נוסח האריז"ל: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
הרחבה
חב"דפדי פעיל (שיחה | תרומות) |
(הרחבה) |
||
(13 גרסאות ביניים של 7 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''נוסח האר"י''' הינו כינוי לנוסח בו התפלל [[האר"י ז"ל]] | '''נוסח האר"י''' הינו כינוי לנוסח בו התפלל [[האר"י ז"ל]]. [[סידור אדמו"ר הזקן]] מבוסס על פי נוסח זה. | ||
== כוונות האר"י == | ==כוונות האר"י== | ||
נוסח האריז"ל הינו הנוסח בו התפלל [[האריז"ל]], נוסח זה מיוסד על פי [[הקבלה]] וכוונות האר"י. | |||
על נוסח זה אמר [[אדמו"ר הזקן]] במאסרו: | על נוסח זה אמר [[אדמו"ר הזקן]] במאסרו: | ||
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=אנו מתפללין הנוסח שמתפללין כל ישראל, וזהו עיקר התפלה אצלנו, רק שעל-פי ה[[קבלה]] לפעמים אנו מוסיפים תיבות ומזמורים ופסוקים מ[[תהלים]], ואין זו דת חדשה|מקור=רש"ז מלאדי, תיק החקירה בארכיון הגנרל פרוקור ב[[סנקט פטרבורג|פטרבורג]]{{הערה|1=נדפס ב{{HebrewBooks||אגרות קודש אדמו"ר הזקן חלק ב'|31631|איגרת ו', אות ט"ו|עמוד=38}}. צילום [[כתב יד|כתב ידו]] ב{{HebrewBooks||מבוא להגהות לסידור רבינו הזקן|15722|עמוד 5|עמוד=5}}}}}} | {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=אנו מתפללין הנוסח שמתפללין כל ישראל, וזהו עיקר התפלה אצלנו, רק שעל-פי ה[[קבלה]] לפעמים אנו מוסיפים תיבות ומזמורים ופסוקים מ[[תהלים]], ואין זו דת חדשה|מקור=רש"ז מלאדי, תיק החקירה בארכיון הגנרל פרוקור ב[[סנקט פטרבורג|פטרבורג]]{{הערה|1=נדפס ב{{HebrewBooks||אגרות קודש אדמו"ר הזקן חלק ב'|31631|איגרת ו', אות ט"ו|עמוד=38}}. צילום [[כתב יד|כתב ידו]] ב{{HebrewBooks||מבוא להגהות לסידור רבינו הזקן|15722|עמוד 5|עמוד=5}}}}}} | ||
החידושים בנוסח האריז"ל היו: | החידושים בנוסח האריז"ל היו: | ||
* בברכת [[ברוך שאמר]] שב[[פסוקי דזמרה]] נהג האר"י לומר נוסח קצר, הכולל פ"ז (87) מילים. עד ימיו נוסח זה היה מקובל בקהילות אשכנז ולספרדים היה נוסח מורחב יותר. | * בברכת [[ברוך שאמר]] שב[[פסוקי דזמרה]] נהג האר"י לומר נוסח קצר, הכולל פ"ז (87) מילים. עד ימיו נוסח זה היה מקובל בקהילות אשכנז ולספרדים היה נוסח מורחב יותר. | ||
* ב[[תפילת מוסף]] של שבת קיימים שני נוסחים מקובלים לברכת קדושת היום - הנוסח "למשה ציווית" והנוסח "תכנת שבת". הראשון היה נאמר על ידי הספרדים ואילו השני נאמר על ידי האשכנזים ואותו נהג האר"י לומר. | * ב[[תפילת מוסף]] של שבת קיימים שני נוסחים מקובלים לברכת קדושת היום - הנוסח "למשה ציווית" והנוסח "תכנת שבת". הראשון היה נאמר על ידי הספרדים ואילו השני נאמר על ידי האשכנזים ואותו נהג האר"י לומר. | ||
* האר"י אמר [[וידוי]] | * האר"י אמר [[וידוי]] ו[[י"ג מידות הרחמים|שלוש עשרה מידות]] לפני [[נפילת אפיים]] - מה שלא היה מקובל בשום קהילה בזמנו. | ||
* האר"י הסתייג מפיוטי המשוררים הספרדיים , ודגל באמירת הפיוטים המקובלים אצל יהודי אשכנז שהיו מפייטני ארץ ישראל הקדומים, בתפילות ה[[ימים נוראים|ימים הנוראים]] נהג האר"י להתפלל בבית הכנסת האשכנזי, בניגוד למנהגו ברוב השנה בבית כנסת ספרדי. | * האר"י הסתייג מפיוטי המשוררים הספרדיים, ודגל באמירת הפיוטים המקובלים אצל יהודי אשכנז שהיו מפייטני ארץ ישראל הקדומים, בתפילות ה[[ימים נוראים|ימים הנוראים]] נהג האר"י להתפלל בבית הכנסת האשכנזי, בניגוד למנהגו ברוב השנה בבית כנסת ספרדי. | ||
* האר"י נהג שלא | * האר"י נהג שלא לומר את הפיוטים [[אדון עולם]] ו[[יגדל]] לאחר תפילת ערבית של שבת, למרות שבזמנו נהגו כל קהילות ישראל לומר את אחד מפיוטים אלו. | ||
כוונות האריז"ל מבוססים אודות [[נוסח ספרד]], ולטענת רבים בנוסח זה הוא התפלל. | כוונות האריז"ל מבוססים אודות [[נוסח ספרד]], ולטענת רבים בנוסח זה הוא התפלל. | ||
== נוסח ספרד == | ==נוסח ספרד== | ||
בעת שקמה [[תנועת החסידות]], הוחלט על שינוי נוסח התפילה מ[[נוסח אשכנז]] ל[[נוסח ספרד]] עם מעט שינויים, נוסח זה נקרא "נוסח האר"י" מפני ש[[האריז"ל]] התפלל בו. (לימים טענו [[המתנגדים]] שהאריז"ל לא התפלל בנוסח זה). עם השינוי נוצר מחלוקת רבה אודות שינוי הנוסח, כאשר המתנגדים מתנגדים לשינוי הנוסחאות, בעוד ה[[חסידים]] מחליפים, טענתם של המתנגדים היה שאין לשנות נוסחאות, אולם תשובתם של החסידים הייתה שנוסח האר"י הוא נוסח כללי של כל [[עם ישראל]], ולכן מותר להחליף, בעת מאסרו של [[אדמו"ר הזקן]] הוא אף נשאל אודות שינוי הנוסח. | |||
בעת שקמה [[תנועת החסידות]] , הוחלט על שינוי נוסח התפילה | |||
בעקבות ההתפשטות החסידות, נוצר מצב בו נוסח ספרד נהפך לנוסח הפופולרי בקרב יהודי אשכנז ובעיקר מ[[פולין]], כמו כן ב[[ארץ ישראל]] הנוסח המועדף הינו נוסח ספרד. | |||
===נוסח אדמו"ר הזקן=== | |||
{{ערך מורחב|סידור אדמו"ר הזקן}} | {{ערך מורחב|סידור אדמו"ר הזקן}} | ||
בעקבות הדפסת סידור עם [[נוסח ספרד]], החליט [[אדמו"ר הזקן]] להדפיס סידור המבוסס על נוסח ספרד, אולם בשונה מנוסח ספרד שמאחד בתוכו כמה נוסחאות, סידור זה איחד נוסח אחד שנבחר מתוך 60 סידורים. | בעקבות הדפסת סידור עם [[נוסח ספרד]], החליט [[אדמו"ר הזקן]] להדפיס סידור המבוסס על נוסח ספרד, אולם בשונה מנוסח ספרד שמאחד בתוכו כמה נוסחאות, סידור זה איחד נוסח אחד שנבחר מתוך 60 סידורים. | ||
== | == לקריאה נוספת == | ||
* דניאל מרדכי הכהן רימר, '''ספר תפילת חיים''' : בירור נוסח האר"י מיוסד על הסידור הנדפס בשנת רפ"ד שבו בחר מוהר"ר חיים ויטאל לקבוע עליו שינויי הנוסחאות אשר קיבל מפי רבו האר"י, בתוספת עיונים ובירורים. | |||
* '''סידור האר"י תפילת חיים''' : ערוך כפי מה שקיבל מוהר"ר חיים ויטאל מרבו מוהר"ר יצחק לוריא אשכנזי על ידי דניאל מרדכי רימר. | |||
* הרב שיר שלום יוחנן, מאמר נוסחאות התפילה לרבנו האר"י, בתוך [[ירחון האוצר]] גליון פ"ב. | |||
על | |||
* [[ | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:תפילה]] | |||
[[קטגוריה:סידורים]] |