1,617
עריכות
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{תניא}} | {{תניא}} | ||
'''וצדקה כנחל איתן''' | |||
==מבוא | ==מבוא== | ||
באגרת זו | באגרת זו מבאר [[אדמו"ר הזקן|הרבי]]{{הערה|על פי הנביא עמוס.}} מעלה בצדקה שטרם הוזכרה, שהיא ה"נחל איתן" הממשיך את עצם הנפש{{הערה|בחינת "איתן" שבנשמה.}} בלב. | ||
איתן הוא ביטול הנשמה לאלוקות ''' | איתן הוא ביטול הנשמה לאלוקות שיתגלה רק '''לעתיד לבוא''', אך הצדקה משולה לנחל, שממשיך מעין גילוי זה בלב '''גם היום'''. | ||
== | ==גוף האגרת== | ||
{{פרק תניא|פרק=ז|טקסט הפרק={{תבנית:ספר התניא/קונטרס אחרון - פרק ז'}}}} | {{פרק תניא|פרק=ז|טקסט הפרק={{תבנית:ספר התניא/קונטרס אחרון - פרק ז'}}}} | ||
==סיכום | ==סיכום== | ||
במקומות רבים באגרות הקודש נזכרו כבר עניינים שונים, | במקומות רבים באגרות הקודש נזכרו כבר עניינים שונים, שפועלים רחמים הבאים לפועל בצדקה{{הערה|מכפר על חטא, ממשיך גשמיות, פודה את הנפש ועוד.}}, אך כאן מבואר עניין שטרם הוסבר: שהתעוררות רחמים רבים על ניצוץ אלוקות שבנפשו מגלה '''בלב''' את הביטול של '''עצם הנפש'''. | ||
אלא שהתעוררות הרחמים לבד אינה מספקת וצריך גם פעולה ממשית של "אתערותא דלתתא" - נתינת צדקה בפועל. | |||
* משתי סיבות נקראת בחינת 'חכמה' שבנשמה 'איתן': | |||
:א. עניין החכמה הוא '''תוקף''' ההתקשרות באלוקות. | |||
:ב. אותיות אית"ן מורות על עתיד{{הערה|מבחינה דקדוקית: '''א'''לך, '''י'''לך, '''ת'''לך, '''נ'''לך.}}, כי היום נמצאת בחינה זו בגלות ותתגלה רק לעתיד לבוא. | |||
* למרות זאת, מעין גילוי זה שייך '''גם היום:'''{{הערה|במקומות אחרים מוסבר שזהו ע"י התעוררות רחמים על ניצוץ אלוקות שבנפשו, אבל כאן מדגיש שאין זה מספיק וצריך גם לתת צדקה בגשמיות.}} '''ע"י''' רחמים בעניין גשמי - '''צדקה.''' | |||
==מושגים יסודיים | ==מושגים יסודיים== | ||
*[[איתן]] | |||
{{סדרה|הקודם=[[קונטרס אחרון - פרק ו'|פרק ו']]|רשימה=פרקי קונטרס אחרון|הבא=[[קונטרס אחרון - פרק ח'|פרק ח']]}} | {{סדרה|הקודם=[[קונטרס אחרון - פרק ו'|פרק ו']]|רשימה=פרקי קונטרס אחרון|הבא=[[קונטרס אחרון - פרק ח'|פרק ח']]}} | ||
{{הערות שוליים}} | |||
[[קטגוריה:קונטרס אחרון - תניא]] | [[קטגוריה:קונטרס אחרון - תניא]] |
עריכות