27,062
עריכות
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ") |
מ (החלפת טקסט – "([.]){{ש}}([^א-ת])" ב־"$1 $2") |
||
(5 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{תניא}} | {{תניא}} | ||
'''פרק א'''' | '''פרק א' - ההבדל בין תשובה לכפרה''' | ||
==מבוא לפרק== | ==מבוא לפרק== | ||
באגרת התשובה שלושה חלקים: שלושת הפרקים הראשונים מבארים את פרטי המצווה על פי נגלה, חמשת הפרקים ד'-ח' מבארים אותה על פי חסידות, וארבעת הפרקים האחרונים מחברים ומשלבים את שניהם{{הערה|שיחת פרשת וישלח תשכ"ט.}}. הפרק הראשון מבאר את ההבדל בין תשובה לכפרה. | |||
==גוף הפרק== | ==גוף הפרק== | ||
{{פרק תניא|פרק=א|טקסט הפרק={{ספר התניא/אגרת התשובה - פרק א'}}}} | {{פרק תניא|פרק=א|טקסט הפרק={{ספר התניא/אגרת התשובה - פרק א'}}}} | ||
==סיכום הפרק== | ==סיכום הפרק== | ||
להבנת ההבדל בין תשובה לכפרה מקדים [[אדמו"ר הזקן]]{{הערה|על פי הברייתא המובאת בסוף מסכת יומא.}} שלעבירה על 'עשה' מספיקה תשובה '''בלבד''', ואילו העובר על 'לא תעשה' זקוק מלבד התשובה '''גם לכפרה'''. והטעם, כי:{{ש}} | |||
:בביטול "עשה" מתבטלת המשכת האלוקות. לתקן את העבר אי אפשר (אין שייך כאן כפרה) ומה שמתאפשר הוא רק לסלוח (לחוזר בתשובה). | |||
:בעבירה על "לא תעשה" אמנם המרידה גדולה יותר (קשה יותר לחזור בתשובה), אבל מצד שני הפגם ניתן לתיקון (שייכת כפרה). | |||
{{ש}} | |||
ועל פי זה מובן ההבדל בין תשובה לכפרה: | |||
:תשובה - '''עזיבת החטא'''. | |||
:כפרה - ניקוי הנפש '''לאחר''' מחילת העוון. צומות ותעניות מזרזים גמר הכפרה, מועילים לביטול גזירות, ומצילים מיסורים. | |||
{{גלריה|תצלום העמודים המקוריים בספר התניא| | |||
<gallery widths=200px> | |||
תמונה:תניא צ2 (Small).jpg|צ, ב | |||
תמונה:תניא צא1 (Small).jpg|צא, א | |||
תמונה:תניא צא2 (Small).jpg|צא, ב | |||
</gallery> | |||
}} | |||
==מושגים יסודיים בפרק== | ==מושגים יסודיים בפרק== | ||
*[[תשובה]] | *[[תשובה]] | ||
*[[כפרה]] | |||
{{סדרה|הקודם=[[שער היחוד והאמונה - פרק י"ב]]|רשימה=פרקי [[אגרת התשובה]]|הבא=[[אגרת התשובה - פרק ב'|פרק ב']]}} | {{סדרה|הקודם=[[שער היחוד והאמונה - פרק י"ב]]|רשימה=פרקי [[אגרת התשובה]]|הבא=[[אגרת התשובה - פרק ב'|פרק ב']]}} | ||
{{הערות שוליים}} | |||
[[קטגוריה:אגרת התשובה - תניא]] | [[קטגוריה:אגרת התשובה - תניא]] |