רבי יהושע בן לוי: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,099 בתים ,  18 ביוני 2020
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{לשכתב}}
{{לשכתב}}
'''רבי יהושע בן לוי''' היה [[תנא]] מדור המעבר בין התנאים לאמוראים, האחרון ששמו נזכר במשנה. נכנס לגן עדן בעודו חי<ref>מ"מ ?. יש לדייק בכך שהוא נכנס בחייו לגן עדן, ולא נאמר עלה בסערה עם גופו לגן עדן, כמו שכמה מערבבים בינו לבן אליהו הנביא.</ref>.
'''רבי יהושע בן לוי''' (בראשי תיבות: ריב"ל, קרוי גם בר ליואי<ref>סנהדרין צח א ועוד</ref>) היה [[תנא]] מדור המעבר בין התנאים לאמוראים, האחרון ששמו נזכר במשנה.
 
רבי יהושע בן לוי היה אמורא ארץ-ישראלי בדור הראשון לאמוראים, לקראת שנות ה-ד' אלפים. היה מגדולי הדרשנים וחכמי האגדה. בגמרא מופיעים מאות מאמרים בשמו.
 
 
 
 


היה תלמידו של רבינו הקדוש, ואף שבכלל נמנה מהמוראים מובא כמה פעמים מאמרים בשמו במשנה.
היה תלמידו של רבינו הקדוש, ואף שבכלל נמנה מהמוראים מובא כמה פעמים מאמרים בשמו במשנה.
==פגישתו עם משיח==
אחד מהמאורעות המפורסים איתו, היא פגשתו עם [[מלך המשיח]] ושאלתו השאלה החשובה "מתי יבא משיח"?
מסופר בגמרא בסנהדרין<ref>צח א קרוב לסופו. כאן בתרגום ופירוש חופשי ובדילוגים</ref>:
ר' יהושע בן לוי פגש את [[אליהו הנביא]] על פתחו של מערת [[רבי שמעון בן יוחאי]],
שאל ריב"ל את אליהו הנביא "אימת אתי משיח (מתי יבא המשיח)"
אמר אליהו לריב"ל: "ליך ושאל אותו בעצמו"
שאל ריב"ל: והיכן יושב?
ענה אליהו: על פתח העיר<ref>רש"י על המקום מסביר שהכוונה בגן עדן שמול פתח העיר.</ref>.
שאל ריב"ל : איך הזהה אותו?
ענה אליהו: הוא יושב בין עניים סובלי  מנוגעים <ref>רש"י: מנוגעים והוא נמי מנוגע דכתיב (ישעיהו נג) והוא מחולל מפשעינו וכתיב (שם) חליינו הוא נשא:</ref>, וכולם פותחים את פצעיהם בבת אחת וסוגרים את כולם בבת אחת, והמשיח פותח כל פצע וסוגר אותו בנפרד, אולי יבקשו ממנו לצאת וליגאל את ישראל לא יתעכב כדי קשירת שני נגעים<ref>רש"י</ref>.
הלך ריב"ל למשיח ואמר לו: שלום עליך רבי ומורי
אמר משיח לריב"ל: אמר ליה שלום עליך בר ליואי
אמר ריב"ל למשיח: "לאימת אתי מר (מתי יבא אדוני)"
אמר משיח לריב"ל: היום.
חזר ריב"ל לאליהו שאל אותו אליהו: מאי אמר לך?
ענה לו ריב"ל: משיח אמר לי "שלום עליך בר ליואי"
אמר לו אליהו: אם משיח אמר לך שלום והזכיר את שם אביך, אתה ואביך צדקים גמורים וראויים לעולם הבא<ref>בתחילת הדו שיח ריב"ל שאל את אליהו האם הוא ראוי לעולם הבא.</ref>.
אמר ריב"ל לאליהו: משיח שקר אותי. שאמר שיבא היום, ועבר היום ולא הגיע.
אמר אליהו לריב"ל: זה הפירוש בדברי משיח היום אם בקולו (של הקב"ה<ref>רש"י.</ref>) תשמעו<ref>כלשון הפסוק תהלים צה, ז.</ref>.
הרבי הריי"צ מבאר שבהמשך לדוח שיח בין משיח לריב"ל, מגיע הדו שיח בין הבעש"ט לריב"ל המובאת ב[[אגרת הגאולה]].


==מתורתו==
==מתורתו==
שורה 20: שורה 67:


הרבי מבאר כי חלוקים שני המאמרים זה מזה. בעוד שבסנהדרין מדברת הגמרא על מי שמבטל תורה ואינו לומד כלל, מדברת המשנה באבות על מי שאינו "עוסק בתורה", הכוונה ל"עסק", אותה מגדירה הגמרא [[בבא מציעא]] {{הערת שוליים|כט, ב. זבן וזבין תגרא איקרא.}} למי שנותן ונושא על מנת להרויח חלק נוסף, ומי שאינו עוסק להכניס את התורה בעניני העולם ולהשליטה על העולם, זה אינו "עוסק" בתורה, ולכן נקרא נזוף, ולא העונש החמור של "הכרת תכרת". ולכן נאמר עליו "אוי להם לבריות מעלבונה של תורה" שכן הוא עצמו טוב לא, אשריו בעולם הזה ובעולם הבא, אם כי יש כאן עלבון התורה, אוי לזה שלומד תורה ואינו מכיר בכוחה העצום לכבוש את העולם.
הרבי מבאר כי חלוקים שני המאמרים זה מזה. בעוד שבסנהדרין מדברת הגמרא על מי שמבטל תורה ואינו לומד כלל, מדברת המשנה באבות על מי שאינו "עוסק בתורה", הכוונה ל"עסק", אותה מגדירה הגמרא [[בבא מציעא]] {{הערת שוליים|כט, ב. זבן וזבין תגרא איקרא.}} למי שנותן ונושא על מנת להרויח חלק נוסף, ומי שאינו עוסק להכניס את התורה בעניני העולם ולהשליטה על העולם, זה אינו "עוסק" בתורה, ולכן נקרא נזוף, ולא העונש החמור של "הכרת תכרת". ולכן נאמר עליו "אוי להם לבריות מעלבונה של תורה" שכן הוא עצמו טוב לא, אשריו בעולם הזה ובעולם הבא, אם כי יש כאן עלבון התורה, אוי לזה שלומד תורה ואינו מכיר בכוחה העצום לכבוש את העולם.
==כנסתו לגן עדן==
בגמרא נמנה בין אלו שנכנסו לגן עדן בעודו חי<ref>מ"מ ?.  יש לדייק בכך שהוא נכנס בחייו לגן עדן, ולא נאמר עלה בסערה עם גופו לגן עדן, כמו שכמה מערבבים בינו לבן אליהו הנביא.</ref>.


==רבי יהושע בן לוי שני==
==רבי יהושע בן לוי שני==
6,031

עריכות

תפריט ניווט