מכת כינים: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 2 בתים ,  24 באוגוסט 2020
מ
החלפת טקסט – " {{הערה|" ב־"{{הערה|"
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
מ (החלפת טקסט – " {{הערה|" ב־"{{הערה|")
שורה 16: שורה 16:


== תוכנה ==
== תוכנה ==
אחרי [[מכת צפרדע]] אמר ה' למשה לאמור לאהרן להכות עם [[מטה אהרן| המטה]] (של אהרן) את אדמת מצרים {{הערה|משה לא היכה כי האדמה הצילה אותו. ([[רש"י]] פרק ח' פסוק י"ב.)}}, ועל ידי זה יהיה כינים בכל ארץ [[מצרים]]. אהרן היכה את האדמה והיה כינים בכל ארץ מצרים. החרטומים ניסו לברוא גם הם כינים ולא הצליחו. החרטומים אמרו לפרעה ש'אצבע אלוקים היא'. במכות הקודמות הם הצליחו גם הם ליצור מכה אבל כאן לא{{הערה|עיין רש"י במפרשים והערה 5, 6 ,ו-7.}}. למרות המכה ולמרות זה שהחרטומים הודו שיש אלוקים, פרעה הקשה את לבו ולא שמע אליהם ולא שילח את בני ישראל.
אחרי [[מכת צפרדע]] אמר ה' למשה לאמור לאהרן להכות עם [[מטה אהרן| המטה]] (של אהרן) את אדמת מצרים{{הערה|משה לא היכה כי האדמה הצילה אותו. ([[רש"י]] פרק ח' פסוק י"ב.)}}, ועל ידי זה יהיה כינים בכל ארץ [[מצרים]]. אהרן היכה את האדמה והיה כינים בכל ארץ מצרים. החרטומים ניסו לברוא גם הם כינים ולא הצליחו. החרטומים אמרו לפרעה ש'אצבע אלוקים היא'. במכות הקודמות הם הצליחו גם הם ליצור מכה אבל כאן לא{{הערה|עיין רש"י במפרשים והערה 5, 6 ,ו-7.}}. למרות המכה ולמרות זה שהחרטומים הודו שיש אלוקים, פרעה הקשה את לבו ולא שמע אליהם ולא שילח את בני ישראל.


== במפרשים ==
== במפרשים ==
למה נאמר הַכִּנָּם ולא הַכִנִּים? האבן עזרא מסביר{{הערה|שם, פסוק י"ג.}} שזה כמו שנאמר: 'ותעל הצפרדע', ביחיד ולא ברבים, והכוונה ותהי הכינה. מלשון שם השורש. ה[[רשב"ם]] סובר גם כן ככה, רק שהוא מוסיף שהמם שבמקום ההא היא כמו המילה ריקם ולא ריקה.
למה נאמר הַכִּנָּם ולא הַכִנִּים? האבן עזרא מסביר{{הערה|שם, פסוק י"ג.}} שזה כמו שנאמר: 'ותעל הצפרדע', ביחיד ולא ברבים, והכוונה ותהי הכינה. מלשון שם השורש. ה[[רשב"ם]] סובר גם כן ככה, רק שהוא מוסיף שהמם שבמקום ההא היא כמו המילה ריקם ולא ריקה.


הסיפורנו מסביר {{הערה|שם פסוק י"ב.}} שברוב המכות ה' ציוה ל[[משה]] להזהיר קודם המכה את פרעה, ובמכה הזאת (וגם ב[[מכת שחין]] וב[[מכת חושך]]) לא. הוא מסביר כי שתי מכות משה התריע ומכה אחת לא, ככה שלוש פעמים. כי פעם ראשונה ושניה צריך התראה, אבל פעם שלישית לא צריך, כך היא דרכו של העולם.
הסיפורנו מסביר{{הערה|שם פסוק י"ב.}} שברוב המכות ה' ציוה ל[[משה]] להזהיר קודם המכה את פרעה, ובמכה הזאת (וגם ב[[מכת שחין]] וב[[מכת חושך]]) לא. הוא מסביר כי שתי מכות משה התריע ומכה אחת לא, ככה שלוש פעמים. כי פעם ראשונה ושניה צריך התראה, אבל פעם שלישית לא צריך, כך היא דרכו של העולם.


רש"י{{הערה|רש"י פרק ח' פסוק י"ד.}} מסביר כי טעם הדבר שהמכשפים לא הצליחו לברוא כינים, הוא היות ואין באפשרותם של המכשפים לשלוט על בריאה שהיא פחותה משעורה. העדר היכולת הביאה להם את ההכרה ש'אֶצְבַּע אֱלֹקים הִוא'. ולכן הודו גם במכות האחרות שכן הצליחו לחקות שאף הם מאת ה'.{{הערה|הרבי, [http://chabadlibrary.org/books/admur/hgshp/13.htm אגדה של פסח עם ליקוטי טעמים ומנהגים פסקה "ויאמרו החרטומים"] (בשם אגדת זבח פסח).}} מכה זו היוותה שלב נוסף בהכרה של המצרים במציאות ועליונות ה' על הבריאה.{{הערה|אם זאת עדיין לא היה בשלמות היות ונעשתה באמצעות [[אהרן הכהן]] ([http://www.chabadlibrary.org/books/admur/lkus/36/3/1/31.htm ראה לקוטי שיחות חלק לו עמוד 31].)}}
רש"י{{הערה|רש"י פרק ח' פסוק י"ד.}} מסביר כי טעם הדבר שהמכשפים לא הצליחו לברוא כינים, הוא היות ואין באפשרותם של המכשפים לשלוט על בריאה שהיא פחותה משעורה. העדר היכולת הביאה להם את ההכרה ש'אֶצְבַּע אֱלֹקים הִוא'. ולכן הודו גם במכות האחרות שכן הצליחו לחקות שאף הם מאת ה'.{{הערה|הרבי, [http://chabadlibrary.org/books/admur/hgshp/13.htm אגדה של פסח עם ליקוטי טעמים ומנהגים פסקה "ויאמרו החרטומים"] (בשם אגדת זבח פסח).}} מכה זו היוותה שלב נוסף בהכרה של המצרים במציאות ועליונות ה' על הבריאה.{{הערה|אם זאת עדיין לא היה בשלמות היות ונעשתה באמצעות [[אהרן הכהן]] ([http://www.chabadlibrary.org/books/admur/lkus/36/3/1/31.htm ראה לקוטי שיחות חלק לו עמוד 31].)}}

תפריט ניווט