27,797
עריכות
מ (החלפת טקסט – " {{הערה|" ב־"{{הערה|") |
מ (החלפת טקסט – "([בלהמ])ישוב" ב־"$1יישוב") תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
||
שורה 44: | שורה 44: | ||
ניתן לומר שבין השנים תקפ"א-[[תקפ"ג]] החל היישוב החבד"י להתבסס בחברון. בשנים אלו נשלחו שני [[שד"ר|שדרי"ם]] מאנשי חברון לגייס כסף עבור היישוב. אחד השדרי"ם, הרב [[שמעון שמרלינג]], נקט בשיטה מעניינת לגביית כספים: הוא נהג להסתובב במושבות היהודים ב[[חוץ לארץ]] ולהכריז שמי שרוצה לקנות ארבע אמות של נחלה בחברון - שיתרום סכום נכבד. שיטתו נחלה הצלחה והיא הגיעה לשיאה כאשר ה[[אדמו"ר האמצעי]] המליץ לחסידי חב"ד לקנות נחלה בחברון והבטיח שמי שיקנה ד' אמות בחברון - ינצל מ[[חיבוט הקבר]]. | ניתן לומר שבין השנים תקפ"א-[[תקפ"ג]] החל היישוב החבד"י להתבסס בחברון. בשנים אלו נשלחו שני [[שד"ר|שדרי"ם]] מאנשי חברון לגייס כסף עבור היישוב. אחד השדרי"ם, הרב [[שמעון שמרלינג]], נקט בשיטה מעניינת לגביית כספים: הוא נהג להסתובב במושבות היהודים ב[[חוץ לארץ]] ולהכריז שמי שרוצה לקנות ארבע אמות של נחלה בחברון - שיתרום סכום נכבד. שיטתו נחלה הצלחה והיא הגיעה לשיאה כאשר ה[[אדמו"ר האמצעי]] המליץ לחסידי חב"ד לקנות נחלה בחברון והבטיח שמי שיקנה ד' אמות בחברון - ינצל מ[[חיבוט הקבר]]. | ||
[[הרבנית מנוחה רחל]] עלתה בשנת [[תר"ה]] ל[[חברון]] יחד עם בניה מה שתרם רבות | [[הרבנית מנוחה רחל]] עלתה בשנת [[תר"ה]] ל[[חברון]] יחד עם בניה מה שתרם רבות ליישוב היהודי בחברון ובמיוחד לקהילת חב"ד. | ||
הדברים נכתבו בגליון מיוחד שהדפיס רב העדה האשכנזית בחברון, הרב [[שמעון מנשה חייקין]] בשנת [[תרמ"ח]]: {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=מעיד אני מה שראיתי בעיני המכתב יד קדשו, שכתב ה[[אדמו"ר האמצעי]] נבג"מ, לאנ"ש דפה עיה"ק בשנת תקפ"ג בעת שנתיסד | הדברים נכתבו בגליון מיוחד שהדפיס רב העדה האשכנזית בחברון, הרב [[שמעון מנשה חייקין]] בשנת [[תרמ"ח]]: {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=מעיד אני מה שראיתי בעיני המכתב יד קדשו, שכתב ה[[אדמו"ר האמצעי]] נבג"מ, לאנ"ש דפה עיה"ק בשנת תקפ"ג בעת שנתיסד היישוב של [[אנ"ש]] בחברון ת"ו. וכתב בזה"ל: מצאתי כתוב בשם הרדב"ז, שכל מי שיש לו אחוזת נחלה בעיה"ק חברון ת"ו יהיה ניצול מחיבוט הקבר, ואדמו"ר בעצמו קנה פה עיר הקודש את הבית הכנסת הקטנה (הנקראת בפי כל [[בית הכנסת]] אברהם אבינו, כמובא הסיפור על זה בספר [[עמק המלך]] בהקדמתו פ' עשירי יעו"ש נפלאות) על שמו, כדי שיהיה לו אחוזת נחלה בעה"ק חברון ת"ו.}}. | ||
==הסכם בין עדת החסידים לעדת הספרדים== | ==הסכם בין עדת החסידים לעדת הספרדים== | ||
שורה 75: | שורה 75: | ||
בעקבות כך נשלח השד"ר רבי [[נתן עמרם]] בשביל לגייס כסף, בין השנים [[תקצ"ד]] - [[תר"א]] עבד רבי נתן עמרם כשד"ר עד שהפסיק. | בעקבות כך נשלח השד"ר רבי [[נתן עמרם]] בשביל לגייס כסף, בין השנים [[תקצ"ד]] - [[תר"א]] עבד רבי נתן עמרם כשד"ר עד שהפסיק. | ||
==תמיכת אדמו"ר הצמח צדק | ==תמיכת אדמו"ר הצמח צדק ביישוב היהודי בחברון== | ||
עוד בימי נשיאותו של [[אדמו"ר האמצעי]] פעל [[אדמו"ר הצמח צדק]] למען יהודי חברון, ואם התמנותו לנשיאות החל לפעול בכל הכוח. | עוד בימי נשיאותו של [[אדמו"ר האמצעי]] פעל [[אדמו"ר הצמח צדק]] למען יהודי חברון, ואם התמנותו לנשיאות החל לפעול בכל הכוח. | ||
שורה 85: | שורה 85: | ||
השר מונטיפיורי ביקש לעשות מפקד אוכלסין כמה יש בקהילה החבדי"ת וכמה בספרדית ולבסוף תרם את הכסף הנדרש. | השר מונטיפיורי ביקש לעשות מפקד אוכלסין כמה יש בקהילה החבדי"ת וכמה בספרדית ולבסוף תרם את הכסף הנדרש. | ||
בביקורו בשנת [[תר"ט]] ביקשו העדה החבדי"ת שהוא יביא רופא | בביקורו בשנת [[תר"ט]] ביקשו העדה החבדי"ת שהוא יביא רופא ליישוב היהודי בחברון, בפועל הובא רופא למקום רק בשנת [[תרס"ו]]{{הערה|מפני שהיו אז קצת יהודים בחברון בשביל שיהיה להם רופא מיוחד משלהם}}. | ||
גם לאחר פטירתו של השר [[משה מונטיפיורי]] המשיכו נאמניו לשלוח כסף לקהילה החבדי"ת ב[[חברון]]. | גם לאחר פטירתו של השר [[משה מונטיפיורי]] המשיכו נאמניו לשלוח כסף לקהילה החבדי"ת ב[[חברון]]. | ||
שורה 100: | שורה 100: | ||
בעקבות כך עברו הרבה מתושבי הקהילה היהודית וכן גם החבדי"ת מ[[חברון]] ל[[ירושלים]]. | בעקבות כך עברו הרבה מתושבי הקהילה היהודית וכן גם החבדי"ת מ[[חברון]] ל[[ירושלים]]. | ||
==תמיכת נשיאי חב"ד | ==תמיכת נשיאי חב"ד ביישוב היהודי בחברון== | ||
===חצר רומנו=== | ===חצר רומנו=== | ||
בשנת [[תרל"ח]] נבנה לראשונה מחוץ לחומות חברון בניין ראשון אשר נקרא '''בית רומנו''', באותם ימים גר בבנין זה בעת בעל ה[[שדי חמד]]. | בשנת [[תרל"ח]] נבנה לראשונה מחוץ לחומות חברון בניין ראשון אשר נקרא '''בית רומנו''', באותם ימים גר בבנין זה בעת בעל ה[[שדי חמד]]. | ||
שורה 128: | שורה 128: | ||
בעת [[מלחמת עולם הראשונה]] גורשו חסידי חב"ד מארץ ישראל. | בעת [[מלחמת עולם הראשונה]] גורשו חסידי חב"ד מארץ ישראל. | ||
לאחר המלחמה חזרו אליה רבי [[שלמה יהודה ליב אליעזרוב]] , רבי [[שלמה זלמן הבלין]] ורבי [[מרדכי דובער סלונים]] לראות האם אפשר להקים מחדש את הישיבה, אולם משראו מה שקרה הבינו שזה בלתי אפשרי, כעבור זמן | לאחר המלחמה חזרו אליה רבי [[שלמה יהודה ליב אליעזרוב]] , רבי [[שלמה זלמן הבלין]] ורבי [[מרדכי דובער סלונים]] לראות האם אפשר להקים מחדש את הישיבה, אולם משראו מה שקרה הבינו שזה בלתי אפשרי, כעבור זמן היישוב החבד"י בחברון התדלדל עד שבשנת [[תרפ"ד]] היו בה רק ארבע משפחות חב"דיות בלבד. | ||
===ביקור אדמו"ר הריי"צ=== | ===ביקור אדמו"ר הריי"צ=== | ||
שורה 136: | שורה 136: | ||
===פרעות תרפ"ט=== | ===פרעות תרפ"ט=== | ||
{{ערך מורחב|פרעות תרפ"ט}} | {{ערך מורחב|פרעות תרפ"ט}} | ||
זמן קצר אחרי ביקורו של אדמו"ר הריי"צ בחודש [[אב]] נעשה פרעות | זמן קצר אחרי ביקורו של אדמו"ר הריי"צ בחודש [[אב]] נעשה פרעות ביישובים היהודיים, לאחר פרעות אלו עזבו לגמרי חסידי חב"ד את חברון. | ||
== | ==היישוב החבד"י בירושלים== | ||
בעקבות ההצקות של המושל של חברון עבדול רחמן עברו הרבה משפחות חב"דיות מ[[חברון]] ל[[ירושלים]], בשנת [[תר"ז]] עמד מספרם על כ-16 משפחות. | בעקבות ההצקות של המושל של חברון עבדול רחמן עברו הרבה משפחות חב"דיות מ[[חברון]] ל[[ירושלים]], בשנת [[תר"ז]] עמד מספרם על כ-16 משפחות. | ||
שורה 159: | שורה 159: | ||
הישיבה נשארה בגבעת שאול עד לשנת [[תרצ"ו]] שאז עברה לשכונת הבוכרים ובשנים שאחר כך עברה הישיבה לשכונת מאה שערים. | הישיבה נשארה בגבעת שאול עד לשנת [[תרצ"ו]] שאז עברה לשכונת הבוכרים ובשנים שאחר כך עברה הישיבה לשכונת מאה שערים. | ||
== | ==היישוב בחב"די בצפת וטבריה== | ||
בתחילה עם העלייה הגדולה לארץ הקודש בשנת [[תקל"ז]] התיישבו רוב חסידי חב"ד ב[[צפת]] ו[[טבריה]] אולם עם ההוראה של [[אדמו"ר האמצעי]] להתיישב ב[[חברון]] עזבו רוב החסידים ונשארו רק בודדים. | בתחילה עם העלייה הגדולה לארץ הקודש בשנת [[תקל"ז]] התיישבו רוב חסידי חב"ד ב[[צפת]] ו[[טבריה]] אולם עם ההוראה של [[אדמו"ר האמצעי]] להתיישב ב[[חברון]] עזבו רוב החסידים ונשארו רק בודדים. | ||
שורה 170: | שורה 170: | ||
רבי [[ישיעה הלוי הורביץ]] היה רבה של קהילת חב"ד בצפת בין השנים [[תרס"ט]] עד לשנת [[תרפ"ד]]. | רבי [[ישיעה הלוי הורביץ]] היה רבה של קהילת חב"ד בצפת בין השנים [[תרס"ט]] עד לשנת [[תרפ"ד]]. | ||
== | ==היישוב החבד"י בתל אביב - יפו== | ||
ביישוב החב"די ב[[תל אביב-יפו]] החל מהגירתו של הרב [[חיים שמואל שמרלינג]] מ[[חברון]] ל[[יפו]], מאז הקהילה התרבה, בשנת [[תרס"ג]] כבר היו 15 משפחות חב"דיות ובשנת [[תרפ"ד]] היו 65 משפחות. | |||
בשנת [[תר"ס]] הביאה הקהילה את הרב [[שניאור זלמן סלונים]] שכיהן כרב הקהילה, ובשנת [[תרס"ג]] הקימה את בית הכנסת החב"די. | בשנת [[תר"ס]] הביאה הקהילה את הרב [[שניאור זלמן סלונים]] שכיהן כרב הקהילה, ובשנת [[תרס"ג]] הקימה את בית הכנסת החב"די. | ||
שורה 206: | שורה 206: | ||
{{ציטוט|תוכן=את קול הקורא קול ענות שמעתי וראיתי, את אשר השמיעו איזה אנשים מבאי הארץ בשנים אלו, המכנים א"ע בשם ראשי כולל חב"ד.. להפר דעת קדו"ע ופקודתו אשר ביד הרד"ת יריצו נדבותים לקודש.. שישלחו המנדבים בעם כסף תרומתם לידם, להשתרר בחזקה על צאן קדשים, ואנחנו יושבי עמק הבכא עמק חברון כארבע מאות נפשות נבקש לחמינו מידם.}} | {{ציטוט|תוכן=את קול הקורא קול ענות שמעתי וראיתי, את אשר השמיעו איזה אנשים מבאי הארץ בשנים אלו, המכנים א"ע בשם ראשי כולל חב"ד.. להפר דעת קדו"ע ופקודתו אשר ביד הרד"ת יריצו נדבותים לקודש.. שישלחו המנדבים בעם כסף תרומתם לידם, להשתרר בחזקה על צאן קדשים, ואנחנו יושבי עמק הבכא עמק חברון כארבע מאות נפשות נבקש לחמינו מידם.}} | ||
בעקבות כך החלה גם להתדרד מצבם של הקהילה בחברון, [[אדמו"ר הרש"ב]] ניסה לתמוך כמה שיותר | בעקבות כך החלה גם להתדרד מצבם של הקהילה בחברון, [[אדמו"ר הרש"ב]] ניסה לתמוך כמה שיותר ביישוב, הם אף הקימו בשנת [[תרס"ה]] וועד שידאג לתושבי חברון, וכן כתבו קונטרס בנושא זכותיהם של תושבי חברון: | ||
{{ציטוט|תוכן=בשנים הקודמים בימי אבותינו הק' זצוקללה"ה נ"ע הי' חברון העיקר וכל כסף הקדשים באו לחברון, ומשם יצאה השפע לירושלים ת"ו.. והנה עה"ק חברון ת"ו אשר עד לפני איזה שנים היתה נקי' וברורה מכל תערובות פסולת. בשנים האחרונות נמצא גם בה סיגים ופסולת, אם כי עד עתה ת"ל עלה בידי היראים ובראשם הרב והממונים לבלי להניח להטות לב בני הנעורים ולעבירם ח"ו מדרך התורה והמצוה, ויעזור להם השי"ת על להבא שלא יבא דבר תועבה למחנם הק' בזכות האבות הק' הקבורים בה.. | {{ציטוט|תוכן=בשנים הקודמים בימי אבותינו הק' זצוקללה"ה נ"ע הי' חברון העיקר וכל כסף הקדשים באו לחברון, ומשם יצאה השפע לירושלים ת"ו.. והנה עה"ק חברון ת"ו אשר עד לפני איזה שנים היתה נקי' וברורה מכל תערובות פסולת. בשנים האחרונות נמצא גם בה סיגים ופסולת, אם כי עד עתה ת"ל עלה בידי היראים ובראשם הרב והממונים לבלי להניח להטות לב בני הנעורים ולעבירם ח"ו מדרך התורה והמצוה, ויעזור להם השי"ת על להבא שלא יבא דבר תועבה למחנם הק' בזכות האבות הק' הקבורים בה.. | ||
ונוכל לומר דעם היות דירושלים מקודשת יותר מ"מ עתה קדושת המקום יותר בחברון מבירושלים, כי החוטאים והפושעים שבה מטמאים את הארץ .. והלא אבותינו רבותינו הק' זצוקללה"ה נ"ע ידעו יותר ממנו מעלת קדושת ירושלים, והרי הדבר ידוע ומפורסם לכל אשר כ"ק אדמו"ר האמצעי זצוקללה"ה נ"ע וכן אאזמו"ר שצוקללה"ה נ"ע בחרו בחברון דוקא, וכאשר יש מכתב אדמו"ר האמצעי זצוקללה"ה נ"ע אודות ישוב חברון בדברי חסידות מדבר במעלת חברון, וכ"ק אאזמו"ר זצוקללה"ה נ"ע שלח את בני משפחתינו לחברון דוקא.. ואני אומר דעתי גלוי לכל, אשר בעלי תורה צריכים להיות ישיבתם בחברון דוקא, ובזה יש לקוות שתתאים תורתם עם יראתם ויחדיו תמים יהי' למטה ולמעלה.. החלוקה [בחברון] אינה מספקת למקבלי' ומוכרחים המה למצוא דבר ממה להתפרנס, ובירושלים יש כמה ישיבות שנותנים סכום נכון להלומדים בהם, והאברכים לומדי תורה מכוללינו לומדים בכל הישיבות ומקבלים פרס ע"ז, גם יש בה בתים הרבה של נדיבים שנותנים דירות בחנם, אשר כ"ז אין בחברון. | ונוכל לומר דעם היות דירושלים מקודשת יותר מ"מ עתה קדושת המקום יותר בחברון מבירושלים, כי החוטאים והפושעים שבה מטמאים את הארץ .. והלא אבותינו רבותינו הק' זצוקללה"ה נ"ע ידעו יותר ממנו מעלת קדושת ירושלים, והרי הדבר ידוע ומפורסם לכל אשר כ"ק אדמו"ר האמצעי זצוקללה"ה נ"ע וכן אאזמו"ר שצוקללה"ה נ"ע בחרו בחברון דוקא, וכאשר יש מכתב אדמו"ר האמצעי זצוקללה"ה נ"ע אודות ישוב חברון בדברי חסידות מדבר במעלת חברון, וכ"ק אאזמו"ר זצוקללה"ה נ"ע שלח את בני משפחתינו לחברון דוקא.. ואני אומר דעתי גלוי לכל, אשר בעלי תורה צריכים להיות ישיבתם בחברון דוקא, ובזה יש לקוות שתתאים תורתם עם יראתם ויחדיו תמים יהי' למטה ולמעלה.. החלוקה [בחברון] אינה מספקת למקבלי' ומוכרחים המה למצוא דבר ממה להתפרנס, ובירושלים יש כמה ישיבות שנותנים סכום נכון להלומדים בהם, והאברכים לומדי תורה מכוללינו לומדים בכל הישיבות ומקבלים פרס ע"ז, גם יש בה בתים הרבה של נדיבים שנותנים דירות בחנם, אשר כ"ז אין בחברון. |