136
עריכות
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 9: | שורה 9: | ||
מאורע זה תפס מקום מרכזי בדף השער של הגיליון הראשון. לאחר הדפסת הגיליון נקלע הרב כהנא למבוכה. מצד אחד צאתו לאור של הגיליון היוותה בשורה משמחת שראוי לדווח עליה לרבי, אולם מאידך - הדפסת דברים שכאלו באותם הימים הייתה נחשבת למעשה של ’שפיצ‘קייט‘ מיוחד, והוא חשש ממענה שאינו חיובי מהרבי. למעשה, עקב כך לא הוכנס אל הרבי גיליון אותו השבוע, ורק מגיליון זה והלאה החל הרב כהנא להכניס מידי שבוע את הגליון השבועי אל הרבי דרך המזכירות{{הערה|הרב כהנא מספר, כי לאחר שמסר את הגיליון השני למזכיר הרב גרונר ע“ה, על מנת שיכניסו אל הקודש פנימה, שאלו הריל“ג מה עם הגיליון הראשון, אך הוא התחמק מתשובה על כך...}}. במשך השנים, כששבועון ’בית חיינו‘ הפך לשופר משמעותי להפצת בשורת הגאולה וכותרותיו זעקו אודות בשורת הגאולה ומציאות המשיח שבדור, התברר למפרע שהיה הרבה מן הסמליות בכך שהגיליון הראשון פתח בתיאורמאורע שכזה. | מאורע זה תפס מקום מרכזי בדף השער של הגיליון הראשון. לאחר הדפסת הגיליון נקלע הרב כהנא למבוכה. מצד אחד צאתו לאור של הגיליון היוותה בשורה משמחת שראוי לדווח עליה לרבי, אולם מאידך - הדפסת דברים שכאלו באותם הימים הייתה נחשבת למעשה של ’שפיצ‘קייט‘ מיוחד, והוא חשש ממענה שאינו חיובי מהרבי. למעשה, עקב כך לא הוכנס אל הרבי גיליון אותו השבוע, ורק מגיליון זה והלאה החל הרב כהנא להכניס מידי שבוע את הגליון השבועי אל הרבי דרך המזכירות{{הערה|הרב כהנא מספר, כי לאחר שמסר את הגיליון השני למזכיר הרב גרונר ע“ה, על מנת שיכניסו אל הקודש פנימה, שאלו הריל“ג מה עם הגיליון הראשון, אך הוא התחמק מתשובה על כך...}}. במשך השנים, כששבועון ’בית חיינו‘ הפך לשופר משמעותי להפצת בשורת הגאולה וכותרותיו זעקו אודות בשורת הגאולה ומציאות המשיח שבדור, התברר למפרע שהיה הרבה מן הסמליות בכך שהגיליון הראשון פתח בתיאורמאורע שכזה. | ||
==ייחסו של הרבי לעיתון== | ==ייחסו של הרבי לעיתון== | ||
החל מגיליון מספר 2 ואילך היה מכניס הרב כהנא באופן קבוע עותק אחד של | החל מגיליון מספר 2 ואילך היה מכניס [[ברוך מנחם הכהן כהנא|הרב כהנא]] באופן קבוע עותק אחד של הגיליון אל הרבי דרך המזכירות. ”בית חיינו“ הוכנס מידי שבוע אל הקודש כפי שהוא, ללא ציון כלשהו על דבר המוציאים לאור, וללא בקשת ברכה וכדו'. | ||
ככל שחלף הזמן הגיליון גדל והתפתח, כמות העותקים גדלה והפצתו בין קהילות [[ | ככל שחלף הזמן הגיליון גדל והתפתח, כמות העותקים גדלה והפצתו בין קהילות [[אנ"ש]] ברחבי ה[[ארץ ישראל|ארץ]] הלכה וגדלה. לגליון נערכה מתיחת פנים והוא עוצב בעיצוב גרפי משופר. דברים אלו גרמו לתפיחת ההוצאות לממדים גדולים. ר‘ [[יצחק ברנדלר]] שנטל על עצמו את הדפסת והפצת ה“בית חיינו“ בפועל, והדאגה למימונו, חזה בעיניים כלות ברשימת ההוצאות הגדלה והולכת, והחל לחשוב על הפסקת ההוצאה לאור. ככל שנקף הזמן וההוצאות גדלו, גמר אומר בדעתו להפסיק בהדפסת הגיליון. במהלך שיחה טלפונית שערך עם גיסו שב[[770 - מרכז חב"ד העולמי|770]] באותם ימים שיתף אותו בחובות והקשיים הקיימים, אולם מבלי ליידעו על התוכנית המתגבשת להפסקת ההוצאה לאור. [[ברוך מנחם הכהן כהנא|הרב כהנא]], ששמע על הקשיים, החליט שזהו הזמן לכתוב ל[[הרבי|רבי]] לראשונה על העומדים מאחורי הוצאת הגיליון, ולבקש את ברכת הרבי להצלחה. הוא כתב את הדברים על פתק אותו הכניס דרך המזכירות, כשהוא מציין את ההתעוררות הגדולה שהעלון "בית חיינו" פעל בקרב ה[[תמים|תמימים]] ו[[אנ"ש]]. בפתק שכתב הוא אל [[הרבי]], לא צויין כלל אודות הקשיים בהוצאות. על פתק זה לא יצא מענה מהרבי, אולם כעבור ימים מספר - ובקשר עם הכנסת גיליון מס' 17 דרך ה[[מזכירות הרבי|מזכירות]] (כבכל שבוע), זכתה המערכת ונתקבל מענה מ[[הרבי]]. המענה שניתן ביום [[י"ט כסלו]]{{הערה|על פי הדיווח על המענה ב"בית חיינו" מספר גליונות אח"כ. בספר 'שנת ניסים בבית חיינו' של ר' [[זלמן הרצל]] מופיע המענה ב[[ט"ז כסלו]] [[תש"נ]]}} נכתב על גבי הגיליון עצמו וזה לשון הרבי: | ||
{{ציטוט|תוכן='''נתקבל ות“ח ובטח ימשיכו בזה וכל המפרט הרי זה משובח וכו‘. אזכיר על הציון | {{ציטוט|תוכן='''נתקבל ות“ח ובטח ימשיכו בזה וכל המפרט הרי זה משובח וכו‘. אזכיר על הציון'''}} | ||
גילוי רוח הקודש מפעים זה גנז לחלוטין את תוכנית הסגירה. החלטתו הנחושה של הרב ברנדלר הייתה, שאם הרבי באתעדל“ע מורה ש“בטח ימשיכו בזה“ - שום מכשול גשמי בעולם לא יוכל לעצור את הוצאת הגיליון. וכך הווה, למרות הקשיים והחובות הרבים שהמשיכו ללוות | גילוי [[רוח הקודש]] מפעים זה גנז לחלוטין את תוכנית הסגירה. החלטתו הנחושה של הרב ברנדלר הייתה, שאם הרבי באתעדל“ע מורה ש“בטח ימשיכו בזה“ - שום מכשול גשמי בעולם לא יוכל לעצור את הוצאת הגיליון. וכך הווה, למרות הקשיים והחובות הרבים שהמשיכו ללוות | ||
את ”בית חיינו“ בכל שנות קיומו. חלקו השני של המענה - ”כל המפרט הרי זה משובח וכו‘“ היכה אז גלים בין אנ“ש, בהתחשב בעובדה שכל מטרתו של שבועון ”בית חיינו“ הייתה תיעוד הנהגותיו הק‘ של הרבי. היה זה מענה מסעיר במיוחד שלימד את כולם פרק בהתקשרות הנדרשת לכ“ק אדמו“ר שליט“א, המתבטאת גם במעקב אחר כל תנועת קודשו. הד לכך שהתשובה עשתה בזמנו רעש ניתן למצוא במכתבו של התמים נחמיה וילהלם לא‘ מידידיו באה“ק שנכתב ימים ספורים לאחר צאת המענה ובו כותב: ”את התשובה למערכת בית חיינו כנראה שמעת, ”נת‘ ת“ח ובטח ימשיכו בזה וכל המפרט ה“ז משובח וכו‘ אזעה“צ“." | את ”בית חיינו“ בכל שנות קיומו. חלקו השני של המענה - ”כל המפרט הרי זה משובח וכו‘“ היכה אז גלים בין אנ“ש, בהתחשב בעובדה שכל מטרתו של שבועון ”בית חיינו“ הייתה תיעוד הנהגותיו הק‘ של הרבי. היה זה מענה מסעיר במיוחד שלימד את כולם פרק בהתקשרות הנדרשת לכ“ק אדמו“ר שליט“א, המתבטאת גם במעקב אחר כל תנועת קודשו. הד לכך שהתשובה עשתה בזמנו רעש ניתן למצוא במכתבו של התמים נחמיה וילהלם לא‘ מידידיו באה“ק שנכתב ימים ספורים לאחר צאת המענה ובו כותב: ”את התשובה למערכת בית חיינו כנראה שמעת, ”נת‘ ת“ח ובטח ימשיכו בזה וכל המפרט ה“ז משובח וכו‘ אזעה“צ“." | ||
עריכות