ראובן: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 6 בתים ,  20 בדצמבר 2020
מ
החלפת טקסט – "היתה" ב־"הייתה"
 
מ (החלפת טקסט – "היתה" ב־"הייתה")
שורה 4: שורה 4:


==לידתו ושמו==
==לידתו ושמו==
ראובן היה בנו הבכור של לאה. קודם לכן, היתה לאה עקרה (ככל [[ארבעת האמהות]]). לאחר שראה ה' שלאה היתה שנואה אצל יעקב יחסית ל[[רחל]], "פתח את רחמה" ונכנסה להריון ראובן.
ראובן היה בנו הבכור של לאה. קודם לכן, הייתה לאה עקרה (ככל [[ארבעת האמהות]]). לאחר שראה ה' שלאה הייתה שנואה אצל יעקב יחסית ל[[רחל]], "פתח את רחמה" ונכנסה להריון ראובן.


כשנולד, קראה לו 'ראובן'. [[חז"ל]] מסבירים{{הערה|גמרא ברכות ז, ב.}}, שה[[שם]] 'ראובן' בא לומר "ראו בן". כלומר, לאה ראתה ב[[רוח הקודש]] שעתיד [[יוסף]] לקחת את בכורתו של ראובן. כמו שכתוב{{הערה|[[דברי הימים]] א, ה, א.}}: {{ציטוטון|ובחללו יצועי אביו נתנה בכורתו לבני יוסף}}.
כשנולד, קראה לו 'ראובן'. [[חז"ל]] מסבירים{{הערה|גמרא ברכות ז, ב.}}, שה[[שם]] 'ראובן' בא לומר "ראו בן". כלומר, לאה ראתה ב[[רוח הקודש]] שעתיד [[יוסף]] לקחת את בכורתו של ראובן. כמו שכתוב{{הערה|[[דברי הימים]] א, ה, א.}}: {{ציטוטון|ובחללו יצועי אביו נתנה בכורתו לבני יוסף}}.
שורה 11: שורה 11:


==מעשה ראובן==
==מעשה ראובן==
כאשר הסתלקה רחל - האשה האהובה של יעקב, קבע יעקב את מטתו שהיתה בעבר באוהל רחל, לאוהלה של בלהה - שפחת רחל.
כאשר הסתלקה רחל - האשה האהובה של יעקב, קבע יעקב את מטתו שהייתה בעבר באוהל רחל, לאוהלה של בלהה - שפחת רחל.


כאשר ראה זאת ראובן, תבע את עלבון אמו. הוא אמר, שאין זה הוגן ששפחתה של רחל תהיה יותר מכובדת מאמו - לאה. לכן בלבל את יצועיה עם יצועי לאה, ובכך מנע שאביו יוליד עוד בן. כמו שכתוב{{הערה|בראשית לה כ"ב.}}: {{ציטוטון|ויהיו בני יעקב שנים עשר}} - שבגלל מעשה זה, היו בני יעקב שנים עשר, ולא שלושה עשר. גם נלמד מפסוק זה, שראובן לא חטא. ש"ויהיו בני יעקב שנים עשר" - שכולם היו שוים במעלתם{{הערה|שבת נה, ב.}}.
כאשר ראה זאת ראובן, תבע את עלבון אמו. הוא אמר, שאין זה הוגן ששפחתה של רחל תהיה יותר מכובדת מאמו - לאה. לכן בלבל את יצועיה עם יצועי לאה, ובכך מנע שאביו יוליד עוד בן. כמו שכתוב{{הערה|בראשית לה כ"ב.}}: {{ציטוטון|ויהיו בני יעקב שנים עשר}} - שבגלל מעשה זה, היו בני יעקב שנים עשר, ולא שלושה עשר. גם נלמד מפסוק זה, שראובן לא חטא. ש"ויהיו בני יעקב שנים עשר" - שכולם היו שוים במעלתם{{הערה|שבת נה, ב.}}.

תפריט ניווט