6,031
עריכות
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 22: | שורה 22: | ||
רק אמונתם העמוקה בבורא עולם, שופט צדק שאתו באו בקשר בלי שיפירדו במחיצות ביניהם היא שקיימה אותם בתנאים לא אנושיים. | רק אמונתם העמוקה בבורא עולם, שופט צדק שאתו באו בקשר בלי שיפירדו במחיצות ביניהם היא שקיימה אותם בתנאים לא אנושיים. | ||
===החקירה ופסק דין=== | ===החקירה ופסק דין המזעזע=== | ||
ביום 30 במארס תרל"ח הוציא ועד החקירה המיוחדת את פסק דינה לפיה נדונו האחים שפירא למות "מיתה מדינית", שפירושה: שלילת כל הזכיות האזרחיות ושילוח לסיביר ולמעשה: מוות בטוח. | ביום 30 במארס תרל"ח הוציא ועד החקירה המיוחדת את פסק דינה לפיה נדונו האחים שפירא למות "מיתה מדינית", שפירושה: שלילת כל הזכיות האזרחיות ושילוח לסיביר ולמעשה: מוות בטוח. | ||
באפריל של תרל"ח הוגש הדו"ח של ועדת החקירה לחוות דעת של שר הפלך הראשי בקיוב, גוי שונא ישראל שמעטים דגומתו, ושמו :ביביקוב. גוי מתועב זה מצא כי העונש שהוטל על האחים שפירא, הוא קל מידי ויש לחמיר בו ולהענישם באנוש ש"ישמש דוגמה לכל היהודים". וכן הציע להוסיף על העאונש גם "שבט נוגשים". כהוגש הדו"ח בצירוף חוות דעתו לאישור בית המשפט העליון בפטרבורג קבע בית המשפט: "שמואל אבא ופינחס שפריא ביחס לרצח לייזר פרוטוגאין, כיון שאין הוכחות חוקיות, נשארים הם בחשד חזק: אך, על שהדפיסו בדפוס ספרים המיכלים הוראות המנוגדות לחוק, המכוונים להגדיל את ההשפעה של כת החסידים המזיקה, ועל הוצאת דיבה על הנסיך ואסילטשיקוב, שערך את החקירה באופן לא חוקי וכו'' - להעניש את כל אחד מהם במלקות אלף וחמש מאות "שבטי נוגשים" לשלול מהם כל זכויותיהם ולשלחם לסיביר". | |||
ביום ה 15 ביוני תרל"ט חתם הקיסר | ביום ה 15 ביוני תרל"ט חתם הקיסר העריץ ניקולאי הראשון את שמו על פסק הדין, בהוסיפו את המלים: "כך יהיה!". | ||
ביום י"ז (או"י) באב תקצ"ט כינסו את כל הנדונים וקראו בפניהם את פסק דינם אחרי כן יצאו האחים שפירא לרחבה שבחצר המבצר בקיוב. לפניהם היו ערוכים חמש מאות חיילים בשתי שורות כמו שדרה. כל חייל החזיק בידו שבט נוגשים: מקל ארוך, כפיף, שקטרו (עוביו) היה שנים וחצי סנטימטר בערך. היו פושטים את בגדיו של הנענש עד החגורה היו קושרים לצדו הימני והשמאלי רובה לכל צד ושני סגני קצינים היו אוחזים ברובים ומוליכים אותו עקב בצד אגודל דרך ה"שדרה החיה". | |||
===העונש והשחרור=== | ===העונש והשחרור=== |
עריכות