27,714
עריכות
מ (החלפת טקסט – "[[תמונה:" ב־"[[קובץ:") |
מ (החלפת טקסט – "ארה"ב" ב־"ארצות הברית") |
||
שורה 9: | שורה 9: | ||
|מקום פטירה= | |מקום פטירה= | ||
|מקום פעילות=[[ליטא]] | |מקום פעילות=[[ליטא]] | ||
|תפקידים נוספים= נשיא [[אגודת הרבנים דארצות הברית וקנדה (UOR)|אגודת הרבנים | |תפקידים נוספים= נשיא [[אגודת הרבנים דארצות הברית וקנדה (UOR)|אגודת הרבנים בארצות הברית וקנדה]], רב בערים ספרינגפילד ו[[סינסנטי]] | ||
|רבותיו= רבי [[מאיר שמחה הכהן]] האר שמח, ורבי [[יוסף רוזין]] | |רבותיו= רבי [[מאיר שמחה הכהן]] האר שמח, ורבי [[יוסף רוזין]] | ||
|תלמידיו= | |תלמידיו= | ||
שורה 20: | שורה 20: | ||
נולד בשנת [[תרמ"ב]] לאביו הרב בונם צמח, ממשפחה מיוחסת{{הערה|כפי מפורט בספר "איש ההלכה והמעשה" שיצא לכבודו בשנת [[תש"ז]].}}. למד בדווינסק אצל הרבנים [[מאיר שמחה הכהן]], בעל ה"אור שמח", והרב [[יוסף רוזין]] מ[[רוגוצ'וב]]. אחר כך למד בקיבוץ של הגאון הרב [[חיים עוזר גרודזינסקי]] ב[[וילנא]] ואצל [[רבי חיים מבריסק]], והיה מפורסם כאחד מגדולי העילויים. | נולד בשנת [[תרמ"ב]] לאביו הרב בונם צמח, ממשפחה מיוחסת{{הערה|כפי מפורט בספר "איש ההלכה והמעשה" שיצא לכבודו בשנת [[תש"ז]].}}. למד בדווינסק אצל הרבנים [[מאיר שמחה הכהן]], בעל ה"אור שמח", והרב [[יוסף רוזין]] מ[[רוגוצ'וב]]. אחר כך למד בקיבוץ של הגאון הרב [[חיים עוזר גרודזינסקי]] ב[[וילנא]] ואצל [[רבי חיים מבריסק]], והיה מפורסם כאחד מגדולי העילויים. | ||
בשנת [[תרס"ז]] הגיע | בשנת [[תרס"ז]] הגיע לארצות הברית. כיהן כרב בעיר ספרינגפילד עד שנת [[תרצ"ב]], ואז נבחר לרב העיר [[סינסנטי]] אוהיו. | ||
היה נשיא [[אגודת הרבנים דארצות הברית וקנדה (UOR)|אגודת הרבנים | היה נשיא [[אגודת הרבנים דארצות הברית וקנדה (UOR)|אגודת הרבנים בארצות הברית וקנדה]]. נפטר בן שמונים ושש שנים ב[[ח' שבט]] [[תשכ"ח]]. | ||
==פגישתו עם אדמו"ר הריי"צ == | ==פגישתו עם אדמו"ר הריי"צ == | ||
ב[[יום שני]] [[ח"י אלול]] [[תרפ"ט]] (חמשה ימים לאחר שהגיע [[הרבי הריי"צ]] | ב[[יום שני]] [[ח"י אלול]] [[תרפ"ט]] (חמשה ימים לאחר שהגיע [[הרבי הריי"צ]] לארצות הברית), בא הרב סילבר לאסיפה של רבנים שקרא [[הרבי הריי"צ]] למעונו בבית מס' 4515 שבשדרה ה-14 ב[[ברוקלין]]. באסיפה זו החל [[הרבי הריי"צ]] את פעולתו בחיזוק היהדות בארצות הברית, ובאיסוף עזרה עבור יהדות [[רוסיה]] ומוסדות חב"ד ב[[פולין]]. | ||
הרב [[דוד איידלמן]] ([[שליח]] [[הרבי]] בעיר ספרינגפילד) שמע מבתו של הרב סילבר, שכאשר נפגש באותה עת עם הרבי [[הריי"צ]], הניח על שולחנו של סכום כסף גדול מאד. אולם הרבי החזיר לו את הכסף באומרו: "אני מקבל כסף רק מחסידים". (מסתבר שהרב סילבר רצה לתת את הכסף עבור הרבי [[הריי"צ]] עצמו, ועל זה ענה לו שאת הכספים מהסוג הזה ("[[דמי מעמד]]") הוא מקבל רק מחסידים). | הרב [[דוד איידלמן]] ([[שליח]] [[הרבי]] בעיר ספרינגפילד) שמע מבתו של הרב סילבר, שכאשר נפגש באותה עת עם הרבי [[הריי"צ]], הניח על שולחנו של סכום כסף גדול מאד. אולם הרבי החזיר לו את הכסף באומרו: "אני מקבל כסף רק מחסידים". (מסתבר שהרב סילבר רצה לתת את הכסף עבור הרבי [[הריי"צ]] עצמו, ועל זה ענה לו שאת הכספים מהסוג הזה ("[[דמי מעמד]]") הוא מקבל רק מחסידים). | ||
מאז אותה פגישה הרגיש הרב סילבר הערצה גדולה אל אדמו"ר הריי"צ והתקרב אליו מאד, כאשר במשך שנים רבות עזר רבות למוסדותיו של הרבי [[הריי"צ]] | מאז אותה פגישה הרגיש הרב סילבר הערצה גדולה אל אדמו"ר הריי"צ והתקרב אליו מאד, כאשר במשך שנים רבות עזר רבות למוסדותיו של הרבי [[הריי"צ]] בארצות הברית ובאירופה. | ||
ב[[יום ראשון]] [[ג' תמוז]] [[תר"צ]], כשנסע הרבי [[הריי"צ]] בדרכו מבוסטון בחזרה ל[[ניו יורק]], כשהגיע הרכבת לתחנת העיר ווסטר, באו לקבל את פניו משלחת רבנים מהעיר הסמוכה ספרינגפילד בראשות הרב הראשי והאב"ד הרב סילבר. הם ליוו את הרבי עד שהגיעה הרכבת לספרינגפילד. הרבי נסע לביתו של הרב ועיין בספריתו הגדולה. מבית הרב הלכו כולם לבית הכנסת הגדול "בית ישראל", שם ערך הרב סילבר קבלת פנים גדולה לכבודו של הרבי ונאם שם באסיפה. | ב[[יום ראשון]] [[ג' תמוז]] [[תר"צ]], כשנסע הרבי [[הריי"צ]] בדרכו מבוסטון בחזרה ל[[ניו יורק]], כשהגיע הרכבת לתחנת העיר ווסטר, באו לקבל את פניו משלחת רבנים מהעיר הסמוכה ספרינגפילד בראשות הרב הראשי והאב"ד הרב סילבר. הם ליוו את הרבי עד שהגיעה הרכבת לספרינגפילד. הרבי נסע לביתו של הרב ועיין בספריתו הגדולה. מבית הרב הלכו כולם לבית הכנסת הגדול "בית ישראל", שם ערך הרב סילבר קבלת פנים גדולה לכבודו של הרבי ונאם שם באסיפה. | ||
שורה 40: | שורה 40: | ||
=== פעולות למען יהדות [[רוסיה]] === | === פעולות למען יהדות [[רוסיה]] === | ||
ב[[כ"ח שבט]] [[תר"צ]] כאשר היה [[הרבי הריי"צ]] ב[[שיקגו]], בעת ביקורו | ב[[כ"ח שבט]] [[תר"צ]] כאשר היה [[הרבי הריי"צ]] ב[[שיקגו]], בעת ביקורו בארצות הברית, כתב אל הרב סילבר ב[[אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ|איגרת]] ג'תתכז: "השמועות הבאות מרוסיא מאת הרבנים ומשמשי בקודש, מבהילות הנה. ומעידות אשר מצבם של הרבנים שמה כבר ירד למדריגה שאין למטה הימנה. צרותיהם מי יוכל לספר ועוברות כל גבול. נתונים המה לקלון ולשמצה, מטה לחמם נשבר, מגורשים ממעונותיהם, מיסים וארנוניות מטילים עליהם בסכומים כאלו שאי אפשר לשלמם, וזה גורם אחריו מאסר בבתי הסוהר. מכתביהם פולחים כליות ולב, צועקים הצילונו, בואו לעזרתינו, ואם נוסיף עוד לעמוד מרחוק ולהחריש בעת הזאת, ומצאנו עוון". | ||
הרבי התיעץ עם הרב סילבר אם כדאי לצאת במגבית רשמית בכל בתי הכנסת שבניו יורק עבור עזרת הרבנים ברוסיה. | הרבי התיעץ עם הרב סילבר אם כדאי לצאת במגבית רשמית בכל בתי הכנסת שבניו יורק עבור עזרת הרבנים ברוסיה. | ||
בשנת [[תרצ"ד]] פנה אליו [[הרבי הריי"צ]] בתור אחד מראשי [[אגודת הרבנים דארצות הברית וקנדה (UOR)|אגודת הרבנים | בשנת [[תרצ"ד]] פנה אליו [[הרבי הריי"צ]] בתור אחד מראשי [[אגודת הרבנים דארצות הברית וקנדה (UOR)|אגודת הרבנים בארצות הברית]], וביקשו להשפיע על המימשל ב[[וושינגטון]] ללחוץ על נציגי ממשלת [[רוסיה]] בענין הגזירות נגד היהדות. | ||
=== עזרת הרב סילבר לאחר שאדמו"ר הריי"צ היגר | === עזרת הרב סילבר לאחר שאדמו"ר הריי"צ היגר לארצות הברית === | ||
כשהגיע [[הרבי הריי"צ]] | כשהגיע [[הרבי הריי"צ]] לארצות הברית בתחילת [[מלחמת העולם השניה]], יסד מיד את ישיבת "[[תומכי תמימים]]" בניו יורק, ואת ישיבות "[[אחי תמימים]]" בערי השדה. הרב סילבר פנה בשנת [[תש"ג]] בכרוז של תמיכה לסיוע לישיבות ליובאוויטש (ביחד עם הרב ישראל רוזנברג): | ||
"לא יאומן כי יסופר, ובכל זאת עובדה משמחת היא, שבזמן כה מועט נעשה כל כך הרבה. נוסדו ישיבות בערים הבאות: ישיבה גדולה ב[[תומכי תמימים מונטריאול|מונטריאול]] קנדה, ב[[תומכי תמימים פיטסבורג|פיטסבורג]], ב[[תומכי תמימים ווסטר|ווסטר]], [[תומכי תמימים נוארק|נוארק]] וב[[תומכי תמימים בופאלו|בופאלו]]. | "לא יאומן כי יסופר, ובכל זאת עובדה משמחת היא, שבזמן כה מועט נעשה כל כך הרבה. נוסדו ישיבות בערים הבאות: ישיבה גדולה ב[[תומכי תמימים מונטריאול|מונטריאול]] קנדה, ב[[תומכי תמימים פיטסבורג|פיטסבורג]], ב[[תומכי תמימים ווסטר|ווסטר]], [[תומכי תמימים נוארק|נוארק]] וב[[תומכי תמימים בופאלו|בופאלו]]. | ||
שורה 61: | שורה 61: | ||
בירחון התורני "[[הפרדס]]" [[מנחם אב]] [[תש"ה]] מסופר: "כשתי מאות רבנים, ראשי ישיבה, בחורי חמד מקשישי תלמידי ישיבות שונות, בעלי בתים ואברכים בני תורה מצוינים, מניו יורק וערי השדה, התאספו פה להקדיש איזה שעות באוירה של [[תורה]] תמימה, ולהשתעשע ולהתוכח בהלכה ופלפולא ד[[אורייתא]].. הגר"א סילווער פתח ואמר [[פלפול]] עמוק בענין וגדר שותפים וביאר בהבנה עיונית כל מיני וסוגי שותפות הנמצאים בתלמוד. פלפולו המלא גאונות ושפע רב של הברקות זהרי אור חכמת ה[[תורה]], הפליא את קהל השומעים". | בירחון התורני "[[הפרדס]]" [[מנחם אב]] [[תש"ה]] מסופר: "כשתי מאות רבנים, ראשי ישיבה, בחורי חמד מקשישי תלמידי ישיבות שונות, בעלי בתים ואברכים בני תורה מצוינים, מניו יורק וערי השדה, התאספו פה להקדיש איזה שעות באוירה של [[תורה]] תמימה, ולהשתעשע ולהתוכח בהלכה ופלפולא ד[[אורייתא]].. הגר"א סילווער פתח ואמר [[פלפול]] עמוק בענין וגדר שותפים וביאר בהבנה עיונית כל מיני וסוגי שותפות הנמצאים בתלמוד. פלפולו המלא גאונות ושפע רב של הברקות זהרי אור חכמת ה[[תורה]], הפליא את קהל השומעים". | ||
=== פעילות משותפת בעניני יהדות | === פעילות משותפת בעניני יהדות בארצות הברית ומחוצה לה === | ||
בתחילת שנת [[תש"ב]] החל הרבי [[הריי"צ]] לארגן ועדה כללית למען שמירת [[שבת קודש]]. הוא פנה בענין זה במכתבים אל אדמו"רי החסידות וגדולי התורה וביניהם אל הרב סילבר. ב[[חודש ניסן]] תש"ב ענה לו הרב סילבר על מכתבו, והוא פתח במילים: "הוד כבוד חביבנו האדמו"ר הארי שבחבורה ליש בן לביא, המפורסם בתבל, מרביץ תורה ויראה, הרה"ג מהר"י שניאורסאהן שליט"א". | בתחילת שנת [[תש"ב]] החל הרבי [[הריי"צ]] לארגן ועדה כללית למען שמירת [[שבת קודש]]. הוא פנה בענין זה במכתבים אל אדמו"רי החסידות וגדולי התורה וביניהם אל הרב סילבר. ב[[חודש ניסן]] תש"ב ענה לו הרב סילבר על מכתבו, והוא פתח במילים: "הוד כבוד חביבנו האדמו"ר הארי שבחבורה ליש בן לביא, המפורסם בתבל, מרביץ תורה ויראה, הרה"ג מהר"י שניאורסאהן שליט"א". | ||
שורה 90: | שורה 90: | ||
לאחר [[הסתלקות]] אדמו"ר הריי"צ היה הרב סילבר בקירוב גדול אל [[הרבי]], ועסק עמו בעניני הכלל. קשרים אלו החלו עוד בחייו של הרבי הריי"צ. כבר בשנת [[תש"ח]] ישנו מכתב של הרבי אליו ב[[אגרות קודש|אגרת]] שכ"ז בה ביקש הרבי את שיתוף הפעולה שלו בענין פעולות ה[[מרכז לעניני חינוך]] בעיר סינסנטי. כמו כן האריך לבאר שם האם הענין של ט"ו בשבט הוא מהתורה כמו כל השיעורין שהם הלכה למשה מסיני או מדרבנן, "שהתורה מסרה לחכמים לקבוע זמן ר"ה לאילנות ובקביעותם נעשה מהתורה". והביא כמה דוגמאות וראיות לזה. | לאחר [[הסתלקות]] אדמו"ר הריי"צ היה הרב סילבר בקירוב גדול אל [[הרבי]], ועסק עמו בעניני הכלל. קשרים אלו החלו עוד בחייו של הרבי הריי"צ. כבר בשנת [[תש"ח]] ישנו מכתב של הרבי אליו ב[[אגרות קודש|אגרת]] שכ"ז בה ביקש הרבי את שיתוף הפעולה שלו בענין פעולות ה[[מרכז לעניני חינוך]] בעיר סינסנטי. כמו כן האריך לבאר שם האם הענין של ט"ו בשבט הוא מהתורה כמו כל השיעורין שהם הלכה למשה מסיני או מדרבנן, "שהתורה מסרה לחכמים לקבוע זמן ר"ה לאילנות ובקביעותם נעשה מהתורה". והביא כמה דוגמאות וראיות לזה. | ||
ב[[יו"ד שבט]] [[תשי"א]] שלח הרב סילבר את ברכתו לרבי ביחד עם הרב [[ישראל רוזנברג]] (נשיא אגודת הרבנים | ב[[יו"ד שבט]] [[תשי"א]] שלח הרב סילבר את ברכתו לרבי ביחד עם הרב [[ישראל רוזנברג]] (נשיא אגודת הרבנים בארצות הברית וקנדה), וזה לשון המברק: "לרגל עלותו על כסא גאוני תבל קדושי חב"ד, אנו מאחלים לכת"ר הצלחה רבה בנשיאותו". | ||
ב[[כ"ג שבט]] [[תשי"ב]] אגרת א'תלא בירך אותו הרבי בהגיעו לשבעים שנה, ובינתיים התפלפל בשולי המכתב בנגלה ובנסתר בענין "בן שבעים לשיבה". | ב[[כ"ג שבט]] [[תשי"ב]] אגרת א'תלא בירך אותו הרבי בהגיעו לשבעים שנה, ובינתיים התפלפל בשולי המכתב בנגלה ובנסתר בענין "בן שבעים לשיבה". | ||
שורה 97: | שורה 97: | ||
הרב סילבר סיפר לרב שארפשטיין שבאחד הימים קיבל טלפון מהרבי בעצמו ובו ביקש ממנו לנסוע לוושינגטון כדי לפעול לשחרורו של האדמו"ר מסקולען, רבי [[אליעזר זוסיא פורטוגל]], שנאסר ב[[רומניה]] בגלל הפצת יהדות, שחרור יתומים וכיוצא בזה. הוא ענה לרבי שכבר רבים התעסקו בזה, אגודת הרבנים, אגודת ישראל ועוד ארגונים, אך לא עלה בידם לשחרר את האדמו"ר, ובוודאי שגם הוא לא יוכל להועיל בזה. אך מכיון שהרבי מבקש יעשה זאת. | הרב סילבר סיפר לרב שארפשטיין שבאחד הימים קיבל טלפון מהרבי בעצמו ובו ביקש ממנו לנסוע לוושינגטון כדי לפעול לשחרורו של האדמו"ר מסקולען, רבי [[אליעזר זוסיא פורטוגל]], שנאסר ב[[רומניה]] בגלל הפצת יהדות, שחרור יתומים וכיוצא בזה. הוא ענה לרבי שכבר רבים התעסקו בזה, אגודת הרבנים, אגודת ישראל ועוד ארגונים, אך לא עלה בידם לשחרר את האדמו"ר, ובוודאי שגם הוא לא יוכל להועיל בזה. אך מכיון שהרבי מבקש יעשה זאת. | ||
ב[[יום שני]] נסע לוושינגטון, וממש בדרך פלא פגש פקיד בכיר שהכיר אותו מסינסנטי, וביקש ממנו שיעזור לו בזה. הוא כתב מיד ל"סטייט דפארטמנט" וביקש שידאגו לשחרור האדמו"ר מסקולען ברומניה. ברגע שה"סטייט דפארטמענט" קיבל את המכתב, שלחו מיד מכתב לשגרירות רומניה בארצות הברית בענין האדמו"ר הכלוא. בדיוק באותו זמן ביקשה ממשלת רומניה מממשלת | ב[[יום שני]] נסע לוושינגטון, וממש בדרך פלא פגש פקיד בכיר שהכיר אותו מסינסנטי, וביקש ממנו שיעזור לו בזה. הוא כתב מיד ל"סטייט דפארטמנט" וביקש שידאגו לשחרור האדמו"ר מסקולען ברומניה. ברגע שה"סטייט דפארטמענט" קיבל את המכתב, שלחו מיד מכתב לשגרירות רומניה בארצות הברית בענין האדמו"ר הכלוא. בדיוק באותו זמן ביקשה ממשלת רומניה מממשלת ארצות הברית שברצונה למנות שגריר רומני חדש בארצות הברית. כשקיבלה השגרירות הרומנית את המכתב של בקשת השחרור, חשבו שם שהתמנות השגריר החדש תלויה בשחרור הסקולענער, הם עשו מיד מה שעשו ותוך זמן קצר הסקולענער אכן שוחרר. | ||
===ביקורו במוסדות ואירועים חב"דיים=== | ===ביקורו במוסדות ואירועים חב"דיים=== |