פרשת ויקרא: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 2,480 בתים ,  21 ביולי 2021
הסרה כאמור באולם
(הסרה כאמור באולם)
שורה 21: שורה 21:
==ראו גם==
==ראו גם==
*[[אדם כי יקריב]]
*[[אדם כי יקריב]]
==בתורת החסידות==
בדיני הקרבנות שמתפרשים בפרשת [[ויקא]],
רואים ש"אין האשם אלא מזכרי כבשים,
ואין לך חטאת מן הכבשים אלא נקבה"
{{הערה|ל' הרמב"ם הל' פסוה"מ פ"ו הט"ז ע"פ זבחים עא, ב}},
אך רואים יוצא מן הכלל שהחטאת באה
מן הזכר, והוא בחטאת הנשיא שקרבנו
שעיר, שהוא זכר{{הערה|ראה זבחים עה, ב}}.
[[הרבי מליובאוויטש]] מבאר{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חל"ב עמ' 13 ואילך}} את הטעם לשינויי הקרבנות:
אשם חמור מחטאת, ועד שכמה
אשמות באים גם על המזיד{{הערה|ראה כריתות ט,
א}}, משא"כ חטאת באה רק על השוגג{{הערה|עיין
בארוכה פי' הרמב"ן סוף הפרשה}}. וזהו גם הטעם
שחטאת בת {{מונחון|דנקא|מעה}} ואשם שתי
סלעים{{הערה|שבועות לז, א ועוד}}, כי האשם חמור
יותר, ולכן גם שוויו גבוה יותר.
ויש לומר שזהו גם הטעם שהאשם
"מזכרי כבשים" והחטאת באה נקבה,
שהרי זכר מורה על תוקף וחוזק, ונקבה
על רכות וחלישות. וכמו שפירש רש"י
עה"פ "כה תאמר לבית יעקב ותגיד לבני
ישראל" - "לבית יעקב אלו הנשים תאמר
להם בלשון רכה ותגיד לבני ישראל כו'
פרש לזכרים דברים הקשים כגידין"{{הערה|יתרו
יט, ג}}. ועל כן, לאשם החמור יותר מקריבים
זכר – המרמז על "דברים הקשים כגידים"
{{הערה|ועיין במקור הדברים ביאור הדבר בארוכה}}.
וע"פ זה מובן מה ששעיר נשיא אף
שהוא חטאת בא מן הזכרים, ולא נקבה, כי
כאשר נשיא יחטא, הרי הגם שהוא בשוגג
לגמרי צריך להיות אופן תשובתו וכפרתו
באופן של "זכר", קשים כגידין, כי גם חטא
קל של נשיא פועל ומשפיע ביותר על כלל
העם, ועל דרך מה שאמרו עה"פ "ואשימם
בראשיכם" – "שאשמותיהם של ישראל
תלויות בראשי דייניהם"{{הערה|דברים א, יג וברש"י
שם}}. ולכן, אף חטאתו באה מן הזכר, כי
חטאת הנשיא חמורה יותר.
==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
*'''פתגמים חסידיים לפרשת ויקרא''', שבועון בית משיח ב' ניסן תש"פ עמוד 10
*'''פתגמים חסידיים לפרשת ויקרא''', שבועון בית משיח ב' ניסן תש"פ עמוד 10
190

עריכות

תפריט ניווט