חושך: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסר בית אחד ,  15 בספטמבר 2020
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:מאירים את החושך.jpg|שמאל|ממוזער|250px|"מעט אור דוחה הרבה חושך" - הדלקה המרכזית של החנוכיה הגדולה באוקראינה, תשע"ה]]
[[קובץ:מאירים את החושך.jpg|שמאל|ממוזער|250px|"מעט אור דוחה הרבה חושך" - הדלקה המרכזית של החנוכיה הגדולה באוקראינה, תשע"ה]]
ה'''חושך''' - [[טומאה|היפך האור]], מסמל את היפך ה[[קדושה]]. החושך הינו גם כינוי ל[[שלש קליפות הטמאות]] ול[[רע]]. זמן ה[[גלות]] מהווה תקופה של חושך, ככתוב: "כי הנה החושך יכסה ארץ".
ה'''חושך''' - [[טומאה|היפך האור]], מסמל את היפך ה[[קדושה]]. החושך הינו גם כינוי ל[[שלש קליפות הטמאות]] ול[[רע]]. זמן ה[[גלות]] מהווה תקופה של חושך, ככתוב: "כי הנה החושך יכסה ארץ".
==מהות החושך==
==מהות החושך==
ישנה מחלוקת בין גדולי ישראל במהות החושך, האם הוא רק מצב המתקיים בהעדר אור,{{הערה|רס"ג בספר האמונות ודעות מ"א. מו"נ חלק ג' פ"י והביאו [[הרמב"ן]] (שמות ד, יא). ועיין גם כן זח"א רסג, א.}} או שהוא מהות ובריאה כלשעצמה,{{הערה|שמו"ר פט"ו כב. לקח טוב בראשית בתתלתו. חזקוני בראשית א, ב. חדא"ג מהרש"א תמיד לב, א. וראה גם כן ירושלמי כרכות פ"ח ה"ו.}} וכמאמר: יוצר אור ו'''בורא''' חושך. [[הרבי]] הכריע כדעה השניה, והוסיף כי בעומק הענין הדעה השניה אינה חולקת על הדעה הראשונה, אלא מוסיפה עליה{{הערה|(ד"ה ויקח ה"א משנת [[תרצ"א]] - בקצור לשון קצת. ועיי"ש הביאור בסדר ההשתלשלות ובעבודה. וראה גם כן שערי אורה ד"ה בכ"ה ב[[כסלו]] פנ"ז).}}.
ישנה מחלוקת בין גדולי ישראל במהות החושך, האם הוא רק מצב המתקיים בהעדר אור,{{הערה|רס"ג בספר האמונות ודעות מ"א. מו"נ חלק ג' פ"י והביאו [[הרמב"ן]] (שמות ד, יא). ועיין גם כן זח"א רסג, א.}} או שהוא מהות ובריאה כלשעצמה,{{הערה|שמו"ר פט"ו כב. לקח טוב בראשית בתתלתו. חזקוני בראשית א, ב. חדא"ג מהרש"א תמיד לב, א. וראה גם כן ירושלמי כרכות פ"ח ה"ו.}} וכמאמר: יוצר אור ו'''בורא''' חושך. [[הרבי]] הכריע כדעה השניה, והוסיף כי בעומק הענין הדעה השניה אינה חולקת על הדעה הראשונה, אלא מוסיפה עליה{{הערה|(ד"ה ויקח ה"א משנת [[תרצ"א]] - בקצור לשון קצת. ועיי"ש הביאור בסדר ההשתלשלות ובעבודה. וראה גם כן שערי אורה ד"ה בכ"ה ב[[כסלו]] פנ"ז).}}.
שורה 15: שורה 16:


ואף על פי שאין אנו מסוגלים להבין כיצד אפשר שהעדר יהיה מציאות, שהרי הם הפכים - ואיך יתכנו שני הפכים כאחד...?! אלא משום ש[[הקב"ה]] - כל-יכול, והוא [[נמנע הנמנעות]], ומצד שלימותו יש בו כח הבלתי גבול עם כח הגבול כאחד, והם נמצאים בו בבחינת יכולת אחת, ולא כשני כוחות נפרדים ח"ו, לכן אפשר שיברא ממנו מציאות של חושך אשר בעצם מהותו האמיתית הוא אור, ואין החושך לכשלעצמו - מציאות אמת.
ואף על פי שאין אנו מסוגלים להבין כיצד אפשר שהעדר יהיה מציאות, שהרי הם הפכים - ואיך יתכנו שני הפכים כאחד...?! אלא משום ש[[הקב"ה]] - כל-יכול, והוא [[נמנע הנמנעות]], ומצד שלימותו יש בו כח הבלתי גבול עם כח הגבול כאחד, והם נמצאים בו בבחינת יכולת אחת, ולא כשני כוחות נפרדים ח"ו, לכן אפשר שיברא ממנו מציאות של חושך אשר בעצם מהותו האמיתית הוא אור, ואין החושך לכשלעצמו - מציאות אמת.
===יתרון האור מן החושך===
===יתרון האור מן החושך===
{{ערך מורחב|ערך=[[יתרון האור מן החושך]]}}
{{ערך מורחב|ערך=[[יתרון האור מן החושך]]}}
שורה 36: שורה 38:


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=193&article=1792 למה יש חושך? שלום דבער קרומבי, באתר חב"ד בישראל]
*שלום דובער קרומבי, [http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=193&article=1792 למה יש חושך?] {{חב"ד בישראל}}


{{הערות שוליים}}  
{{הערות שוליים}}  

תפריט ניווט