משתמש:שמואל חיים/פולמוס המשיחיות בחב"ד: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
לשון נקיה
(מחיקת משפט מיותר "ושהוא עתיד לקום בתחיית המתים", דבר מובן מאליו ושייך בכל ישראל.)
(לשון נקיה)
שורה 24: שורה 24:
וכן הרבי מזוהה כמשיח לפי סימני הרמב"ם בספרו "משנה תורה".
וכן הרבי מזוהה כמשיח לפי סימני הרמב"ם בספרו "משנה תורה".


כמו כן רוב חסידי חב"ד כן מאמינים שהוא עתיד להיות [[מלך המשיח]] {{הערה|דוד פלדמן, [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug1.pdf קובץ משיח וגאולה – א] {{PDF}}, עמוד 31 והלאה.}}, והם מסתמכים על מקורות תורניים שלדעתם תומכים אולם יש רבנים בחב"ד שאינם סוברים כך{{הערה|כגון [[שלום דובער לוין]] [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug1.pdf קובץ משיח וגאולה - א] עמודים 8-1 {{PDF}}.}}, ושלא ניתן להביא ראיה לכך שהרבי הוא המשיח ממקורות תורניים שכן כדברי הרמב"ם{{הערה|הלכות מלכים, פרק י"ב הלכה י"ב.}} בנושא זה "{{ציטוטון|וכל אלו הדברים וכיוצא בזה, לא ידע אדם איך יהיה עד שיהיה..}}"{{הערה|יוסף אברהם הלוי העלער,[http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug3.pdf קובץ משיח וגאולה – ג] {{PDF}}, עמוד 7.}}. , הרב [[יואל כהן]], סבור כי אין ספק שהרבי עתיד להיות המשיח, וזאת מנימוקים רוחניים, אולם אין חיוב הלכתי להאמין בכך, ודאי לא לאחר פטירתו. עוד הוא מוסיף, כי אין מקום לנהל תעמולה על כך, לא בתוך חב"ד ולא מחוצה לה{{הערה|הרב [[יואל כהן]], [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug2.pdf קובץ משיח וגאולה – ב] {{PDF}}, עמוד 12, 19-20}}.
כמו כן רוב חסידי חב"ד כן מאמינים שהוא עתיד להיות [[מלך המשיח]] {{הערה|דוד פלדמן, [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug1.pdf קובץ משיח וגאולה – א] {{PDF}}, עמוד 31 והלאה.}}, והם מסתמכים על מקורות תורניים שלדעתם תומכים אולם יש רבנים בחב"ד שאינם סוברים כך{{הערה|כגון [[שלום דובער לוין]] [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug1.pdf קובץ משיח וגאולה - א] עמודים 8-1 {{PDF}}.}}, ושלא ניתן להביא ראיה לכך שהרבי הוא המשיח ממקורות תורניים שכן כדברי הרמב"ם{{הערה|הלכות מלכים, פרק י"ב הלכה י"ב.}} בנושא זה "{{ציטוטון|וכל אלו הדברים וכיוצא בזה, לא ידע אדם איך יהיה עד שיהיה..}}"{{הערה|יוסף אברהם הלוי העלער,[http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug3.pdf קובץ משיח וגאולה – ג] {{PDF}}, עמוד 7.}}. , הרב [[יואל כהן]], סבור כי אין ספק שהרבי עתיד להיות המשיח, וזאת מנימוקים רוחניים, אולם אין חיוב הלכתי להאמין בכך, ודאי לא במצב הנוכחי לאחר [[ג' תמוז ה'תשנ"ד]]. עוד הוא מוסיף, כי אין מקום לנהל תעמולה על כך, לא בתוך חב"ד ולא מחוצה לה{{הערה|הרב [[יואל כהן]], [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug2.pdf קובץ משיח וגאולה – ב] {{PDF}}, עמוד 12, 19-20}}.


חלק מחסידי חב"ד סבורים שהדברים שאמר הרבי מכוונים לחמיו{{הערה|חיים משה ברעגשטיין, [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug7.pdf קובץ משיח וגאולה – ז] {{PDF}}, עמודים 10-11.}}, ולעצמו התייחס הרבי רק כנציג של חמיו בעולם הזה הגשמי. הם מתבססים בין השאר על עדותו של מזכיר הרבי, הרב [[יהודה לייב גרונר|לייבל גרונר]], לפיה, לאחר שפרסמו חסידים בשנת[[תשנ"א]] שהרבי הוא נביא, אמר לו הרבי: {{ציטוטון|מה הם כותבים?! וכי דיברתי על עצמי?! והלוא דיברתי על חותני!}}{{הערה|1=הרב [[יחזקאל סופר]] '''יתבררו ויתלבנו''', 1994, עמוד 84; [[בנימין ליפקין]], '''חשבונו של עולם''', לוד 2000, עמ' 146; הרב [[מנחם ברוד]] 'לא סוד בברוד', שבועון כפר חב"ד 2008, [http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=41022 מובא גם באתר COL]}}. לפי גישה זו, יש מסבירים את יחסו של הרבי לפרסומו כמשיח, בכך שרצה שהציבור יעסוק בנושא המשיח. הם מזכירים סיפור שאירע בשנת [[תש"ב]] בתקופת הרבי הריי"צ, פרסם הרבי הריי"צ את המשפט "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה" (שמשמעותו: "מיד לתשובה, מיד לגאולה"), והרבי אמר לחמיו הריי"צ, שבעקבות הלהט סביב נושא המשיח, ברחוב רואים אותו כמשיח, הריי"צ הגיב שלא משנה מה יגידו, העיקר שידברו על המשיח{{הערה|ימי מלך חלק ב', עמוד 681, כפר חב"ד תשנ"א.}}.
חלק מחסידי חב"ד סבורים שהדברים שאמר הרבי מכוונים לחמיו{{הערה|חיים משה ברעגשטיין, [http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/mug7.pdf קובץ משיח וגאולה – ז] {{PDF}}, עמודים 10-11.}}, ולעצמו התייחס הרבי רק כנציג של חמיו בעולם הזה הגשמי. הם מתבססים בין השאר על עדותו של מזכיר הרבי, הרב [[יהודה לייב גרונר|לייבל גרונר]], לפיה, לאחר שפרסמו חסידים בשנת[[תשנ"א]] שהרבי הוא נביא, אמר לו הרבי: {{ציטוטון|מה הם כותבים?! וכי דיברתי על עצמי?! והלוא דיברתי על חותני!}}{{הערה|1=הרב [[יחזקאל סופר]] '''יתבררו ויתלבנו''', 1994, עמוד 84; [[בנימין ליפקין]], '''חשבונו של עולם''', לוד 2000, עמ' 146; הרב [[מנחם ברוד]] 'לא סוד בברוד', שבועון כפר חב"ד 2008, [http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=41022 מובא גם באתר COL]}}. לפי גישה זו, יש מסבירים את יחסו של הרבי לפרסומו כמשיח, בכך שרצה שהציבור יעסוק בנושא המשיח. הם מזכירים סיפור שאירע בשנת [[תש"ב]] בתקופת הרבי הריי"צ, פרסם הרבי הריי"צ את המשפט "לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה" (שמשמעותו: "מיד לתשובה, מיד לגאולה"), והרבי אמר לחמיו הריי"צ, שבעקבות הלהט סביב נושא המשיח, ברחוב רואים אותו כמשיח, הריי"צ הגיב שלא משנה מה יגידו, העיקר שידברו על המשיח{{הערה|ימי מלך חלק ב', עמוד 681, כפר חב"ד תשנ"א.}}.
820

עריכות

תפריט ניווט