ברכה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 18 בתים ,  24 בפברואר 2021
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "{{הערת שוליים|" ב־"{{הערה|")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
שורה 8: שורה 8:


"ברוך" לשון המשכה כאמור ועתה הוא מונה את סדר ההמשכה, "אתה" מרמז לשון נוכח על עצמות הבורא "הוי'" אור אין סוף "אלוקינו" לשון כוחנו וחיותנו מורה על האור כפי שהוא מלובש בתוכנו ובתוך כל דבר עליו אנחנו מברכים "מלך" ספירת ה'מלכות' - ביחס לנברא. "העולם" - הברכה נמשכת לתוך העלם והסתר - וכאן פירוט ההנאה.
"ברוך" לשון המשכה כאמור ועתה הוא מונה את סדר ההמשכה, "אתה" מרמז לשון נוכח על עצמות הבורא "הוי'" אור אין סוף "אלוקינו" לשון כוחנו וחיותנו מורה על האור כפי שהוא מלובש בתוכנו ובתוך כל דבר עליו אנחנו מברכים "מלך" ספירת ה'מלכות' - ביחס לנברא. "העולם" - הברכה נמשכת לתוך העלם והסתר - וכאן פירוט ההנאה.
==ברכות הנהנין==
{{להשלים}}


== החילוק בין ברכה והצלחה ==
== החילוק בין ברכה והצלחה ==
שורה 14: שורה 17:
[[הרבי]] לא קיבל דברים אלו והביא מספר ראיות שענין הברכה גדול מענין ההצלחה.
[[הרבי]] לא קיבל דברים אלו והביא מספר ראיות שענין הברכה גדול מענין ההצלחה.


א. בענין הברכה - מבואר בדרושי [[חסידות]], שברכה היא מלשון
'''ברכה''' - מבואר בדרושי [[חסידות]], שברכה היא מלשון המשכה, כלשון המשנה{{הערה|1=כלאים ריש פ"ז.}}: "המבריך את הגפן", שפירושו - שממשיכים א' מענפי הגפן למטה בארץ. כלומר, עצם הדבר ישנו כבר, אלא שצריכים לגלות ולהמשיך את הדבר משרשו ומקורו, מן ההעלם אל הגילוי.  
המשכה, כלשון המשנה{{הערה|1=כלאים ריש פ"ז.}}: "המבריך את הגפן", שפירושו - שממשיכים א'
מענפי הגפן למטה בארץ. כלומר, עצם הדבר ישנו כבר, אלא שצריכים לגלות
ולהמשיך את הדבר משרשו ומקורו, מן ההעלם אל הגילוי.  


ב. [[אדמו"ר הזקן]]{{הערה|1= [[לקוטי תורה]] ראה יט, א.}} מבאר שברכה ענינה המשכה משרשו ומקורו בלבד,
בנוסף, [[אדמו"ר הזקן]]{{הערה|[[לקוטי תורה]] ראה יט, א.}} מבאר שברכה ענינה המשכה משרשו ומקורו בלבד, כלומר, ברכה אינה פועלת דבר חדש, כי אם המשכה וגילוי משרשו ומקורו.
כלומר, ברכה אינה פועלת דבר חדש, כי אם המשכה וגילוי משרשו ומקורו,


ג. בנוגע לענין ההצלחה - מבואר בדרושי [[אדמו"ר הצמח צדק]]{{הערה|1=אור התורה וישב רעח א.}}
'''הצלחה''' - מבואר בדרושי [[אדמו"ר הצמח צדק]]{{הערה|1=אור התורה וישב רעח א.}} שהצלחה הוא ענין מזל, כמו שקוראים איש מוצלח, "בר מזל", וממשיך לבאר ש"מזל" הוא ענין הכתר, כלומר, למעלה מסדר השחלשלות.
שהצלחה הוא ענין מזל, כמו שקוראים איש מוצלח, "בר מזל", וממשיך לבאר ש"מזל" הוא ענין הכתר,
כלומר, למעלה מסדר השחלשלות.


מכך מוכח שהצלחה היא למעלה מברכה. כי: ברכה ענינה המשכה משורש ומקור בלבד - שמזה גופא מוכח שזהו ענין השייך לדרך הטבע. מה שאין כן הצלחה - בחינת הכתר. שלמעלה מסדר השתלשלות, למעלה מדרך ה[[טבע]].  
מכך מוכח שהצלחה היא למעלה מברכה. כי: ברכה ענינה המשכה משורש ומקור בלבד - שמזה גופא מוכח שזהו ענין השייך לדרך הטבע. מה שאין כן הצלחה - בחינת הכתר. שלמעלה מסדר השתלשלות, למעלה מדרך ה[[טבע]].  

תפריט ניווט