שורה 78: שורה 84:
כיום [[הרבי]] מסביר שמה שהגמרא אמרה ש"אין הדבר תלוי אלא בתשובה" - הרי לא רק שכלו כל הקיצין כבר מזמן הגמרא אלא שגם ענין התשובה נעשה כבר, וכדברי [[הרבי הריי"צ]], וגם בשם הגאון [[הרגצ'ובי]], שאנחה של יהודי היא [[תשובה עילאה]], ואם כן, הרי זה כבר הזמן דביאת המשיח.
כיום [[הרבי]] מסביר שמה שהגמרא אמרה ש"אין הדבר תלוי אלא בתשובה" - הרי לא רק שכלו כל הקיצין כבר מזמן הגמרא אלא שגם ענין התשובה נעשה כבר, וכדברי [[הרבי הריי"צ]], וגם בשם הגאון [[הרגצ'ובי]], שאנחה של יהודי היא [[תשובה עילאה]], ואם כן, הרי זה כבר הזמן דביאת המשיח.


בהקשר לזה הרבי מזכיר רבות את הגמרא במסכת [[קידושין]] האומרת שבמקרה ואחד קידש אשה על מנת שהוא [[צדיק גמור]] אפילו אם הוא בפועל [[רשע גמור]] היא מקודשת, שמא הוא הירהר תשובה בלבו, והרבי הסביר שמאחר שכל אחד מישראל הירהר תשובה לא פעם אחת בחייו מוכרחים אנו לומר שבני ישראל סיימו כבר את עבודת התשובה הנצרכת להבאת הגאולה.
בהקשר לזה הרבי מזכיר רבות את הגמרא במסכת [[קידושין]] האומרת שבמקרה ואחד קידש אשה על מנת שהוא [[צדיק גמור]] אפילו אם הוא בפועל [[רשע גמור]] היא מקודשת, שמא הוא הירהר תשובה בלבו, והרבי הסביר שמאחר שכל אחד מישראל הרהר תשובה לא פעם אחת בחייו מוכרחים אנו לומר שבני ישראל סיימו כבר את עבודת התשובה הנצרכת להבאת הגאולה{{הערה|שיחת ט"ו בשבט תשל"ט. ש"פ ויחי תנש"א. ועוד.}}.
 
{{ציטוטון|ואף{{הערה|[[דבר מלכות נח]]}} שכל אחד יודע אצלו על דברים הצריכים תיקון הרי זה רק ענין פרטי ואין זה מעכב כלל את הגאולה, וזה שהגאולה עדין לא הגיעה הוא דבר שאינו מובן כלל! ולכן אם נשאר משהו לעשות זה ודאי לא עבודת התשובה אלא [[השליחות היחידה|שליחות]] אחת עיקרית שהיא השער ודרכה עולים כל ענייני ה[[שליחות]], והיא - [[קבלת פני משיח צדקנו]], וכשישלימו זאת - ה[[מלך המשיח]] יוכל להשלים את שליחותו ולהוציא את בני ישראל מהגלות.}}


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==

תפריט ניווט