מלך מבית דוד: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,671 בתים ,  11 באוגוסט 2020
שורה 4: שורה 4:


ב[[תורה]], [[יעקב]] ברך את [[יהודה (אישיות מהתנ"ך)|יהודה]] בנו: "לא יסור שבט מיהודה ומחוקק מבין רגליו"{{הערה|{{תנ"ך|בראשית|מט|י}}}}, וזוהי הבטחה כי מלך ישראל יהיה משבט יהודה.  
ב[[תורה]], [[יעקב]] ברך את [[יהודה (אישיות מהתנ"ך)|יהודה]] בנו: "לא יסור שבט מיהודה ומחוקק מבין רגליו"{{הערה|{{תנ"ך|בראשית|מט|י}}}}, וזוהי הבטחה כי מלך ישראל יהיה משבט יהודה.  
===הגדרת המלך==
בספרות התורנית נידונה השאלה האם משיח צריך להיות מזרע [[דוד המלך]] מזכרים או מנקבות; [[יעמוד מלך מבית דוד#בן אחר בן|באחרונים משמע]] שמוכרח שיהיה דווקא בן אחר בן; אמנם ישנם חולקים וסוברים שאפשר ויהיה מנקיבות{{הערה|בארוכה ראה קובץ הערות התמימים ואנ"ש הנ"ל.}}.
[[הרמב"ם]] כותב{{הערה|פירוש ה[[משניות]] הקדמה לפ' חלק, [[אגרת תימן]] פ"ג, [[ספר המצוות]] מצווה ל"ת שס"ב, ועוד.}} שמשיח מוכרח להיות מזרע דוד ומזרע שלמה; הוא מתבסס עה"פ{{הערה|ש"ב, פ"ז, פס' י"ב.}} (בנוגע לשלמה): "וכוננתי את כס מלכותו עד עולם".
בשאלה זו ישנה גם-כן פולמוס רחב{{הערה|ראה באריכות קובץ הערות הנ"ל, ובס' שערי ישיבה ח"ה.}}. לשיטת הסובר שמשיח הינו דווקא בן אחרי בן, פשוט שמשיח הוא גם מזרע שלמה, דהרי לא נשתייר מבניו הזכרים ד[[דוד]] אלא [[יואש]] - שהוא מזרע שלמה{{הערה|[[ימות המשיח בהלכה]] במקומו.}}, לשיטה שמשיח יכול להיות גם מנקבות הרי אינו מוכרח שמשיח מזרע שלמה.
מדברי הרבי שליט"א מה"מ{{הערה|[[ליקוטי שיחות]] חכ"ה עמ' 112, ובשיחת פ' אמור ה'תנש"א}} משמע שלמסקנה משיח מוכרח להיות (גם) מזרע [[שלמה]].


===דברי הפוסקים===
===דברי הפוסקים===

תפריט ניווט