משתמש:שלום/מלאכת זורע: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
החלפת טקסט – "( [וש]?)יתכן([^א-ת])" ב־"$1ייתכן$2"
מ (החלפת טקסט – "אהבה " ב־"אהבה ")
מ (החלפת טקסט – "( [וש]?)יתכן([^א-ת])" ב־"$1ייתכן$2")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 4: שורה 4:
בחסידות מבואר כי "ששת ימים תעבוד" קאי על [[עבודת ה']], כמו שכתב בפרשת והיה אם שמוע "ולעבדו בכל לבבכם", כו' ויש בזה [[חרישה]] ו[[זריעה]] ו[[קצירה]], וכמו שכתוב "זרעו לכם לצדקה", "אור זרוע לצדיק". כי הנה ידוע דל"ט מלאכות חורש וזורע כו' כמו שיש למטה יש למעלה, כמו ל[[משל]] הזורע שמצמיח פירות תבואתו בתוספת ברכה, כמו כן למעלה בחינת המשכות ה[[עונג]] העליון שיבא לידי גילוי, אינו אלא על ידי מצוה, ונקרא בשם מלאכה להיותה בחינת ירידה וצמצום, כמו המלאכה שהוא התפשטות ירידת החיות בפועל ידיו כדי להביא לידי גיללוי מציאות חדשה{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/lkutey/1/2a&search=%D7%96%D7%95%D7%A8%D7%A2 ליקוטי תורה בשלח]}}.
בחסידות מבואר כי "ששת ימים תעבוד" קאי על [[עבודת ה']], כמו שכתב בפרשת והיה אם שמוע "ולעבדו בכל לבבכם", כו' ויש בזה [[חרישה]] ו[[זריעה]] ו[[קצירה]], וכמו שכתוב "זרעו לכם לצדקה", "אור זרוע לצדיק". כי הנה ידוע דל"ט מלאכות חורש וזורע כו' כמו שיש למטה יש למעלה, כמו ל[[משל]] הזורע שמצמיח פירות תבואתו בתוספת ברכה, כמו כן למעלה בחינת המשכות ה[[עונג]] העליון שיבא לידי גילוי, אינו אלא על ידי מצוה, ונקרא בשם מלאכה להיותה בחינת ירידה וצמצום, כמו המלאכה שהוא התפשטות ירידת החיות בפועל ידיו כדי להביא לידי גיללוי מציאות חדשה{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/lkutey/1/2a&search=%D7%96%D7%95%D7%A8%D7%A2 ליקוטי תורה בשלח]}}.


שונה היא החרישה מהזריעה, כי למרות שענין ה[[חרישה]] שהוא בחינת לב בשר רך כקנה ליפול מחמת גדולת ה', אמנם בחינת חרישה זו אינה רק הכנה לקבלת אור האלקי בלבד, אבל ענין הקליטה - היינו שיכנס האור בתוך תוכו ממש - כמאמר הפסוק "לבי ובשרי ירננו אל א-ל חי", יתכן רק על ידי רקבון הזריעה תחלה, שמהותו הוא מיעוט וכליון אור הזרוע שהוא הנשמה אלקית, ובזה דוקא תצמיח אח"כ בריבוי גדול.  
שונה היא החרישה מהזריעה, כי למרות שענין ה[[חרישה]] שהוא בחינת לב בשר רך כקנה ליפול מחמת גדולת ה', אמנם בחינת חרישה זו אינה רק הכנה לקבלת אור האלקי בלבד, אבל ענין הקליטה - היינו שיכנס האור בתוך תוכו ממש - כמאמר הפסוק "לבי ובשרי ירננו אל א-ל חי", ייתכן רק על ידי רקבון הזריעה תחלה, שמהותו הוא מיעוט וכליון אור הזרוע שהוא הנשמה אלקית, ובזה דוקא תצמיח אח"כ בריבוי גדול.  


והענין הוא מה שאנו רואים שיש כמו ב[[נפש]] שב[[יהודי]], שירע לבבו מאוד ויתמרמר ביותר על עוצם ריחוק נפשו מאלקים חיים, ונקרא "מרת נפש", כמו מר נפש ב[[גשמיות]], כשירע לבבו בצר לו מאוד בחסרון [[פרנסה]] או צער בנים וכיוצא בזה שרוחו מאוד נשבר, כך ממש יוכל אדם להיות רוח לבבו נשבר על אשר נפשו ריקן מכל אור וחיות אלקית - כמו שמיצר מהעדר חיי גופני ממש, שודאי זהו מבחינת אור הנשמה האלקית הנזרע בלב זה וכאשר היא בתענוג באלקות יומשך בלב הטבעי גם כן [[תענוג]] וחדוה, ולהיפך במרת הנפש האלקית מריחוקה משרשה יבא עצב ומרירות גם בלב הטבעי.
והענין הוא מה שאנו רואים שיש כמו ב[[נפש]] שב[[יהודי]], שירע לבבו מאוד ויתמרמר ביותר על עוצם ריחוק נפשו מאלקים חיים, ונקרא "מרת נפש", כמו מר נפש ב[[גשמיות]], כשירע לבבו בצר לו מאוד בחסרון [[פרנסה]] או צער בנים וכיוצא בזה שרוחו מאוד נשבר, כך ממש יוכל אדם להיות רוח לבבו נשבר על אשר נפשו ריקן מכל אור וחיות אלקית - כמו שמיצר מהעדר חיי גופני ממש, שודאי זהו מבחינת אור הנשמה האלקית הנזרע בלב זה וכאשר היא בתענוג באלקות יומשך בלב הטבעי גם כן [[תענוג]] וחדוה, ולהיפך במרת הנפש האלקית מריחוקה משרשה יבא עצב ומרירות גם בלב הטבעי.

תפריט ניווט