אליהו בעל שם: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוסף בית אחד ,  18 בינואר 2022
עריכה מחדש על פי הערה בדף השיחה
אין תקציר עריכה
(עריכה מחדש על פי הערה בדף השיחה)
שורה 1: שורה 1:
'''רבי אליהו בן משה לואנץ''' אשכנזי{{הערה|היה כותב את שמו אליהו בא' (אליא) על מנת לא לחתום ב[[שם הוי|שם המפורש]] (י-ה-ו-ה).}}, נודע בשם '''רבי אליהו בעל שם''' (ה'שט– ה'שצ"ו) היה [[רב]], [[קבלה|מקובל]] ומייסד חבורת ה[[צדיקים נסתרים]].
'''רבי אליהו בעל השם מוורמייזא''' (רצ"ז/ש"ז{{הערה|לפי המסופר שם בחלק א' פרק נבשנת ש"י היה בגיל בר מצוה וא"כ עולה בבירור שלידתו היתה בשנת רצ"ז. אך להעיר מספר הזכרונות חלק ב' פרק צ"א ששם מסופר שבעת פטירתו של ר' שמואל נכד המהר"ל מפראג, בשנת תט, היה בן 108 שנים, וא"כ עולה שלידתו היתה בשנת ש"ז.}} - ?) היה [[ראש ישיבה]], [[קבלה|מקובל]] ומייסד חבורת ה[[צדיקים נסתרים]].


==תולדות חיים==
==תולדות חיים==
לואנץ נולד ב[[פרנקפורט]] ב[[כ"ג באייר]] ה'שט"ו{{הערה|ישנם דעות אחרות לגבי שנת הולדתו, שכ"ד שכ"ה. בספר "די יודען אי ווארמס" מופיע שנולד ב-ה'שט"ו.}} למשפחה מיוחסת. סבו, אבי אביו, היה השתדלן יוסף לואנץ, נודע בכינויו רבי יוסלמן, שהיה מאנשי חצרו של קיסר גרמניה. למד בישיבתו של ה[[מהר"ל מפראג]], ואצל רבנים נוספים. כיהן ברבנות בפולדא, הנאו, פרידברג, ולבסוף בורמייזא.
רבי אליהו נולד ב[[קרקא]] לר' יוסף יוזפא. אביו היה מאנוסי [[ספרד]] וכונה "הספרדי הקדוש". ב[[ספר הזכרונות]] מסופר שאביו במשך שנים רבות סירב להינשא וחי בפרישות בקרקא, לאחר תקופה ארוכה הוא התייצב ב[[בין דין|בית הדין]] של העיר וביקש להינשא עם אלמנתו של אחד מתושבי העיר בשם יוסף, הדיינים חששו לדרוש למלא את ציווי ר' יוסף יוזפא ולדרוש מהאישה להתחתן איתו, אולם לאחר מכן התייצבה האלמנה בעצמה בבית הדין וסיפרה שבעל התגלה אליה ב[[חלום]] וביקש ממנה להינשא עם ר' יוסף יוזפא, וזאן מכיוון שהולך לצאת מהם בן שייר את העולם, וכך נישאו השניים, ומהם יצא ר' אליהו שנקרא על שם [[אליהו הנביא]].


בוורמס כיהן רבי אליהו כרב העיר וגם כראש הישיבה שפעלה בה. נודע בשל עיסוקו ב[[קבלה]] ובכתיבת קמעות, והתפרסם בכינויו "רבי אליהו בעל שם".
הילד התחנך על בברכי אביו, שכבר מגיל צעיר לקחו מידי [[לילה]] ל[[תיקון חצות]]. בגיל 13 הוא התייתם מאביו, והחל לנדוד. בתקופת נידודיו הוא נישא עם אישה שממנה נולדו לו שני בנות. בשנת ה'ש"נ הוא התיישב בוורמייזא והקים שם [[ישיבה]] ללימוד [[קבלה]]. בנוסף באותה תקופה הוא נודע כבעל מופת גדול, והתפרסם אז בכינויו "רבי אליהו בעל השם".


בנוסף לכהונתו כרב וראש ישיבה ולעיסוקו בקבלה, היה רבי אליהו גם דרשן, חזן, ופייטן. פיוטו המפורסם ביותר הוא "ויכוח היין עם המים".
לפי האמור בספר הזכרונות, חי רבי אליהו בעל שם, למעלה מ-108 שנים, אך לא נכתב שם באיזו שנה נולד או נפטר{{הערה|ידיעה זו מופיעה בספר הזכרונות, ח"ב עמ' 133, פרק צ"א, במשפט הבא "כאשר נפטר ר' שמואל היה ר' אליהו בן מאה ושמונה שנים. וכאשר היו צריכים - כאמור לעיל - ללכת לקברו של המהר"ל ולהזכירו אודות הקבר אשר הניח עבור נכדו, שלח ר' אליהו עשרה מתלמידיו, להזכיר למהר"ל אודות הבטחתו לנכדו ר' שמואל, והוא עצמו אף הלך ללווייתו והספידו.}}, אם כי לגבי שנת לידתו עולה בבירור שנולד בשנת רצ"ז. גם מקום לידתו שונה מהאמור למעלה ומקום לידתו הוא בקראקא.
 
רבי אליהו לואנץ נפטר בוורמס ביום [[כ"א בתמוז]] ויש אומרים ב[[כ"ט בתמוז]]{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16071&st=&pgnum=127&hilite= שמועסן מיט קינדער און יוגנד]}} ה'שצ"ו.
 
לפי האמור בספר הזכרונות, חי רבי אליהו בעל שם, למעלה מ-108 שנים, אך לא נכתב שם באיזו שנה נולד או נפטר{{הערה|ידיעה זו מופיעה בספר הזכרונות, ח"ב עמ' 133, פרק צ"א, במשפט הבא "כאשר נפטר ר' שמואל היה ר' אליהו בן מאה ושמונה שנים. וכאשר היו צריכים - כאמור לעיל - ללכת לקברו של המהר"ל ולהזכירו אודות הקבר אשר הניח עבור נכדו, שלח ר' אליהו עשרה מתלמידיו, להזכיר למהר"ל אודות הבטחתו לנכדו ר' שמואל, והוא עצמו אף הלך ללווייתו והספידו.}}, אם כי לגבי שנת לידתו עולה בבירור שנולד בשנת רצ"ז{{הערה|לפי המסופר שם בחלק א' פרק נ"ה בשנת ש"י היה בגיל בר מצוה וא"כ עולה בבירור שלידתו היתה בשנת רצ"ז. אך להעיר מספר הזכרונות חלק ב' פרק צ"א ששם מסופר שבעת פטירתו של ר' שמואל נכד המהר"ל מפראג, בשנת תט"ו, היה בן 108 שנים, וא"כ עולה שלידתו היתה בשנת ש"ז.}}. גם מקום לידתו שונה מהאמור למעלה ומקום לידתו הוא בקראקא.
כמו כן לפי האמור בספר הזכרונות הוא היה בנו של רבי יוסף יוזפא ולא של רבי משה.
כמו כן לפי האמור בספר הזכרונות הוא היה בנו של רבי יוסף יוזפא ולא של רבי משה.


תפריט ניווט