חיים יוסף מוצ'קין: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 5: שורה 5:
==תולדות חיים==
==תולדות חיים==


===ילדותו===
===ילדותו וצעירותו===


ר' חיים יוסף מוצ'קין כונה בפשטות בפי רבים "יוסקה" נולד בשנת תר"פ, זמן לא רב לאחר פרוץ המהפכה הקומוניסטית. הוא גדל והתחנך בבית אביו ה[[משפיע]] הנודע הרב [[פרץ מוצ'קין]] ב[[עיירה]] סמינאווקיא, הסמוכה להומיל.
ר' חיים יוסף מוצ'קין נולד בשנת [[תר"פ]], זמן לא רב לאחר פרוץ המהפכה הקומוניסטית. הוא גדל והתחנך בבית אביו ה[[משפיע]] הנודע הרב [[פרץ מוצ'קין]] ב[[עיירה]] סמינאווקיא, הסמוכה להומיל.  
את החינוך החסידי קיבל מאביו, ביחד עם פקחות יתירה, אומץ לב ורצון לסייע לזולת לעיתים עד כדי מסירות נפש. מלמד מיוחד ששכר לו אביו לימדו תורה, והילד הצעיר התגלה ככשרון נפלא ובעל זכרון מדהים. בשנים מאוחרות יותר, למד ב[[קרמנצ'וג]] אצל ה[[משפיע]] ר' [[ישראל נח בלניציקי]].  


בשנת [[תרפ"ה]] עברה המשפחה לסימפרופול שבקרים. ר' פרץ שהתמסר בכל מאודו לשליחות [[אדמו"ר הריי"צ]] ועסק בעבודת הקודש, החזקת היהדות בסימפרופול והעיירות שמסביבה, שיתף גם את בניו הצעירים יוסף ומולע בעבודת הקודש. בדרכים הארוכות נפגש לא פעם עם שוטרים ואנשי [[נ.ק.וו.ד.]] שחיפשו באמתחתו. ר' פרץ בפקחותו חשש לחיפוש בכליו, והוא נטל עמו את בנו יוסף בן השמונה, או את אחיו הגדול מולע, והטמין את הסכין בבגדיהם, ביודעו שאיש לא יחטט בבגדיהם של ילדים צעירים.  
את החינוך החסידי קיבל מאביו, ומלמד מיוחד ששכר לו אביו לימדו תורה. בשנים מאוחרות יותר, למד ב[[קרמנצ'וג]] אצל ה[[משפיע]] ר' [[ישראל נח בלניציקי]].
 
בשנת [[תרפ"ה]] עברה המשפחה לסימפרופול שבקרים. ר' פרץ שהתמסר בכל מאודו לשליחות [[אדמו"ר הריי"צ]] ועסק בעבודת הקודש, החזקת היהדות בסימפרופול והעיירות שמסביבה.


===הברחת החסידים מלנינגרד המופצצת===
===הברחת החסידים מלנינגרד המופצצת===

תפריט ניווט