יחזקאל אברמסקי: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
חלוקת קונטרסים (שיחה | תרומות) מ (added Category:אישים שנפטרו בשנת תשל"ו using HotCat) |
אין תקציר עריכה תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
||
(13 גרסאות ביניים של 7 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:יחזקאל אברמסקי.jpg|שמאל|ממוזער|150px|ר' יחזקאל אברמסקי]] | [[קובץ:יחזקאל אברמסקי.jpg|שמאל|ממוזער|150px|ר' יחזקאל אברמסקי]] | ||
ר' '''יחזקאל אברמסקי''' ([[ו' באדר א']] [[תרמ"ו]] - [[כ"ד באלול]] [[תשל"ו]]), (ידוע על שם ספרו '''חזון יחזקאל''') מגדולי התורה, ר"מ בישיבת סלבודקה ב[[בני ברק]], נשיא ועד הישיבות ומראשי החינוך העצמאי, וממנהיגיה החשובים ביותר של היהדות התורנית ב[[ארץ ישראל]]. | ר' '''יחזקאל אברמסקי''' ([[ו' באדר א']] [[תרמ"ו]] - [[כ"ד באלול]] [[תשל"ו]]), (ידוע על שם ספרו '''חזון יחזקאל''' על התוספתא) מגדולי התורה, ר"מ בישיבת סלבודקה ב[[בני ברק]], נשיא ועד הישיבות ומראשי החינוך העצמאי, וממנהיגיה החשובים ביותר של היהדות התורנית ב[[ארץ ישראל]]. | ||
==תולדות חיים== | ==תולדות חיים== | ||
שורה 21: | שורה 21: | ||
==קשריו עם חב"ד== | ==קשריו עם חב"ד== | ||
עוד בשנת [[תרע"א]] הוצע הרב אברמסקי לכהן כראש ישיבת [[תומכי תמימים]] ב[[ליובאוויטש]], ואף מסר שיעור ניסיון לפני תלמידי הישיבה. | עוד בשנת [[תרע"א]] הוצע הרב אברמסקי לכהן כראש ישיבת [[תומכי תמימים]] ב[[ליובאוויטש]], ואף מסר שיעור ניסיון לפני תלמידי הישיבה. לפועל, הרב אברמסקי לא התקבל לראשות הישיבה{{הערה|הסיפור מפורט במכתבו של הרב אברמסקי שנדפס בתחילת ספר "בירורי הלכות" (קה"ת, תשע"ב) להגרא"א פלוטקין, עמ' VII. ישנה גירסא אחרת לפיה השיעור הצליח מאוד ובחורים ישבו להתפלפל עמו הרבה זמן ומפאת זה איחרו לסדר חסידות, וע"כ לא קיבלוהו כי סברו שירים את קרן הנגלה בישיבה אך זה יגרום לחלישות בלימוד החסידות. כמו כן, ישנה גירסא כי במהלך השיעור אמר "בואו נשבור את הרמב"ם", ומפאת התבטאות זו - שאדמו"ר הרש"ב כלל לא אהב - לא התקבל לשמש כר"י בליובאוויטש.}}. מפאת כבודו, לאחר מכן השתדל כ"ק אדמו"ר הרש"ב עבורו והרב אברמסקי מונה כאמור לאב"ד סמאליאן. | ||
לאחר [[הסתלקות]] [[אדמו"ר הרש"ב]] היה מקורב מאד ל[[אדמו"ר הריי"צ]], ועסק עמו הרבה בעניני הכלל. הוא היה חבר בועדת רבנים שאליה היה הרבי שולח כספים ל[[רוסיה]] להחזקת תלמודי התורה, המקואות והרבנים. שמו המחתרתי של הרב אברמסקי היה "ימין ה' רוממה" (התחלת הפסוק שאומרים לשמו "יחזקאל" בסוף שמו"ע). לעומת זאת, [[אדמו"ר הריי"צ]] היה מכנהו בשם "התוספתא"...{{הערה|מפי בנו ר' שמעון אברמסקי מלונדון, בשם [[חיים ליברמן]].}}. | לאחר [[הסתלקות]] [[אדמו"ר הרש"ב]] היה מקורב מאד ל[[אדמו"ר הריי"צ]], ועסק עמו הרבה בעניני הכלל. הוא היה חבר בועדת רבנים שאליה היה הרבי שולח כספים ל[[רוסיה]] להחזקת תלמודי התורה, המקואות והרבנים. שמו המחתרתי של הרב אברמסקי היה "ימין ה' רוממה" (התחלת הפסוק שאומרים לשמו "יחזקאל" בסוף שמו"ע). לעומת זאת, [[אדמו"ר הריי"צ]] היה מכנהו בשם "התוספתא"...{{הערה|מפי בנו ר' שמעון אברמסקי מלונדון, בשם [[חיים ליברמן]].}}. | ||
שורה 30: | שורה 30: | ||
==בלונדון== | ==בלונדון== | ||
בתקופה הראשונה לשהותו בלונדון ב[[כ"א באדר]] שני [[תרצ"ב]]{{הערה|אגרת ד'רטו.}} כותב אליו הרבי: | בתקופה הראשונה לשהותו בלונדון ב[[כ"א באדר]] שני [[תרצ"ב]]{{הערה|אגרת ד'רטו.}} כותב אליו הרבי הריי"צ: | ||
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=מכתב כת"ר מה' פקודי קיבלתי.. ושמחתי לשמוע מבריאותו הטובה, ואשר ת"ל השיג הרשיון לבני ביתו שי' | {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=מכתב כת"ר מה' פקודי קיבלתי.. ושמחתי לשמוע מבריאותו הטובה, ואשר ת"ל השיג הרשיון לבני ביתו שי' [=שגם הם יוכלו לצאת את [[רוסיה]] בעקבותיו]. השי"ת יצליח דרכם שיהיה הכל כשורה, וישמור השי"ת את בניהם הנכבדים מר משה ויעקב דוד שי' הנשארים לפי שעה במקומם, ויעזור השי"ת אשר ישיגו בקרוב הרשיון לבֹא אליהם צלחה"}}. | ||
בהמשך כותב הרבי הריי"צ הוראות מפורטות אודות משלוח מאות חבילות קמחא דפסחא לרוסיה. | |||
שוב כותב אליו הרבי הריי"צ כמה שבועות אחרי זה{{הערה|באגרת ד'רכד.}}: "מכתבו מג' שמיני קבלתי. שמח מאד שהרבנית ושני בניו שי' כבר בחו"ל, והשי"ת יעזור בקרוב לשמח לבבם שבניהם שי' שנשארו שם, בקרוב יוכלו לבא אליהם". | |||
הרב אברמסקי מוזכר במכתבי הרבי הריי"צ לגבי מספר רב של נושאים. הקשר ביניהם היה הדוק ועקבי{{הערה|ראה אגרת א'שצו מז' [[ניסן]] תש"א: "מידידי הרה"ג הר"י שליט"א אבראמסקי נתקבלו כמה טלגרמות".}}. דוגמה לענינים הנדונים במכתבים: וועד עולמי של רבנים לעזרת יהדות רוסיה. מינוי הרב אברמסקי לאחד מחברי הוועד (כ"ז מנ"א תש"א, אגרת א'תקה). יום [[תענית ציבור]] עולמי, ביוזמת הרבי ובחתימת הרב אברמסקי (י"א [[אלול]] תש"א, אגרת א'תקכ). | |||
ב[[תש"ב]] פעל יחד עם הרבי הריי"צ לסייע ליהדות [[רוסיה]] עבור [[קמחא דפסחא]]{{הערה|אגרות קודש - כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ, י"ב אדר תש"ב אגרת א'תשכב, ובמכתבים רבים.}}. | |||
ביום [[ג' אייר]] [[תש"ז]] (אגרת ג'כט) כתב אליו הרבי הריי"צ: | |||
"כבוד ידידי הרב הגאון הנודע ומפורסם לשם תהלה ותפארת בתוככי גאוני יעקב, בעל מדות תרומיות אי"א מוהר"ר יחזקאל שליט"א אבראמסקי", המכתב הוא בענין ביקורו של [[הרש"ג]] באירופה. בט"ו מ"ח [[תש"ח]] (אגרת ג'קכז) כותב הרבי הריי"צ אל הרב בן ציון שם טוב השוהה בלונדון: "בוודאי ביקר... את הרב הגאון הנודע מוה"ר יחזקאל שליט"א אבראמסקי, יפרוס בשלומו ויגיד לו ברכתי". | |||
כשחסידי חב"ד, ובראשם הרב שם טוב (שהכרתיו די טוב) הגיעו מ[[מוסקבה]] ללונדון בשנת [[תש"ח]], עזר להם | ב[[ערב ראש השנה]] [[תש"ט]] כותב הרבי הריי"צ אל הרב אברמסקי כי התענג לשמוע מהרב [[בן ציון שם טוב]] "על אודות עבודתו המסורה של כת"ר שליט"א לזכות הרבים בכלל, בהרבצת תורה ברבים בפרט, ובקירוב אנ"ש והתמימים הפליטים יחיו, והעזרה שמושיט להם בהסתדרות במדינתו". | ||
באגרת ג'תרפח מכ"ט טבת [[תש"י]] כותב הרבי הריי"צ אל הרב שם טוב שיזמין את הרב אברמסקי לקחת חלק בועדה שמקים בלונדון לחיזוק היהדות. | |||
בנו של הרב אברמסקי סיפר: כשחסידי חב"ד, ובראשם הרב בן ציון שם טוב (שהכרתיו די טוב) הגיעו מ[[מוסקבה]] ללונדון בשנת [[תש"ח]], עזר להם אבי, והרב שם טוב היה מבאי ביתו של אבי ומבקר אצלו לעיתים קרובות{{הערה|מפי בנו.}}. | |||
==נלחם עבור תקנות הרבי== | ==נלחם עבור תקנות הרבי== | ||
שורה 50: | שורה 55: | ||
ב[[חודש ניסן]] [[תשל"ב]] בא על החתום ביחד עם [[שלמה זלמן אוירבך|הגרש"ז אויערבך]] ו[[יוסף שלום אליישיב|הגרי"ש אלישיב]] ועוד, על הכרוז לתיקון חוק [[מיהו יהודי]]. | ב[[חודש ניסן]] [[תשל"ב]] בא על החתום ביחד עם [[שלמה זלמן אוירבך|הגרש"ז אויערבך]] ו[[יוסף שלום אליישיב|הגרי"ש אלישיב]] ועוד, על הכרוז לתיקון חוק [[מיהו יהודי]]. | ||
כאשר שימש ד"ר יצחק רפאל כשר הדתות, היה לו רעיון לפתרון בעיית מיהו יהודי. לשם כך ביקר את הרב אברמסקי והציע לפניו את הפתרון. השיב לו הרב כי "בענינים אלו יש לשאול את פיו של האדמו"ר מליובאוויטש שליט"א, שהוא הוא הלוחם נגד ההתבוללות, והוא המומחה בה | כאשר שימש ד"ר יצחק רפאל כשר הדתות, היה לו רעיון לפתרון בעיית מיהו יהודי. לשם כך ביקר את הרב אברמסקי והציע לפניו את הפתרון. השיב לו הרב כי "בענינים אלו יש לשאול את פיו של האדמו"ר מליובאוויטש שליט"א, שהוא הוא הלוחם נגד ההתבוללות, והוא המומחה בה"א הידיעה בענינים אלו". | ||
לאחר כמה ימים ביקר אצלו הגאון רבי [[יצחק הוטנר]]. היה זה לפני נסיעתו של הרב הוטנר ל[[ארצות הברית]]. ביקש ממנו הגר"י אברמסקי, כי בנסיעתו יבקר אצל הרבי וישאל אותו בדבר ההצעה. הרב הוטנר התייעץ עם הרבי ושיגר מברק להרב אברמסקי כי ההצעה לא באה בחשבון, והענין ירד מסדר היום.{{הערה|הדברים פורסמו אז ב"הצופה" על ידי הסופר החרדי הנודע ד"ר הלל זיידמן}}. | לאחר כמה ימים ביקר אצלו הגאון רבי [[יצחק הוטנר]]. היה זה לפני נסיעתו של הרב הוטנר ל[[ארצות הברית]]. ביקש ממנו הגר"י אברמסקי, כי בנסיעתו יבקר אצל הרבי וישאל אותו בדבר ההצעה. הרב הוטנר התייעץ עם הרבי ושיגר מברק להרב אברמסקי כי ההצעה לא באה בחשבון, והענין ירד מסדר היום.{{הערה|הדברים פורסמו אז ב"הצופה" על ידי הסופר החרדי הנודע ד"ר [[הלל זיידמן]].}}. | ||
בשנת [[תשל"ב]] יזם הגאון רבי שמואל אלעזר היילפרין (שגם ניסח את הקול קורא עליו חתמו 32 מגדולי ישראל) בעצה אחת עם הגאון רבי [[בצלאל ז'ולטי]] יום תענית ציבור לעורר [[רחמים]] על תיקון חוק [[מיהו יהודי]]. הרבי נתן את הסכמתו ועידודו, יצאו משלחות של רבנים להחתים את הרבנים ביניהם גם את הרב אברמסקי שמיהר לחתום על הכרוז ועל הכרזת הצום. במשלחת השתתפו מלבד הגאון רבי שמואל אלעזר היילפרין גם הגאון רבי [[ישראל גרוסמן]], הגאון רבי [[אברהם צבי כהן]] והרב [[שלום דובער וולפא]]. בדבריו האריך על הערכתו לגדולתו של הרבי, ולפעולותיו העצומות לקירוב בני ישראל לתורה. בין הדברים אמר אז: "איהר{{הערה|-אתם הרי מאושרים, יש לכם רבי והכל ברור אצלכם, אבל מה נעשה אנו?.}} זייט דאך גליקלאך, איהר האט דאך א רבי'ן, איז בא אייך אלץ קלאהר. אבער וואס זאלן מיר טאן".{{הערה|מפי רבי [[שמואל אליעזר היילפרין]].}} | בשנת [[תשל"ב]] יזם הגאון רבי שמואל אלעזר היילפרין (שגם ניסח את הקול קורא עליו חתמו 32 מגדולי ישראל) בעצה אחת עם הגאון רבי [[בצלאל ז'ולטי]] יום תענית ציבור לעורר [[רחמים]] על תיקון חוק [[מיהו יהודי]]. הרבי נתן את הסכמתו ועידודו, יצאו משלחות של רבנים להחתים את הרבנים ביניהם גם את הרב אברמסקי שמיהר לחתום על הכרוז ועל הכרזת הצום. במשלחת השתתפו מלבד הגאון רבי שמואל אלעזר היילפרין גם הגאון רבי [[ישראל גרוסמן]], הגאון רבי [[אברהם צבי כהן]] והרב [[שלום דובער וולפא]]. בדבריו האריך על הערכתו לגדולתו של הרבי, ולפעולותיו העצומות לקירוב בני ישראל לתורה. בין הדברים אמר אז: "איהר{{הערה|-אתם הרי מאושרים, יש לכם רבי והכל ברור אצלכם, אבל מה נעשה אנו?.}} זייט דאך גליקלאך, איהר האט דאך א רבי'ן, איז בא אייך אלץ קלאהר. אבער וואס זאלן מיר טאן".{{הערה|מפי רבי [[שמואל אליעזר היילפרין]].}} | ||
שורה 63: | שורה 68: | ||
==לקריאה נוספת== | ==לקריאה נוספת== | ||
*מכון באהלי צדיקים, ספר '''בסוד שיח''' ע' 30. | |||
*[[שלום דובער וולפא]], '''[[שמן ששון מחבריך (ספר)|שמן ששון מחבריך]]''', חלק א', עמוד 31 ואילך. | *[[שלום דובער וולפא]], '''[[שמן ששון מחבריך (ספר)|שמן ששון מחבריך]]''', חלק א', עמוד 31 ואילך. | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
{{מיון רגיל:אברמבסקי יחזקאל}} | {{מיון רגיל:אברמבסקי יחזקאל}} | ||
שורה 70: | שורה 77: | ||
[[קטגוריה:אישים הטמונים בהר המנוחות]] | [[קטגוריה:אישים הטמונים בהר המנוחות]] | ||
[[קטגוריה:אישים שנפטרו בשנת תשל"ו]] | [[קטגוריה:אישים שנפטרו בשנת תשל"ו]] | ||
[[קטגוריה:אישים שנולדו בשנת תרמ"ו]] |