כתבי ר' יאשע שו"ב (ספר): הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 22: שורה 22:
בספר נמצאים סיפורים רבים על [[הבעש"ט]] ו[[המגיד]] שהוא המקור הקדום ביותר אליהם.
בספר נמצאים סיפורים רבים על [[הבעש"ט]] ו[[המגיד]] שהוא המקור הקדום ביותר אליהם.


==מספוריו==
==מסיפוריו==
*פעם אחת  אמר המגיד הגדול, יש לי איש אחד והוא תפוח יקר,  אך יש בתוכו תולעת אחת, אם יתגבר על התולעת  יהי׳ כלי יקר מאוד, ובאם לאו חייו יאכלנו התולעת  עד גמירא. אצל השולחן הי׳ אז [[חיים וולפר|הוואלפער]] הידוע, ור׳  נחום טשערנאבילער לא הי׳ אז בהשולחן, רק בעיר  המגיד הי׳ אז. אחר השולחן התראה הוואלפער פנים עם ר׳ נחום, אמר לו שמעתם מה אמר הרבי היום,  וסיפר לו ואמר לו כמדומני שכוונתו עליכם. ויענה הר״נ בוודאי אין כוונתו עלי, כי אולי הי׳ כן הי׳ אומר זאת בשעה שאני אצלו שאשמע זה<ref>הוצאות ירושלים תשמ"א עמ' רצב, וראה בחלק ב' גירסא שהוסיפור היה עם ר' אהרן מקרלין ולא עם ר"נ טשערנאבילער</ref>.
*פעם אחת  אמר המגיד הגדול, יש לי איש אחד והוא תפוח יקר,  אך יש בתוכו תולעת אחת, אם יתגבר על התולעת  יהי׳ כלי יקר מאוד, ובאם לאו חייו יאכלנו התולעת  עד גמירא. אצל השולחן הי׳ אז [[חיים וולפר|הוואלפער]] הידוע, ור׳  נחום טשערנאבילער לא הי׳ אז בהשולחן, רק בעיר  המגיד הי׳ אז. אחר השולחן התראה הוואלפער פנים עם ר׳ נחום, אמר לו שמעתם מה אמר הרבי היום,  וסיפר לו ואמר לו כמדומני שכוונתו עליכם. ויענה הר״נ בוודאי אין כוונתו עלי, כי אולי הי׳ כן הי׳ אומר זאת בשעה שאני אצלו שאשמע זה<ref>הוצאות ירושלים תשמ"א עמ' רצב, וראה בחלק ב' גירסא שהוסיפור היה עם ר' אהרן מקרלין ולא עם ר"נ טשערנאבילער</ref>.
*בפסח היה [הרה"ק רמ"מ מוויטעבסק] מחמיר כל-כך על "שרויה", עד שפעם אחת היתה כלתו.. קשה לה הלעיסה ממצות, ושאלה אם אפשר לה שתרכך מצה, לא עם מים, רק שתטרוף ביצה על המצה לרככה על האש. ואמר שמרשה לה, אך לא בבית שלי רק אצל שכן, ותאכל שם המצה גם-כן. ואמר שחומרא של הרמב"ם [כנראה צ"ל: המגיד] אי-אפשר לו להקל. כי הבעש"ט לא נהג עדיין בחומרא זו, רק המגיד [ממעזריטש] ז"ל (כתבי ר' יאשע שו"ב, עמ' נד).
*בפסח היה [הרה"ק רמ"מ מוויטעבסק] מחמיר כל-כך על "שרויה", עד שפעם אחת היתה כלתו.. קשה לה הלעיסה ממצות, ושאלה אם אפשר לה שתרכך מצה, לא עם מים, רק שתטרוף ביצה על המצה לרככה על האש. ואמר שמרשה לה, אך לא בבית שלי רק אצל שכן, ותאכל שם המצה גם-כן. ואמר שחומרא של הרמב"ם [כנראה צ"ל: המגיד] אי-אפשר לו להקל. כי הבעש"ט לא נהג עדיין בחומרא זו, רק המגיד [ממעזריטש] ז"ל (כתבי ר' יאשע שו"ב, עמ' נד).
6,031

עריכות

תפריט ניווט