מבצע תפילין: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,933 בתים ,  12 באוגוסט 2020
מאין תקציר עריכה
שורה 37: שורה 37:
{{פסקה חסרה}}
{{פסקה חסרה}}


==התנגדות למבצע==  
==התנגדות למבצע==
לאחר הכרזת המבצע, קמה לו התנגדות בקרב חוגים שונים, בעיקר חרדיים. באמצעות דרכים שונות, בעל פה ובכתב. המתנגדים העלו טענות שונות, הלכתיות לכאורה, מהם יותר רלוונטיות מהם פחות.
[[קובץ:התכתבות הרב הוטנר עם הרבי.png|ממוזער|אחד מסדרת המכתבים שכתב הרב [[יצחק הוטנר]] בשאלה אל הרבי בנוגע לשאלה לגבי הכוונה בזמן הנחת התפילין]]
לאחר הכרזת המבצע, קמה לו התנגדות בקרב חוגים שונים, בעיקר חרדיים. באמצעות דרכים שונות, בעל פה ובכתב. במשך זמן ממושך נמנע הרבי מלהתייחס לטענות, אלא שלאחר חצי שנה הודיע הרבי כי החליט לענות לטענות. הפעם הראשונה שהרבי התייחס פומבית לטענות אלה היתה ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] [[שבת בראשית]] בשנת [[תשכ"ח]]. הרבי אמר שטענות אלו מעודדות מאוד, כיוון שעל כל דבר קדוש שמתגלה בעולם, מתעוררת כנגדו התנגדות, ואם זה לא היה, הדבר היה מדאיג אותו במאוד, וענה על כל השאלות.


במשך זמן ממושך נמנע הרבי מלהתייחס לטענות, אלא שלאחר חצי שנה הודיע הרבי כי החליט לענות לטענות.
בין היתר הדגיש הרבי כי המבצע הוא קיום המצווה של [[תוכחה]] בכך שמזכירים ליהודי את הנחת תפילין ולעורר אותו לקיימה{{הערה|שם=שיחה|1=הרבי [[מוגה|הגיה]] את ה[[שיחה]] והיא הודפסה ב[[לקוטי שיחות]] [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14929&st=&pgnum=281 ח"ו עמוד 271]}}.


הפעם הראשונה שהרבי התייחס פומבית לטענות אלה היתה ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדות]] [[שבת בראשית]] בשנת [[תשכ"ח]]. הרבי אמר שטענות אלו מעודדות מאוד, כיוון שעל כל דבר קדוש שמתגלה בעולם, מתעוררת כנגדו התנגדות, ואם זה לא היה, הדבר היה מדאיג אותו במאוד.  
===השאלות===
*התכתבות ארוכה הייתה בין הרבי ל[[רב יצחק הוטנר]]. הרב הוטנר העלה לפני הרבי את השאלה שעל מנת לקיים מצווה על האדם לדעת את כוונת המצווה על פי הכלל הידוע שמצוות צריכות כוונה, ובלי ידיעה על מהותם של בתי התפילין לא יקיים האדם את המצווה בהנחתן והוא נקרא 'מתעסק' - כאדם שכלל אינו מתכוון ואינו מקיים את המצווה, וכפי שאדם שאכל ב[[ליל הסדר]] [[מצה]] בחושבו שהיא [[בשר]] לא יצא ידי חובתו{{הערה|[[שולחן ערוך]] סימן תע"ה סעיף כ"ט}}.
*מה התועלת בהנחת תפילין בצורה חד פעמית.
*יישנו חשש שהמניח יהרהר בעת הנחת תפילין מחשבה שאסור להרהר בה בעת הנחתן. כמו כן על גופו של האדם להיות נקי{{הערה|[[שולחן ערוך]] אורח חיים סימן ל"ח}}.


לאחר מכן החל הרבי לענות על השאלות, אחת לאחת.
===התשובות===
 
*הכוונה הנדרשת היא כוונה כללית בקיום המצווה, והדין במצה הוא מפני שבדין של מצה חושב שהיא בשר ואינ מצווה כלל. אך כאן כאשר יודע שבהנחת התפילין מקיים מצווה לא נוגע ידיעת הפרטים מהם מורכב הבית, כפי שבזמן שאדם הנעמד [[תפילה|להתפלל]] ונדרש ממנו לכוון כאילו הוא עומד לפני ה[[שכינה]], אינו צריך לכוון בדיוק את צורת השכינה שאינה ידועה לו{{הערה|[[אגרות קודש]], מכתב מ[[ח' שבט]] [[תשכ"ח]]. [https://toratchabad.com/Content/Images/uploaded/or/or15.pdf ההתכתבות עם ביאורים]}}.
התכתבות ארוכה היתה בין הרבי ל[[רב יצחק הוטנר]].  
*ראשית כל אדרבה - יעסקו בהנחת תפילי פעמים רבות ולאנשים רבים. וכך גם אמרה המשנה שמצווה גוררת מצווה{{הערה|[[מסכת אבות]] פרק ד משנה ב}}.
 
:בנוסף, יהודי שלא הניח תפילין מעולם נקרא בגמרא "פושע ישראל בגופו" ואין לו חלק ל[[עולם הבא]]{{הערה|[[מסכת ראש השנה]] יז,א}}. לרוב הדעות{{הערה|כך היא שיטתם של [[רבינו חננאל]] [[הרי"ף]] ו[[העיטור]] ותשובות הגאונים על הגמרא שם, [[הרמב"ם]] בהלכות תשובה פרק ג הלכה ה}}, די בהנחת תפילין פעם אחת (וכנראה שגירסתם בגמרא היא בתוספת המילה "מעולם"), כך שדי בהנחת תפילין אחת על מנת להסיר מיהודי את התואר הזה ושיזכה לחיי העולם הבא.
אחד הדברים הבולטים שהרבי הדגיש בהקשר למבצע תפילין שאין זה חידוש של חב"ד, אלא זהו דין מפורש בשולחן ערוך - מצוות "הוכח תוכיח את עמיתך" הכולל בו את מצות [[אהבת ישראל]], ועל זה שליובאוויטש מתנהגת כפי השולחן ערוך, על כרחך יש עליה טענות?!
*כאשר אדם שאינו מניח תפילין בדרך קבע יניח אותן, מההתרגשות והעניין שיגלה בפעולת ההנחה לא תוסח דעתו להרהורים האסורים באת ההנחה. וכך גם כתבו ה[[ספר מצות גדול]]{{הערה|מצוות עשה ג}} ו[[ספר החינוך]]{{הערה|מצווה תכא}} כי יש לזכות כל יהודי בהנחת תפילין.
 
חלק גדול מאותן ההתקפות כנגד מבצע תפילין הופנו כנגד חסידי חב"ד בארץ ישראל ובעולם. רבים מהחסידים השיבו מלחמה שערה, ומלבד הנחת התפילין בפועל ממש, החלו להגיב למתנגדים.  


==המבצע כיום==
==המבצע כיום==

תפריט ניווט