כוס של אליהו: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 2 בתים ,  24 באוגוסט 2020
מ
החלפת טקסט – " {{הערה|" ב־"{{הערה|"
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – " {{הערה|" ב־"{{הערה|")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 3: שורה 3:
[[הרבי]] האריך לבאר, שעניינה של כוס זה אינו זהה לענין הכוס החמישית שבדברי ה[[רמב"ם]], שהיתה נהוגה בזמן הגאונים והראשונים אך אינה נוהגת בדורותינו. ואילו המנהג למזוג את כוסו של אליהו נתגלה ונתפשט דווקא בדורות האחרונים, כשקרובים יותר ל[[גאולה]] ואור ה[[אמונה]] ב[[ביאת המשיח]] מאיר בתוקף יותר. ובלשונו של אדמו"ר בשו"ע יש לומר, שמזיגת "כוס אחד יותר מהמסובין" מורה על בואו של [[אליהו הנביא]] והיותו אחד המסובין בשולחן הסדר{{הערה|1=[[לקוטי שיחות]], כז, עמ' 55-48.}}.
[[הרבי]] האריך לבאר, שעניינה של כוס זה אינו זהה לענין הכוס החמישית שבדברי ה[[רמב"ם]], שהיתה נהוגה בזמן הגאונים והראשונים אך אינה נוהגת בדורותינו. ואילו המנהג למזוג את כוסו של אליהו נתגלה ונתפשט דווקא בדורות האחרונים, כשקרובים יותר ל[[גאולה]] ואור ה[[אמונה]] ב[[ביאת המשיח]] מאיר בתוקף יותר. ובלשונו של אדמו"ר בשו"ע יש לומר, שמזיגת "כוס אחד יותר מהמסובין" מורה על בואו של [[אליהו הנביא]] והיותו אחד המסובין בשולחן הסדר{{הערה|1=[[לקוטי שיחות]], כז, עמ' 55-48.}}.
==מנהגים==
==מנהגים==
הרבי התנגד בחריפות לרעיון הנהגת "כוס חמישי" בדורנו - "שהוא היפך פסק-דין השולחן-ערוך והאחרונים, מורי ישראל והפוסקים שנתקבלו מכל ישראל" {{הערה|1=[[המלך במסיבו]], א, עמ' קלו-קלז. [[אגרות-קודש]], כא, עמ' רד.}}
הרבי התנגד בחריפות לרעיון הנהגת "כוס חמישי" בדורנו - "שהוא היפך פסק-דין השולחן-ערוך והאחרונים, מורי ישראל והפוסקים שנתקבלו מכל ישראל"{{הערה|1=[[המלך במסיבו]], א, עמ' קלו-קלז. [[אגרות-קודש]], כא, עמ' רד.}}


[[אדמו"ר הריי"צ]] היה מדקדק למזוג בעצמו כוס זה, ומדור לדור דקדקו האדמו"רים בזה{{הערה|1=ספר המנהגים, מהגש"פ לאדמו"ר}}.
[[אדמו"ר הריי"צ]] היה מדקדק למזוג בעצמו כוס זה, ומדור לדור דקדקו האדמו"רים בזה{{הערה|1=ספר המנהגים, מהגש"פ לאדמו"ר}}.
שורה 13: שורה 13:
פעם אחת אמר הרבי, שתמיד היה לו ספק איך לנהוג, והוא נוהג למזוג לפני ברכת-ה[[מזון]] היות ועל כך יש לו טעם מובן יותר - שהרי שתי הכוסות הראשונות הן כנגד העבר, ושתי האחרונות כנגד העתיד, וכוסו של אליהו שייכת גם לעבר{{הערה|1=המלך-במסיבו, א, עמ' רב-רג}}
פעם אחת אמר הרבי, שתמיד היה לו ספק איך לנהוג, והוא נוהג למזוג לפני ברכת-ה[[מזון]] היות ועל כך יש לו טעם מובן יותר - שהרי שתי הכוסות הראשונות הן כנגד העבר, ושתי האחרונות כנגד העתיד, וכוסו של אליהו שייכת גם לעבר{{הערה|1=המלך-במסיבו, א, עמ' רב-רג}}


ובפעם אחרת אמר: מוטב להקדים רגע אחד מאשר לאחר, ובפרט שזה מענייני הגאולה {{הערה|1=שם, עמ' רפה. וראה שם בעמ' נ, שבשנת תשח"י מזג הרבי את כוסו של אליהו אחר ברכת-המזון. ומסופקני האם דייק הרושם בדבריו אלו, וכן בדברים נוספים שבאותה רשימה).}}
ובפעם אחרת אמר: מוטב להקדים רגע אחד מאשר לאחר, ובפרט שזה מענייני הגאולה{{הערה|1=שם, עמ' רפה. וראה שם בעמ' נ, שבשנת תשח"י מזג הרבי את כוסו של אליהו אחר ברכת-המזון. ומסופקני האם דייק הרושם בדבריו אלו, וכן בדברים נוספים שבאותה רשימה).}}


הרבי היה מוזג את כוסו של אליהו לכוס של זכוכית,{{הערה|1=כן ידוע, וכן מעיד גם הרב [[יוסף יצחק אופן]].}} וקודם שמזג את היין לתוכה בדק היטב האם הכוס חלקה בשוליה ללא פגם.
הרבי היה מוזג את כוסו של אליהו לכוס של זכוכית,{{הערה|1=כן ידוע, וכן מעיד גם הרב [[יוסף יצחק אופן]].}} וקודם שמזג את היין לתוכה בדק היטב האם הכוס חלקה בשוליה ללא פגם.

תפריט ניווט