אילפא: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין שינוי בגודל ,  31 באוגוסט 2020
מ
החלפת טקסט – "דוגמא" ב־"דוגמה"
מ (החלפת טקסט – "{{הערת שוליים|" ב־"{{הערה|")
מ (החלפת טקסט – "דוגמא" ב־"דוגמה")
 
שורה 9: שורה 9:
כך גם כותב [[אדמו"ר הזקן]]{{הערה|[[אדמו"ר הזקן]] [[ליקוטי תורה]], [[שיר השירים]] מא ב.}}, ומוסיף: כל שכן כיום, כשנתמעטו הלבבות, לכן הוצרכו לבאר המשנה בפרטיות יותר כ[[משל]] ההשפעה מ[[רב]] לתלמיד, שכדי שיבין התלמיד צריך הרב לשית עצות בנפשו איך להשפיע לו שיוכל לקבל וצריך לומר לו קטע קטע כפי השגת התלמיד, ולקצר ולהעלים עומק המושכל עד שיהיה ביכולת המקבל להכיל ההשפעה. לכן גם נקראת ה" ברייתא" בלשון זה, שהיא "בר" "חוץ" בארמית, דהיינו לשון חוץ הוא ההשפעה לזולתו לבר מגופא.  
כך גם כותב [[אדמו"ר הזקן]]{{הערה|[[אדמו"ר הזקן]] [[ליקוטי תורה]], [[שיר השירים]] מא ב.}}, ומוסיף: כל שכן כיום, כשנתמעטו הלבבות, לכן הוצרכו לבאר המשנה בפרטיות יותר כ[[משל]] ההשפעה מ[[רב]] לתלמיד, שכדי שיבין התלמיד צריך הרב לשית עצות בנפשו איך להשפיע לו שיוכל לקבל וצריך לומר לו קטע קטע כפי השגת התלמיד, ולקצר ולהעלים עומק המושכל עד שיהיה ביכולת המקבל להכיל ההשפעה. לכן גם נקראת ה" ברייתא" בלשון זה, שהיא "בר" "חוץ" בארמית, דהיינו לשון חוץ הוא ההשפעה לזולתו לבר מגופא.  


ועל כן אין הגילוי [[אור אין סוף]] כל כך בדיני הברייתא כמו בהמשנה שהוא גילוי [[אור אין סוף]] ממש. אבל בהברייתא הוא בהסתר קצת כנ"ל במשל שההשפעה למקבל צריך להיות על ידי [[הסתר]] והעלם. וכן אנו רואים גם כן בחוש שהטעמים של דיני המשנה נגלים ומבוארים יותר מטעמים של הדינים שבברייתות, וכדוגמא, דין המשנה הראשונה במסכת סוכה, בדין סוכה שהיא גבוהה למעלה מעשרים אמה פסולה, קל למצוא הטעם של דין זה{{הערה|בגמרא דף ב' מובאים על כך שלושה טעמים שונים.}}. מה שאין כן סוכת גנב"ך{{הערה|ראשי תיבות: גוים, נשים, וכו' (שפטורים מסוכה.)}} ורקב"ש קשה יותר למצוא כל כך הטעם של דין זה{{הערה|ראה סוכה ו' ע"ב}}.  
ועל כן אין הגילוי [[אור אין סוף]] כל כך בדיני הברייתא כמו בהמשנה שהוא גילוי [[אור אין סוף]] ממש. אבל בהברייתא הוא בהסתר קצת כנ"ל במשל שההשפעה למקבל צריך להיות על ידי [[הסתר]] והעלם. וכן אנו רואים גם כן בחוש שהטעמים של דיני המשנה נגלים ומבוארים יותר מטעמים של הדינים שבברייתות, וכדוגמה, דין המשנה הראשונה במסכת סוכה, בדין סוכה שהיא גבוהה למעלה מעשרים אמה פסולה, קל למצוא הטעם של דין זה{{הערה|בגמרא דף ב' מובאים על כך שלושה טעמים שונים.}}. מה שאין כן סוכת גנב"ך{{הערה|ראשי תיבות: גוים, נשים, וכו' (שפטורים מסוכה.)}} ורקב"ש קשה יותר למצוא כל כך הטעם של דין זה{{הערה|ראה סוכה ו' ע"ב}}.  


לפיכך נקראת ה[[משנה]] מלכתא והברייתא פלגש. כמשל ה[[מלך]] עם המלכה שהם דרים תדיר יחד, בשונה מפלגשו שהולך אליה בצנעה ולא בגילוי, וגם היחוד אינו בתדירא רק באקראי. כמו כן, במשנה [[אור]] אין סוף מאיר שם בחינת [[גילוי]] ובתדירות כידוע, שהתגלות [[אור אין סוף]] הוא בחכמה, לפיכך נקראת המשנה מלכתא. אבל ברייתא היא בחינת השפעה שמחוץ לגוף, שם אין הגילוי כל כך רק על ידי הסתר ולבוש וצנעא, על כן נקרא פלגשים שהיחוד בצנעא ובאקראי.
לפיכך נקראת ה[[משנה]] מלכתא והברייתא פלגש. כמשל ה[[מלך]] עם המלכה שהם דרים תדיר יחד, בשונה מפלגשו שהולך אליה בצנעה ולא בגילוי, וגם היחוד אינו בתדירא רק באקראי. כמו כן, במשנה [[אור]] אין סוף מאיר שם בחינת [[גילוי]] ובתדירות כידוע, שהתגלות [[אור אין סוף]] הוא בחכמה, לפיכך נקראת המשנה מלכתא. אבל ברייתא היא בחינת השפעה שמחוץ לגוף, שם אין הגילוי כל כך רק על ידי הסתר ולבוש וצנעא, על כן נקרא פלגשים שהיחוד בצנעא ובאקראי.

תפריט ניווט