משתמש:שלום/יעמוד מלך מבית דוד: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 44: שורה 44:
ידוע יחוסו של [[אדמו"ר הצמח צדק]] - בן אחר בן - לדוד המלך, סבו ר' נח (אבי הרב [[שלום שכנא (אב הצמח צדק)|שלום שכנא]] היה כינוי שם משפחתו אלטשולער כי היה צאצא של הרב יחיאל הלל בן הרב דוד אלטשולער זצ"ל מק"ק יאברוב - בעל החיבור הידוע על התנ"ך "מצודת דוד" ו"מצודת ציון" (שהם מלוקטים בעיקר מתורת אביו, ולכן נקראים על שמו). וידוע שהמצודת דוד היה מיוחס לדוד המלך בן אחר בן.
ידוע יחוסו של [[אדמו"ר הצמח צדק]] - בן אחר בן - לדוד המלך, סבו ר' נח (אבי הרב [[שלום שכנא (אב הצמח צדק)|שלום שכנא]] היה כינוי שם משפחתו אלטשולער כי היה צאצא של הרב יחיאל הלל בן הרב דוד אלטשולער זצ"ל מק"ק יאברוב - בעל החיבור הידוע על התנ"ך "מצודת דוד" ו"מצודת ציון" (שהם מלוקטים בעיקר מתורת אביו, ולכן נקראים על שמו). וידוע שהמצודת דוד היה מיוחס לדוד המלך בן אחר בן.


== משיח - מזרע דוד המלך ==
== משיח - מזרע דוד המלך או גם מזרע שלמה ==


ברור הדבר כי משיח צריך להיות ממלכי דוד, וכלשון הרמב"ם<REF>הל' מלכים</REF>: "ואם יעמוד מלך מבית דוד, עוסק בתורה כדוד אביו" כו'.
ברור הדבר כי משיח צריך להיות ממלכי דוד, וכלשון הרמב"ם<REF>הל' מלכים</REF>: "ואם יעמוד מלך מבית דוד, עוסק בתורה כדוד אביו" כו'.


אך על פי ההלכה יש ספק האם זקוק מלך ממלכי דוד, להיות בן אחר בן לדוד המלך, או שדי גם במי שהוא בן בת. ובכלל אם צריך להיות גם מזרע שלמה.
אך על פי ההלכה יש ספק האם זקוק מלך ממלכי דוד, להיות מזרע שלמה.


יש אומרים כי דווקא מי שהוא בן אחר בן יש לו משפט הירושה של המלוכה, וכן כתב הרמב״ם בהקדמתו לפרק חלק וז״ל ומכלל יסוד זה שאין מלך לישראל אלא מבית דוד ומזרע שלמה בלבד, וכל הכופר במשפחה זאת כפר בה' ית' ובדברי נביאיו.
יש אומרים כי דווקא מי שהוא מזרע שלמה יכול להיות מלך ממלכי בית דוד, וכן כתב הרמב״ם בהקדמתו לפרק חלק וז״ל ומכלל יסוד זה שאין מלך לישראל אלא מבית דוד ומזרע שלמה בלבד, וכל הכופר במשפחה זאת כפר בה' ית' ובדברי נביאיו.


אך יש אומרים כי ע"פ הלכה אין משיח צריך להיות מיוחס בן אחר בן לדוד המלך, אלא העיקר שהוא יהיה מזרע דוד, והראיה לזה:
אך יש אומרים כי ע"פ הלכה אין משיח צריך להיות מיוחס בן אחר בן לדוד המלך, אלא העיקר שהוא יהיה מזרע דוד, והראיה לזה:
שורה 62: שורה 62:
על עצם הנשיאות לא קשה, שהרי כתב הירושלמי בכתובות פי״ב ה״ג וכלאים פ״ט ה״ג, ומובא בתוס' סנהדרין ה. ד״ה דהכא שבט והתם מחוקק דכל מה שרבינו הקדוש אתי מבית דוד הוא מצד האם אבל מצד האב אתי מבנימין, אלא שראש גולה הם מזכרים, ונשיאים הם אף מנקבות.  
על עצם הנשיאות לא קשה, שהרי כתב הירושלמי בכתובות פי״ב ה״ג וכלאים פ״ט ה״ג, ומובא בתוס' סנהדרין ה. ד״ה דהכא שבט והתם מחוקק דכל מה שרבינו הקדוש אתי מבית דוד הוא מצד האם אבל מצד האב אתי מבנימין, אלא שראש גולה הם מזכרים, ונשיאים הם אף מנקבות.  


וא״כ אין לו כלל משפט המלוכה, דהרי הבחירה וההבטחה ניתנה רק לשבט יהודה כדכתיב לא יסור שבט מיהודה וכו' עד כי יבא שלה, וכמבואר ברמב״ם<REF>הלכות מלכים פ״א ה״ט.</REF> דמלך משאר שבטים לא תתקיים מלכותו, וכנאמר לירבעם ע״י אחיה השילוני אך לא כל הימים.
וא״כ אין לו כלל משפט המלוכה, דהרי הבחירה וההבטחה ניתנה רק לשבט יהודה כדכתיב לא יסור שבט מיהודה וכו' עד כי יבא שלה, וכמבואר ברמב״ם<REF>הלכות מלכים פ״א ה״ט.</REF> דמלך משאר שבטים לא תתקיים מלכותו, וכנאמר לירבעם על ידי אחיה השילוני אך לא כל הימים.
 
 
== מלכי דוד  - דווקא בן אחר בן ==
ברור הדבר כי משיח צריך להיות ממלכי דוד, וכלשון הרמב"ם<REF>הל' מלכים</REF>: "ואם יעמוד מלך מבית דוד, עוסק בתורה כדוד אביו" כו'.
אלא שהשאלה היא אם כדי להיות ממלכי בית דוד צריך להיות דווקא בן אחר בן או לא.
 
וישנן ראיות שמשיח צריך להיות בן אחר בן דווקא.
 
א) מבואר בפוסקים<REF>שו״ת אב״נ יו״ד סי' שי״ב ובשו״ת חקרי לב או״ח סי' כ״א</REF> דבמלכי בית דוד הירושה היא דרך בנים כיון דהמלכות היא בעצם לדוד משא״כ במלכי ישראל דאחר שירש הבן פקע כח האב. חזינו דאין זה מדיני ירושה גרידא אלא דהוי מדיני הבטחה לדוד דלא יסור המלכות ממנו, וכברכת בת שבע<REF>מלכים א' א' ל״א</REF> לדוד יחי המלך לעולם<REF>וכמבואר בחי' הגרי''ז.</REF>
 
ב) בנבואות על הכרתת בית המלכות לשלשת מלכי ישראל והם ירבעם<REF>מלכים-א' י״ד י.</REF>, בעשא<REF> (מלכים-א' ט״ז ז.</REF> ואחאב<REF>מלכים-ב' טח.</REF> נאמר והכרתי לפלוני משתין בקיר, ופירשו במצודות דמיירי בזכרים שמשתינים בקיר מה שאין כן הנקבה דמשתינה בארץ, ופירש האברבנאל<REF>מלכים א' י״ד י')</REF> דהיינו הבטחה שלא ישאר לו בן יורש המלכות ואי תימא דבן בת הוי מחזיר מלכות בית אביו ליושנה, מאי מועיל השחתת זכרים, הא אכתי איכא נקיבות?
 
ג) וחזינן בפועל דעתליה בת אחאב<REF>מלכים ב' ח' כ״ז ובמצודות דוד שם.</REF> היתה אשת יהורם מלך יהודה<REF>מלכים-ב' ח י״ח</REF> והיא אם אחזיהו מלך יהודה<REF>מלכים ב' ח' כ״ז.</REF> ואחרי שנהרגה על ידי יהוידע כ״ג <REF>מלכים ב' י״א ט״ו</REF> מלך יואש בן אחזיהו<REF>מלכים ב' י״ב ב.</REF> וכל המלכים במלכות יהודה עד לצדקיהו היו בן אחר בן מיואש. יוצא דאחזיהו הוא בן בת אחאב, יואש הוא בן בן בת אחאב, וכל שאר מלכי יהודה הם בני אחאב מנוקבתא ואין זה סתירה להנאמר והכרתי את בית אחאב<REF> מלכים-ב' ט' ח'</REF> ולא להנאמר ונתתי את בית אחאב כבית ירבעם בן נבט<REF>מלכים-ב' ט ט.</REF> אשר בבית ירבעם נאמר וביערתי אחרי בית ירבעם כאשר יבאר הגלל עד תמו,<REF>מלכים-א' יד י.</REF> ולא נתקיימה במלכי יהודה אלה מלכות בית אחאב משום דהוו מנוקבתא. ואם כן לכאורה גם לא נוכל לומר דיוחזר המלכות לבית דוד על ידי דימלוך איש מבני בתו.<REF>הרב מיכאל ידווני.</REF>


==ראו גם==
==ראו גם==
39,916

עריכות

תפריט ניווט