2,913
עריכות
(←פתיח) |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 2: | שורה 2: | ||
==המילה== | ==המילה== | ||
'''שטות''' מלשון '''סטיה''' כמו שאומר הכתוב{{הערה|ויקרא ה יב}}: {{ציטוטון|כי תשטה אשתו}}, ומפרש [[רש"י]] שסטתה מדרכי ה[[צניעות]]. מכאן, ששטות מלשון סטיה - שסוטה מהדעת וההיגיון{{הערה|באתי לגני תש"י}}. | '''שטות''' מלשון '''סטיה''' כמו שאומר הכתוב{{הערה|ויקרא ה יב}}: {{ציטוטון|כי תשטה אשתו}}, ומפרש [[רש"י]] שסטתה מדרכי ה[[צניעות]]. מכאן, ששטות מלשון סטיה - שסוטה מהדעת וההיגיון{{הערה|שם=א|באתי לגני תש"י}}. | ||
==שטות דקליפה== | ==שטות דקליפה== | ||
שורה 8: | שורה 8: | ||
נקראת גם '''שטות שלמטה מטעם ודעת''' - כי היא שטות שלמטה מכל הסבר שלילי. | נקראת גם '''שטות שלמטה מטעם ודעת''' - כי היא שטות שלמטה מכל הסבר שלילי. | ||
וזהו מה שה[[יצר הרע]] מכניס רעיונות שגם על פי [[שכל]] אנושי, אינם הגיוניים בכלל. | וזהו מה שה[[יצר הרע]] מכניס רעיונות שגם על פי [[שכל]] אנושי, אינם הגיוניים בכלל. | ||
===שטותיה=== | |||
כאשר האדם עובר [[עבירה]], זהו בגלל הרוח שטות, שאומר לו שגם כאשר עובר עבירה "קלה" - עדיין נשאר יהודי ולא מתנתק מה'. וזוהי שטות כי באמת בכל עבירה יהודי מתנתק מה'. | |||
זה של[[אדם]] יש נטיה לאהוב יותר [[תענוג]]ים [[גשמיות|גשמיים]] וחומריים, הוא שטות כי האדם הוא בחיר הנבראים, ויש בו חלקים רוחניים כב[[מלאכים]], ולכן היה ראוי לו לעסוק בענינים רוחניים, וזה שאוהב את הגשמיות זוהי מצד השטות שמכניסה לו ה[[נפש הבהמית]]{{הערה|קונטרס ומעין מאמר א}}. | |||
===העלמתה=== | |||
הרוח | |||
===גרימתה=== | |||
סיבת השטות היא, כי חסר את ה[[דעת]] - המוריד את תובנות שכלו ל[[רגשות|רגשותיו]] ול[[מעשה]] בפועל. ובהיעדר הדעת, גם כשמבין שראוי לו לעסוק רק בעניני [[אלוקות]], הרי הוא לא מיישם את זה וממשיך בדרכו בתענוגי [[עולם הזה]]. | |||
==שטות דקדושה== | ==שטות דקדושה== | ||
===ענינים=== | |||
נקראת גם '''שטות שלמעלה מטעם ודעת'''. | נקראת גם '''שטות שלמעלה מטעם ודעת'''. | ||
כדי לתקן את שטות ה[[קליפה]], אין זה בשבירתה, אלא על ידי שמהפכים אותה לשטות של קדושה. | |||
כבר ב[[משכן]] הפכו את השטות לקדושה, | |||
{{הערות שוליים|}} | {{הערות שוליים|}} |
עריכות