עצמו של יום מכפר: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
[[קובץ:יום הכיפורים אילוסטרציה.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|"כי ביום הזה יכפר עליכם" (ויקרא טז, ל)]]
[[קובץ:יום הכיפורים אילוסטרציה.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|"כי ביום הזה יכפר עליכם" (ויקרא טז, ל)]]
'''עצמו של יום מכפר''' (או "עיצומו של יום מכפר") נאמר אודות כפרת [[יום הכיפורים]], שמצד גודל מעלת היום הקדוש, מתגלה הקשר העמוק ביותר בין נשמותיהם של ישראל לקב"ה, ולכן מתכפרים ביום זה כל הפגמים ובאופן שזדונות נעשים הזכויות.
'''עצמו של יום מכפר''' (או "עיצומו של יום מכפר") נאמר אודות כפרת [[יום הכיפורים]], שמצד גודל מעלת היום הקדוש, מתגלה הקשר העמוק ביותר בין נשמותיהם של ישראל לקב"ה, ולכן מתכפרים ביום זה כל הפגמים ובאופן שזדונות נעשים כזכויות.


==מחלוקת התנאים==
==מחלוקת התנאים==
שורה 10: שורה 9:
והדברים הובאו בשולחן ערוך{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/sh/sh4/3/607/16.htm שו"ע אדה"ז תרז סט"ז]}}: "יום הכיפורים אינו מכפר אלא על השבים המאמינים בכפרתו אבל המבעט בו ומחשב בלבו מה מועיל לו יום הכיפורים זה אין יום הכיפורים מכפר לו".
והדברים הובאו בשולחן ערוך{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/adhaz/sh/sh4/3/607/16.htm שו"ע אדה"ז תרז סט"ז]}}: "יום הכיפורים אינו מכפר אלא על השבים המאמינים בכפרתו אבל המבעט בו ומחשב בלבו מה מועיל לו יום הכיפורים זה אין יום הכיפורים מכפר לו".


בדין המבעט ביום הכיפורים - "כרת דיומא" מובאים בגמרא דברי [[רבא]] שמודה רבי שאין יום הכיפורים מכפר.
בדין המבעט ביום הכיפורים ועובר על "כרת דיומא" מובאים בגמרא דברי [[רבא]], שמודה רבי שאין יום הכיפורים מכפר.


==ביאור מחלוקת התנאים==
==ביאור מחלוקת התנאים==
מבואר{{הערה|לקוטי שיחות ח"ד עמ' 1149, התוועדויות תשמ"ז ח"א עמ' 101. ועוד}} שבעצם הכול מודים ש"עיצומו של יום מכפר", כלומר, עצם מהותו של יום הכיפורים מכפר. אלא שלדעת רבי גדולה כל כך קדושתו של יום הכיפורים, עד שהוא מכפר אפילו על אלה שלא שבו ב[[תשובה]]; ואילו רבנן סבורים, שהתנאי לדרגת הכפרה שנוצרת על ידי יום הכיפורים היא התשובה.
מבואר{{הערה|לקוטי שיחות ח"ד עמ' 1149, התוועדויות תשמ"ז ח"א עמ' 101. ועוד}} שבעצם הכל מודים ש"עיצומו של יום מכפר", כלומר, עצם מהותו של יום הכיפורים מכפר. אלא שלדעת רבי גדולה כל כך קדושתו של יום הכיפורים, עד שהוא מכפר אפילו על אלה שלא שבו ב[[תשובה]]; ואילו רבנן סבורים, שהתנאי לדרגת הכפרה שנוצרת על ידי יום הכיפורים היא התשובה.


גם לדעת רבנן הסוברים שהתנאי לכפרה היא עבודת התשובה "עיצומו של יום מכפר", כלומר, האדם עצמו אינו יכול באמצעות התשובה שלו להגיע לכפרה זו הנפעלת על ידי עיצומו של יום, אלא שרבי סובר, שתיכך כשמגיע יום כיפור מיד מאיר העיצומו של יום - אפילו כל עוד לא עשה היהודי תשובה והעיצומו של יום בעצמו מכפר על עוונותיו; ואילו חכמים סוברים, שכדי להגיע לכפרה של עיצומו של יום, צריכה להיות עבודת התשובה, ורק אז ישנה הכפרה של עיצומו של יום שהיא נעלית בהרבה מהכפרה שמשיגים באמצעות תשובה בלבד. אבל הכל מודים ש"עיצומו של יום מכפר".
גם לדעת רבנן הסוברים שהתנאי לכפרה היא עבודת התשובה "עיצומו של יום מכפר", כלומר, האדם עצמו אינו יכול באמצעות התשובה שלו להגיע לכפרה זו הנפעלת על ידי עיצומו של יום, אלא שרבי סובר, שתיכך כשמגיע יום כיפור מיד מאיר העיצומו של יום - אפילו כל עוד לא עשה היהודי תשובה והעיצומו של יום בעצמו מכפר על עוונותיו; ואילו חכמים סוברים, שכדי להגיע לכפרה של עיצומו של יום, צריכה להיות עבודת התשובה, ורק אז ישנה הכפרה של עיצומו של יום שהיא נעלית בהרבה מהכפרה שמשיגים באמצעות תשובה בלבד. אבל הכל מודים ש"עיצומו של יום מכפר".
שורה 35: שורה 34:
יהודי שעובר על מצוות יום הכיפורים עצמו ומפר את הצום, הכל מודים שאין "עיצומו של יום" מכפר עליו.  
יהודי שעובר על מצוות יום הכיפורים עצמו ומפר את הצום, הכל מודים שאין "עיצומו של יום" מכפר עליו.  


הדבר הוא כעין הדין ש"אין קטיגור נעשה סניגור", ו[[הגאון הרוגוצ'ובי]] מבאר{{הערה|[[צפנת פענח]] על הרמב"ם הל' יבום פ"ד ה"כ בסופה}} שמכיוון שהחטא נוגע ביום הכיפורים עצמו, באופן שיום הכיפורים נהיה אצל החוטא סיבה וגורם לחטא, הרי שמובן, שגורם החטא עצמו אינו יכול להיות המכפר, "אין קטגור נעשה סניגור".
הדבר הוא כעין הדין ש"אין קטיגור נעשה סניגור", כביאור [[הגאון הרוגוצ'ובי]]{{הערה|[[צפנת פענח]] על הרמב"ם הל' יבום פ"ד ה"כ בסופה}} שמכיוון שהחטא נוגע ביום הכיפורים עצמו, באופן שיום הכיפורים נהיה אצל החוטא סיבה וגורם לחטא, הרי שמובן, שגורם החטא עצמו אינו יכול להיות המכפר, "אין קטגור נעשה סניגור".


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
שורה 41: שורה 40:


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*[http://www.chabad.org.il/Articles/Article.asp?ArticleID=690&CategoryID=323 "עיצומו של יום מכפר"] שיחה מאת הרבי מליובאוויטש מעובדת, מתוך הספר [[שולחן שבת]]
*[http://www.chabad.org.il/Articles/Article.asp?ArticleID=690&CategoryID=323 "עיצומו של יום מכפר"] שיחה מאת הרבי מליובאוויטש מעובדת, מתוך הספר [[שולחן שבת (ספר)|שולחן שבת]]
*[https://chabad.info/beis-medrash/89337/ עיצומו של יום מכפר - איך זה עובד] שיעור מאת הרב [[זלמן נוטיק]] {{אינפו}}
*[https://chabad.info/beis-medrash/89337/ עיצומו של יום מכפר - איך זה עובד] שיעור מאת הרב [[זלמן נוטיק]] {{אינפו}}


11,698

עריכות

תפריט ניווט