16,089
עריכות
שמואל חיים (שיחה | תרומות) |
שמואל חיים (שיחה | תרומות) |
||
שורה 19: | שורה 19: | ||
ב[[חסידות]] מבואר שלקיחת הברכות מעשיו היה בירור והעלאת ניצוצות הקדושה מה[[קליפה]], שלשם נפלו בעת [[חטא עץ הדעת]]. וכדי ש[[יעקב]] יוכל לעשות זאת הוא היה צריך להיות "כלי" בשביל זה, ולכן אמרה [[רבקה]] ל[[יעקב]] ש{{ציטוטון|עלי קללתך בני}}{{הערה|בראשית,כ"ז,י"כ}} ש[[רבקה]] הראתה לו שהיא מוכנה למוסר את הנפש בעבור זה, ומכאן למד [[יעקב]] אודות החשיבות של הברכות שצריך להסתכן בשבילם עד כדי [[מסירות נפש]].{{הערה|סה"מ תרס"ח עמ' נ"ו, ה"מ תשי"ג עמ' 186, לקו"ש ח"א עמ' 56}} | ב[[חסידות]] מבואר שלקיחת הברכות מעשיו היה בירור והעלאת ניצוצות הקדושה מה[[קליפה]], שלשם נפלו בעת [[חטא עץ הדעת]]. וכדי ש[[יעקב]] יוכל לעשות זאת הוא היה צריך להיות "כלי" בשביל זה, ולכן אמרה [[רבקה]] ל[[יעקב]] ש{{ציטוטון|עלי קללתך בני}}{{הערה|בראשית,כ"ז,י"כ}} ש[[רבקה]] הראתה לו שהיא מוכנה למוסר את הנפש בעבור זה, ומכאן למד [[יעקב]] אודות החשיבות של הברכות שצריך להסתכן בשבילם עד כדי [[מסירות נפש]].{{הערה|סה"מ תרס"ח עמ' נ"ו, ה"מ תשי"ג עמ' 186, לקו"ש ח"א עמ' 56}} | ||
=====ביאורי רבותינו נשיאנו===== | =====ביאורי רבותינו נשיאנו===== | ||
*'''{{ציטוטון|ויתן לך אלוקים}}{{הערה| | *'''{{ציטוטון|ויתן לך אלוקים}}{{הערה|בראשית, כ"ז, כ"ח}}''' - ישנם שני סוגי השפעה מרב לתלמיד, יש תלמיד שמקבל את כל דברי רבו ויודע אותם במלואם, אולם יש תלמיד שיתרה מזה הוא גם קיבל את הכוח להמשיך לחדש בעצמו, וזהו פירושו של [[רש"י]] על מילים אלו ש"יתן ויחזור ויתן" ש[[הקב"ה]] יתן את היכלות שהאדם עצמו יוסיף על הברכה. שני האופנים האלו נמצאים גם בעבודת האדם, ישנו [[צדיק]] שעובד את [[הקב"ה]] בשלימות, ויש [[בעל תשובה]] שיש בעבודתו חידוש שהוא הופך את חטאיו למצוות.{{הערה|לקו"ש, ח"י, עמ' 80}} | ||
*'''{{ציטוטון|ויתן לך את ברכת אברהם}}{{הערה|בראשית,כ"ח,ד}}''' - הסיבה שבגללה הזכיר [[יצחק]] את ברכות אברהם אלו, הוא מפני ש[[יעקב]] הלך לצאת לדרך, ולכן ברך אותו [[יצחק]] בברכות שקיבל [[אברהם]] עצמו לפני שיצא לדרך.{{הערה|שם=חסידות2|לקו"ש, ח"כ, עמ' 116}} | |||
*'''{{ציטוטון|לרשתך את ארץ מגוריך}}{{הערה|בראשית,כ"ח,ד}}''' - מאחר ש[[יעקב]] הלך לוחץ לארץ, ו[[עשיו]] נשאר בארץ, והיה אפשר לחשוב ש[[עשיו]] הוא זה המוחזק בארץ, ולכן הוסיף [[יצחק]] את משפט זה:"לרשתך את ארץ מגוריך" שלמרות יציאת יעקב תישאר הארץ בידיו ובידי זרעו{{הערה|שם=חסידות2}}. | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} |