מלאכת הוצאה מרשות לרשות: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
החלפת טקסט – " " ב־" "
מ (חלוקת קונטרסים העביר את הדף הוצאה מרשות לרשות לשם מלאכת הוצאה מרשות לרשות תוך דריסת הפניה: אחידות)
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
שורה 7: שורה 7:
==טלטול נר==
==טלטול נר==
===טעם האיסור===
===טעם האיסור===
בגמרא {{הערה|שבת, מד א}} מצינו שהאיסור בנר שהיה דולק בשבת וכבה, הוא משום מוקצה מחמת איסור. מבואר ב[[רש"י]] {{הערה|ד"ה חוץ מן הנר שהדליקו}} ובגמרא {{הערה|שבת, קנז א}} שזה מוקצה מחמת איסור אסור.
בגמרא {{הערה|שבת, מד א}} מצינו שהאיסור בנר שהיה דולק בשבת וכבה, הוא משום מוקצה מחמת איסור. מבואר ב[[רש"י]] {{הערה|ד"ה חוץ מן הנר שהדליקו}} ובגמרא {{הערה|שבת, קנז א}} שזה מוקצה מחמת איסור אסור.


===פסק ההלכה===
===פסק ההלכה===
הגמרא {{הערה|שבת קנז א}} מביאה מחלוקת של [[רב אחא]] ו[[רבינא]]. לדעת אחד מהם הלכה לפי ר' שמעון אלא אם זה מוקצה מחמת מיאוס, ולדעת השני גם במוקצה מחמת מיאוס הלכה כר' שמעון, ורק במוקצה מחמת איסור ההלכה לא כמו ר' שמעון.
הגמרא {{הערה|שבת קנז א}} מביאה מחלוקת של [[רב אחא]] ו[[רבינא]]. לדעת אחד מהם הלכה לפי ר' שמעון אלא אם זה מוקצה מחמת מיאוס, ולדעת השני גם במוקצה מחמת מיאוס הלכה כר' שמעון, ורק במוקצה מחמת איסור ההלכה לא כמו ר' שמעון.


==טלטול מת==
==טלטול מת==
טלטול מת הוא איסור טלטול של אדם שמת, ואין בו רוח חיים. בנושא הטלטול של המת ישנה מחלוקת גדולה בין רב לשמואל. רב סובר שאסור, בגלל שזה טלטול מהצד , אך שמואל סובר שמותר (ע"י כך ששמים עליו ככר או תינוק)  
טלטול מת הוא איסור טלטול של אדם שמת, ואין בו רוח חיים. בנושא הטלטול של המת ישנה מחלוקת גדולה בין רב לשמואל. רב סובר שאסור, בגלל שזה טלטול מהצד , אך שמואל סובר שמותר (ע"י כך ששמים עליו ככר או תינוק)  


בגמרא מבואר שגם לרב מותר לטלטל את המת על ידי שיניח עליו ככר או תינוק.
בגמרא מבואר שגם לרב מותר לטלטל את המת על ידי שיניח עליו ככר או תינוק.


===היתר הטלטול===
===היתר הטלטול===
הריטב"א{{הערה|שבת, מג ב ד"ה איתמר}} אומר שמכיוון שהכיכר או התינוק עושה את המת טפל אליהם, מותר לטלטל על ידם.
הריטב"א{{הערה|שבת, מג ב ד"ה איתמר}} אומר שמכיוון שהכיכר או התינוק עושה את המת טפל אליהם, מותר לטלטל על ידם.  


ומה שהתירו במת על ידי כיכר או תינוק, אמר רש"י{{הערה|קמב ב ד"ה אלא למת}} שהוא משום כבוד הבריות, והרמב"ם{{הערה|שבת כו כא}} אומר שהוא משום שאדם בהול על מתו.
ומה שהתירו במת על ידי כיכר או תינוק, אמר רש"י{{הערה|קמב ב ד"ה אלא למת}} שהוא משום כבוד הבריות, והרמב"ם{{הערה|שבת כו כא}} אומר שהוא משום שאדם בהול על מתו.

תפריט ניווט