542
עריכות
מ (החלפת טקסט – "</ref>" ב־"}}") |
דער חב"דסקער (שיחה | תרומות) |
||
שורה 27: | שורה 27: | ||
*'''שביעי''' - משה רבינו מזכיר לבני ישראל את מה ש[[הקב"ה]] עשה למענם ב[[יציאת מצרים]] ובמשך ארבעים שנים ב[[מדבר (בחסידות)|מדבר]]. משה ממשיך ואומר שלכן על בני ישראל לשמור את המצוות. | *'''שביעי''' - משה רבינו מזכיר לבני ישראל את מה ש[[הקב"ה]] עשה למענם ב[[יציאת מצרים]] ובמשך ארבעים שנים ב[[מדבר (בחסידות)|מדבר]]. משה ממשיך ואומר שלכן על בני ישראל לשמור את המצוות. | ||
==בתורת החסידות== | |||
[[הרבי מליובאוויטש]] דורש{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חי"ד עמ' 99 ואילך}} ביאור על ביטוי "עד היום הזה" | |||
שנמצא כמה פעמים בתורה: | |||
א. "על כן שם העיר באר שבע עד היום הזה" | |||
{{הערה|תולדות כו, לג}} ב. "על כן לא יאכלו בני ישראל את | |||
גיד הנשה . . עד היום הזה" {{הערה|וישלח לב, לג}} ג. "ולא | |||
ידע איש את קבורתו עד היום הזה" {{הערה|ברכה לד, ו}}. | |||
ובכולם הפירוש הוא עד ועד בכלל, כלומר, שהוא | |||
כולל גם את "היום הזה". | |||
וא"כ מדוע מפרש כאן [[רש"י]], באופן שונה | |||
מהרגיל, שהכוונה היא עד ולא עד בכלל, ש"היום | |||
הזה" כבר השתנה המצב, ו"הבנתי שאתם דבקים | |||
וחפצים במקום"? | |||
ויש לבאר בפשטות: | |||
את התיבות "ולא נתן ה' לב לדעת" פירש רש"י | |||
"להכיר את חסדי המקום ולידבק בו", והיינו, ש"עד | |||
היום הזה" לא דבקו בני ישראל במקום. | |||
אמנם, לפי זה יוקשה ביותר, שהרי מפורש לעיל | |||
){{הערה|ואתחנן ד, ד}} "ואתם הדבקים בה' אלקיכם חיים | |||
כולכם היום", שישראל דבוקים במקום! | |||
ועל כן, אי אפשר לפרש כאן "עד היום הזה" | |||
באופן של "עד בכלל", שהרי אז יצא שגם "היום | |||
הזה" לא דבקו ישראל בה', וזה לא יתכן כנ"ל. ועל | |||
כרחנו לפרש באופן ש"לא עד בכלל", ו"היום הזה" | |||
בני ישראל כן דבקים בהקב"ה. | |||
==קישורים חיצונים== | ==קישורים חיצונים== | ||
*[http://www.chabad.co.il/?template=topic&topic=172 רעיונות לפרשת כי תבוא] - {{חב"ד בישראל}} | *[http://www.chabad.co.il/?template=topic&topic=172 רעיונות לפרשת כי תבוא] - {{חב"ד בישראל}} |
עריכות