27,714
עריכות
מ (החלפת טקסט – " {{הערה|" ב־"{{הערה|") |
מ (החלפת טקסט – "בודאי" ב־"בוודאי") |
||
שורה 22: | שורה 22: | ||
בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן מובא כי יש לבשל תבשיל מיוחד לכבוד סעודה זו{{הערה|שו"ע אדה"ז סימן ש' סעיף ג'. על יסוד המסופר במסכת שבת על בני ביתו של רבי אבהו שהיו שוחטים בכל מוצאי שבת עגל, ורבי אבהו היה אוכל ממנו כליה. כאשר גדל בנו, שאלו לשם מה צריך לשחוט עגל נוסף במוצאי שבת – הרי מוטב להשאיר מהעגל ששוחטים בערב שבת כליה אחת, לצורך סעודת מלווה מלכה. שמעו בעצתו של הבן ושימרו מהבשר של ערב שבת מעט לצורך מוצאי שבת. אך אז בא אריה וטרף את העגל שהיה מיועד למוצאי שבת, וכך נמצא שלא הרוויחו דבר. מן הסיפור למדו שראוי להדר ולהכין תבשיל מיוחד לכבוד סעודת מלווה מלכה, ולא להסתפק באכילת שאריות ממאכלי השבת.}}. | בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן מובא כי יש לבשל תבשיל מיוחד לכבוד סעודה זו{{הערה|שו"ע אדה"ז סימן ש' סעיף ג'. על יסוד המסופר במסכת שבת על בני ביתו של רבי אבהו שהיו שוחטים בכל מוצאי שבת עגל, ורבי אבהו היה אוכל ממנו כליה. כאשר גדל בנו, שאלו לשם מה צריך לשחוט עגל נוסף במוצאי שבת – הרי מוטב להשאיר מהעגל ששוחטים בערב שבת כליה אחת, לצורך סעודת מלווה מלכה. שמעו בעצתו של הבן ושימרו מהבשר של ערב שבת מעט לצורך מוצאי שבת. אך אז בא אריה וטרף את העגל שהיה מיועד למוצאי שבת, וכך נמצא שלא הרוויחו דבר. מן הסיפור למדו שראוי להדר ולהכין תבשיל מיוחד לכבוד סעודת מלווה מלכה, ולא להסתפק באכילת שאריות ממאכלי השבת.}}. | ||
[[אדמו"ר הצמח צדק]] הורה לכלותיו שעליהן לקבוע סדר לספר בכל מוצאי שבת סיפור מה[[בעל שם טוב]], על שאלתן האם הכוונה רק להזכיר את שמו של הבעל שם טוב{{הערה|כמו שיש הנוהגים להזכיר במוצאי שבת פעמים רבות את שמו של אליהו הנביא.}} או לספר איזה סיפור ממנו ענה הרבי - | [[אדמו"ר הצמח צדק]] הורה לכלותיו שעליהן לקבוע סדר לספר בכל מוצאי שבת סיפור מה[[בעל שם טוב]], על שאלתן האם הכוונה רק להזכיר את שמו של הבעל שם טוב{{הערה|כמו שיש הנוהגים להזכיר במוצאי שבת פעמים רבות את שמו של אליהו הנביא.}} או לספר איזה סיפור ממנו ענה הרבי - שבוודאי כוונתו לסיפור. מאז הייתה אחת הכלות נכנסת לרבי בכל מוצאי שבת, הוא היה מספר לה סיפור מהבעל שם טוב, והיא הייתה חוזרת על הסיפור לפני כולן{{הערה|ספר השיחות ת"ש עמ' 173.}}. | ||
לצד זאת, בשמועות וסיפורים{{הערה|חלק א' עמוד 4.}} מובא בשם [[אדמו"ר המהר"ש]], שכשאמרו לפניו את הסגולה שלספר סיפור מהבעש"ט במוצאי שבת הוא סגולה לפרנסה שיש לו על זה שלושה "לאו דוקא": לאו דוקא במוצאי שבת, לאו דוקא מהבעל שם טוב, ולאו דוקא סגולה לפרנסה אלא לכל הברכות{{הערה|בחצרות חסידיות אחרות זה מובאת אימרה זו בשם הרוז'ינער (ס' בית ישראל אות ז'): הרה"ק מרוז'ין זצ"ל אמר: "העולם אומרים כי כשמדברים במוצאי שבת מהבעל שם טוב זי"ע הוא סגולה לפרנסה, וכשמדברים מהרבי ר' זושא ומאחיו הרבי ר' אלימלך זי"ע - מאחד מהם הוא סגולה ליראת שמים ומאחד מהם סגולה לבנים. ואני אומר: לאו דווקא מהצדיקים הנ"ל. ולאו דווקא במוצאי שבת. ולאו דווקא בדברים אלו. אלא מכל הצדיקים כל זמן שמדברים מהם, זו סגולה לכל דבר".}}, כלומר שיש ענין לספר סיפור מהבעל שם טוב במוצאי שבת, אך מה שהפכו זאת לסגולה לפרנסה - זה לאו דווקא, אלא הרבה יותר מזה, ויש ענין לספר [[סיפורים צדיקים]] בכל עת. | לצד זאת, בשמועות וסיפורים{{הערה|חלק א' עמוד 4.}} מובא בשם [[אדמו"ר המהר"ש]], שכשאמרו לפניו את הסגולה שלספר סיפור מהבעש"ט במוצאי שבת הוא סגולה לפרנסה שיש לו על זה שלושה "לאו דוקא": לאו דוקא במוצאי שבת, לאו דוקא מהבעל שם טוב, ולאו דוקא סגולה לפרנסה אלא לכל הברכות{{הערה|בחצרות חסידיות אחרות זה מובאת אימרה זו בשם הרוז'ינער (ס' בית ישראל אות ז'): הרה"ק מרוז'ין זצ"ל אמר: "העולם אומרים כי כשמדברים במוצאי שבת מהבעל שם טוב זי"ע הוא סגולה לפרנסה, וכשמדברים מהרבי ר' זושא ומאחיו הרבי ר' אלימלך זי"ע - מאחד מהם הוא סגולה ליראת שמים ומאחד מהם סגולה לבנים. ואני אומר: לאו דווקא מהצדיקים הנ"ל. ולאו דווקא במוצאי שבת. ולאו דווקא בדברים אלו. אלא מכל הצדיקים כל זמן שמדברים מהם, זו סגולה לכל דבר".}}, כלומר שיש ענין לספר סיפור מהבעל שם טוב במוצאי שבת, אך מה שהפכו זאת לסגולה לפרנסה - זה לאו דווקא, אלא הרבה יותר מזה, ויש ענין לספר [[סיפורים צדיקים]] בכל עת. |