שלוחים חשאים לרוסיה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 36: שורה 36:
האחים [[שלמה יוסף ציפעל]] ו[[חיים ציפעל]] היו שני נגידים מ[[איטליה]] מקורבים לרבי, שלצורך מסחריהם נסעו גם ל[[רוסיה]], והביאו עמם יחד תשמישי קדושה תוך סיכון עצמי רב.
האחים [[שלמה יוסף ציפעל]] ו[[חיים ציפעל]] היו שני נגידים מ[[איטליה]] מקורבים לרבי, שלצורך מסחריהם נסעו גם ל[[רוסיה]], והביאו עמם יחד תשמישי קדושה תוך סיכון עצמי רב.


בשנים [[תשט"ו]] - [[תשט"ז]], הקימו האחים מפעל ליצור פרוות למעילים שהצליח מאוד. הפרוות נקנו גם בירידים בתוככי רוסיה, דבר שאפשר לאחים, כניסה די חופשית לרוסיה, שבין השאר כללה את אי בדיקת חפציהם (שלא כבשאר כל הנוסעים).
בשנים [[תשט"ו]] - [[תשט"ז]], הקימו האחים מפעל ליצור פרוות למעילים שהצליח מאוד. הפרוות נקנו גם בירידים בתוככי רוסיה, דבר שאיפשר לאחים, כניסה די חופשית לרוסיה, שבין השאר כללה את אי בדיקת חפציהם (שלא כבשאר כל הנוסעים).


בשל כניסתם ויציאתם החופשית כמעט, זכו לבצע שליחויות חשובות עבור הרבי: העברת תשמישי קדושה ו[[מענות קודש|מסרים מהרבי]], והבאת כתבי יד ו'ביכלאך' (=ספרי חסידות) שהיו כלואים ברוסיה - לרבי. כתבי יד רבים מצויים עד היום ב[[ספריית אגודת חסידי חב"ד|ספרייה]], כשעליהם כתב יד הרבי רשום, שהובא על ידי האחים ציפעל. כמו כן פעלו האחים, שהיריד הרוסי לפרוות יהיה סגור ב[[יום השבת]].
בשל כניסתם ויציאתם החופשית כמעט, זכו לבצע שליחויות חשובות עבור הרבי: העברת תשמישי קדושה ו[[מענות קודש|מסרים מהרבי]], והבאת כתבי יד ו'ביכלאך' (=ספרי חסידות) שהיו כלואים ברוסיה - לרבי. כתבי יד רבים מצויים עד היום ב[[ספריית אגודת חסידי חב"ד|ספרייה]], כשעליהם כתב יד הרבי רשום, שהובא על ידי האחים ציפעל. כמו כן פעלו האחים, שהיריד הרוסי לפרוות יהיה סגור ב[[יום השבת]].


פעולות האחים נמשכו זמן רב, עד לגילויים על ידי ה[[נ.ק.וו.ד]] (המשטרה החשאית). בגלל שאיחרו את ה[[מטוס|טיסתם]] ומזוודותיהם הגיעו לפניהם לנמל התעופה, שוטרי המכס פתחו את מזודותיהם (שלא כרגיל, שהיו חסיני בדיקה), וגילו עשרות תשמישי קדושה ויהדות.
פעולות האחים נמשכו זמן רב, עד לגילויים על ידי ה[[נ.ק.וו.ד]] (המשטרה החשאית). בגלל שאיחרו את ה[[מטוס|טיסתם]] ומזוודותיהם הגיעו לפניהם לנמל התעופה, שוטרי המכס פתחו את מזוודותיהם (שלא כרגיל, שהיו חסיני בדיקה), וגילו עשרות תשמישי קדושה ויהדות.


האחים נעצרו מיד ברדתם מהמטוס, לאחר שנחקרו, הורשו לשהות במלון למעצר בית. לבסוף הורשו לצאת מרוסיה, לאחר שחתמו שיחזרו למועד המשפט שנקבע להם. כשחזרו, שאלו את הרבי באם לחזור למשפטם ברוסיה, והרבי ענה להם להשאר באמריקה{{הערה|שם=ס|מתוך הספר [[מחתרת סמרקנד (ספר)|מחתרת סמרקנד]] עמוד 584}}.
האחים נעצרו מיד ברדתם מהמטוס, לאחר שנחקרו, הורשו לשהות במלון למעצר בית. לבסוף הורשו לצאת מרוסיה, לאחר שחתמו שיחזרו למועד המשפט שנקבע להם. כשחזרו, שאלו את הרבי באם לחזור למשפטם ברוסיה, והרבי ענה להם להשאר באמריקה{{הערה|שם=ס|מתוך הספר [[מחתרת סמרקנד (ספר)|מחתרת סמרקנד]] עמוד 584}}.
שורה 49: שורה 49:
באותו זמן חגג הרב כץ את [[יום הולדת]]ו העשרים וחמש, וכנהוג נכנס לרבי ל[[יחידות]]. כשנכנס, שאל את הרבי על נסיעה לדנמרק ולהמשיך לרוסיה. כשנכנס ליחידות, והגיש לרבי את הפתק ובו שאלותיו, ענה לו הרבי בחיוב בנוגע לשאלותיו על השליחות בדנמרק, ושאחר כך יראה בנוגע ל[[רוסיה]].
באותו זמן חגג הרב כץ את [[יום הולדת]]ו העשרים וחמש, וכנהוג נכנס לרבי ל[[יחידות]]. כשנכנס, שאל את הרבי על נסיעה לדנמרק ולהמשיך לרוסיה. כשנכנס ליחידות, והגיש לרבי את הפתק ובו שאלותיו, ענה לו הרבי בחיוב בנוגע לשאלותיו על השליחות בדנמרק, ושאחר כך יראה בנוגע ל[[רוסיה]].


כעבור ארבעה חודשים של שליחות בדנמרק, הודיע לו הרב חייקין, שהרבי אישר את נסיעתו לרוסיה. הרב כץ קיבל שורה של הנחיות וטיפים של אמצעי זהירות, כיצד להתנהג במהלך שהייתו ברוסיה.{{הערה|בינהם:כשיעלה על ה[[מטוס]] בדרך לשם, יכנסו למטוס [[חייל|חיילים]] במטרה להפחיד את הנוסעים, ואל לו להראות סימני פחד. לישון במיטתו ללא מצעים, ובבוקר לפורסם בחזרה, כי ה[[ק.ג.ב.]] בודק האם המצעים מסודרים, או מבולגנים בשביל לדעת האם הוא מודאג, ואם כן כנראה שהוא מחביא משהו. לאתר את החסיד העיקרי שפועל בעיר, ורק איתו ליצור קשר. ליצור קשר עם החסידים, רק ב[[בית הכנסת]] המקומי.}}
כעבור ארבעה חודשים של שליחות בדנמרק, הודיע לו הרב חייקין, שהרבי אישר את נסיעתו לרוסיה. הרב כץ קיבל שורה של הנחיות וטיפים של אמצעי זהירות, כיצד להתנהג במהלך שהייתו ברוסיה.{{הערה|בינהם: כשיעלה על ה[[מטוס]] בדרך לשם, יכנסו למטוס [[חייל|חיילים]] במטרה להפחיד את הנוסעים, ואל לו להראות סימני פחד. לישון במיטתו ללא מצעים, ובבוקר לפורסם בחזרה, כי ה[[ק.ג.ב.]] בודק האם המצעים מסודרים, או מבולגנים בשביל לדעת האם הוא מודאג, ואם כן כנראה שהוא מחביא משהו. לאתר את החסיד העיקרי שפועל בעיר, ורק איתו ליצור קשר. ליצור קשר עם החסידים, רק ב[[בית הכנסת]] המקומי.}}


במהלך נסיעתו ביקר אצל אנ"ש ב[[מוסקבה]], שם שהה במשך רוב שעות היום, ובדרך לא דרך, הצליח ליצור קשרים עם חסידי חב"ד במקום, למרות עיניהם הבולשות של [[גבאי]] בית הכנסת, שהיו מטעם ה[[ק.ג.ב.]]. בקרב חסידים אלו, שהיו צמאים לשמוע איזו שמועה שתהיה מהרבי, התוועד הרב כץ, וסיפר להם מה תובע הרבי מהחסידים, לימד אותם את ניגוני הרבי, ובעיקר, הפיח בהם רוח חסידית.
במהלך נסיעתו ביקר אצל אנ"ש ב[[מוסקבה]], שם שהה במשך רוב שעות היום, ובדרך לא דרך, הצליח ליצור קשרים עם חסידי חב"ד במקום, למרות עיניהם הבולשות של [[גבאי]] בית הכנסת, שהיו מטעם ה[[ק.ג.ב.]]. בקרב חסידים אלו, שהיו צמאים לשמוע איזו שמועה שתהיה מהרבי, התוועד הרב כץ, וסיפר להם מה תובע הרבי מהחסידים, לימד אותם את ניגוני הרבי, ובעיקר, הפיח בהם רוח חסידית.
שורה 57: שורה 57:
למרות שזה לא היה מתוכנן במסלולו שהתוו לו חברת 'אינטוריסט'{{הערה|חברת תיירות ממשלתית, שבין השאר, דאגה ועקבה אחרי התיירים ולשם כך היא הייתה קובעת להם את מסלול נסיעתם.}}, נסע הרב כץ לעיר [[טשקנט]] באמתלא, שהוא לא מוכן לפספס את משחק ה[[כדור רגל]] שיתקיים שם. בטשקנט נפגש עם צעירים חב"דיים רבים, שחלקם אף ישבו בכלא הרוסי, ודיבורם איתו היה כרוך בסיכון רב ולכן היה בחשאיות גמורה - במעבה היער.
למרות שזה לא היה מתוכנן במסלולו שהתוו לו חברת 'אינטוריסט'{{הערה|חברת תיירות ממשלתית, שבין השאר, דאגה ועקבה אחרי התיירים ולשם כך היא הייתה קובעת להם את מסלול נסיעתם.}}, נסע הרב כץ לעיר [[טשקנט]] באמתלא, שהוא לא מוכן לפספס את משחק ה[[כדור רגל]] שיתקיים שם. בטשקנט נפגש עם צעירים חב"דיים רבים, שחלקם אף ישבו בכלא הרוסי, ודיבורם איתו היה כרוך בסיכון רב ולכן היה בחשאיות גמורה - במעבה היער.


גם לאחר שובו אל הרבי, מעטה הסודיות המשיך. רק לאחר עשרים שנה, גילה על שליחותו זו{{הערה|מקורות לפסקא: [[שבועון בית משיח]] גליונות: 133 - 128, וגליון 989. [[שבועון כפר חב"ד]] גליונות:580, 581, 584.}}.
גם לאחר שובו אל הרבי, מעטה הסודיות המשיך. רק לאחר עשרים שנה, גילה על שליחותו זו{{הערה|מקורות לפסקה: [[שבועון בית משיח]] גליונות: 133 - 128, וגליון 989. [[שבועון כפר חב"ד]] גליונות:580, 581, 584.}}.


===יוסף דוד וויטמאן===
===יוסף דוד וויטמן===
הרב [[יוסף דוד וויטמאן]] חתנו של ר' [[חיים ציפל]], נסע גם הוא לרוסיה בשליחות הרבי - בשנים [[תשמ"ג]] - [[תשמ"ה]].
הרב [[יוסף דוד וויטמן]] חתנו של ר' [[חיים ציפל]], נסע גם הוא לרוסיה בשליחות הרבי - בשנים [[תשמ"ג]] - [[תשמ"ה]].


בנסיעתו הראשונה, הפיץ ספרי חסידות רבים, שהביא לו נציג [[קה"ת]] ששהה באותה תקופה ברוסיה, בעקבות תערוכה שהתקיימה{{הערה|ובהוראת הרבי לא עשה דברים שנגדו את החוק הסובייטי}}.
בנסיעתו הראשונה, הפיץ ספרי חסידות רבים, שהביא לו נציג [[קה"ת]] ששהה באותה תקופה ברוסיה, בעקבות תערוכה שהתקיימה{{הערה|ובהוראת הרבי לא עשה דברים שנגדו את החוק הסובייטי}}.


בנסיעתו השנייה, צירף אליו את הרב [[צבי גרינבלט]], כיום שליח הרבי בארגנטינה. במהלכה, הסריט חסידים מדברים אל הרבי כמו ביחידות, וכשחזר ל[[770]], [[הרבי]] ו[[הרבנית]] צפו בהם בהתרגשות רבה. הרב וויטמן גם הביא משם 'ביכל חסידות' שהוחרם ממנו ביציאתו במכס, ובכל זאת, תחת סיכון רב - הצליח להגניב את הביכל חזרה לתיקו ולהביאו אל הרבי{{הערה|שם=ס}}.
בנסיעתו השנייה, צירף אליו את הרב [[צבי גרינבלט]]. במהלכה, הסריט חסידים מדברים אל הרבי כמו ביחידות, וכשחזר ל[[770]], [[הרבי]] ו[[הרבנית]] צפו בהם בהתרגשות רבה. הרב וויטמן גם הביא משם 'ביכל חסידות' שהוחרם ממנו ביציאתו במכס, ובכל זאת, תחת סיכון רב - הצליח להגניב את הביכל חזרה לתיקו ולהביאו אל הרבי{{הערה|שם=ס}}.


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==

תפריט ניווט