כולל חב"ד בארץ הקודש: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
מאין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{בעריכה}}{{פורטל|צבע=#CCFF89|פורטל=כולל חב"ד|תוכן=
{{פורטל|צבע=#CCFF89|פורטל=כולל חב"ד|תוכן=


'''כולל חב"ד''' נוסד בשנת [[תקמ"ח]] או [[תקפ"ז]] בעיר [[חברון]] עקב סיכסוך של עדת חב"ד עם "כולל החסידים" בקשר לחלוקת מעות ארץ ישראל.
'''כולל חב"ד''' נוסד בשנת [[תקמ"ח]] או [[תקפ"ז]] בעיר [[חברון], ופועל עד היום במגוון תחומי רווחה למען יהודי ארץ ישראל בכלל וחסידי חב"ד בארץ ישראל בפרט.


בעוד שהקביעה הנפוצה היא שבשנת [[תקמ"ח]] ייסד [[אדמו"ר הזקן]] את הכולל, טוען הרב [[שלום בער לוין]] כי רק בשנת [[תקפ"ז]] נוסד הכולל בברכת ובנשיאות [[אדמו"ר האמצעי]].
בעוד שהקביעה הנפוצה היא שבשנת [[תקמ"ח]] ייסד [[אדמו"ר הזקן]] את הכולל, טוען הרב [[שלום בער לוין]] כי רק בשנת [[תקפ"ז]] נוסד הכולל בברכת ובנשיאות [[אדמו"ר האמצעי]].
הקמת הכולל החב"די נבעה מחילוקי דיעות עם "כולל החסידים" אליו היו שייכים חסידי חב"ד עד אז.




שורה 12: שורה 14:
כך היה בימי כ"ק [[אדמו"ר הזקן]], שהוא היה נשיא מעות אה"ק בחו"ל. הגבאי הראשי היה ר' [[יעקב מסמיליאן]]. ואילו בארה"ק היה הממונה בתחלה הרה"ק ר' [[מנחם מענדל מוויטבסק]] ולאחרי הסתלקותו - הרה"ק ר' [[אברהם מקאליסק]]. אלו האחרונים היו מקבלים את המעות מאת נשיא מעות אה"ק שבחו"ל ומחלקים אותן בין עדת החסידים שבארה"ק ולצרכי הצבור, כפי הבנתם הקדושה.
כך היה בימי כ"ק [[אדמו"ר הזקן]], שהוא היה נשיא מעות אה"ק בחו"ל. הגבאי הראשי היה ר' [[יעקב מסמיליאן]]. ואילו בארה"ק היה הממונה בתחלה הרה"ק ר' [[מנחם מענדל מוויטבסק]] ולאחרי הסתלקותו - הרה"ק ר' [[אברהם מקאליסק]]. אלו האחרונים היו מקבלים את המעות מאת נשיא מעות אה"ק שבחו"ל ומחלקים אותן בין עדת החסידים שבארה"ק ולצרכי הצבור, כפי הבנתם הקדושה.


אחרי יסוד קופה נפרדת לאנשי חב"ד שב[[ארץ הקודש]] - בשנת [[תקס"ה]], וכן במשך תקופת כ"ק אדמו"ר אדמו"ר האמצעי, היו נשלחים המעות עם רשימה מיוחדת, שהכין האדמו"ר, ובה היה רשום כמה יקבל כ"א מאנשי חב"ד שבארה"ק. לא ידוע לנו אם ומי היה הממונה על קופת מעות חב"ד שבאה"ק בימים ההם.
אחרי יסוד קופה נפרדת לאנשי חב"ד שב[[ארץ הקודש]] - בשנת [[תקס"ה]], וכן במשך תקופת כ"ק אדמו"ר אדמו"ר האמצעי, היו נשלחים המעות עם רשימה מיוחדת, שהכין האדמו"ר, ובה היה רשום כמה יקבל כל אחד מאנשי חב"ד שבארה"ק. כיום, לא ידוע אם ומי היה הממונה על קופת מעות חב"ד שבאה"ק בימים ההם.


גם לא ידוע לנו אם בזמן הזה היה בחו"ל מי שאפשר לכנותו בשם "גבאי הכללי", בדוגמת ר' יעקב מסמיליאן -בתקופה שעד תקס"ה.
גם לא ידוע אם בזמן הזה היה בחו"ל מי שאפשר לכנותו בשם "גבאי הכללי", בדוגמת ר' יעקב מסמיליאן -בתקופה שעד תקס"ה.


בתקופת כ"ק [[אדמו"ר הצמח צדק]] עזרו על ידו, בניהול מעות כולל חב"ד שבחו"ל, גם דודו הרה"ק ר' [[חיים אברהם (בן אדמו"ר הזקן)|חיים אברהם]] בן אדמו"ר הזקן וגיסו הרה"ק ר' [[מנחם נחום (בן אדמו"ר האמצעי)|מנחם נחום באדמו"ר האמצעי]]. כך נראה מתוך אגרות אנ"ש שבחברון אליו בענין מעות התמיכה, שבפניות שבראשן מופיעים גם שמותיהם, כדלעיל פט"ז.
בתקופת כ"ק [[אדמו"ר הצמח צדק]] עזרו על ידו, בניהול מעות כולל חב"ד שבחו"ל, גם דודו הרה"ק ר' [[חיים אברהם (בן אדמו"ר הזקן)|חיים אברהם]] בן אדמו"ר הזקן וגיסו הרה"ק ר' [[מנחם נחום (בן אדמו"ר האמצעי)|מנחם נחום באדמו"ר האמצעי]]. כך נראה מתוך אגרות אנ"ש שבחברון אליו בענין מעות התמיכה, שבפניות שבראשן מופיעים גם שמותיהם.


שם מסופר גם על סדר כהונת הגבאים הכלליים לאחר שנים הנ"ל:
כהונת הגבאים הכלליים בשנים הבאות:


עד [[תרי"ב]]: ר' [[נחמיה מדובורנה]].
עד [[תרי"ב]]: ר' [[נחמיה מדובורנה]].
שורה 30: שורה 32:
בשנת תרמ"ח נעשה נסיון לבטל את הועד הזה ואת התמנותו של ר' דן תומרקין. באותה שעה התארגנו ממוני כולל חב"ד שבירושלים, לבטל את הסדר הישן באסיפת משלוח וחלוקת מעות כולל חב"ד שבאה"ק ולסדרו בסדר חדש. הם פרסמו מודעות שבהן מכנים את עצמם בשם "ראשי כולל חב"ד" ובהן מציעים ליושבי חו"ל א) לבטל את התמנותו של ר' דן תומרקין. ב) לבטל את השד"רים שבחו"ל, וכל עיר תשלח את מעות תמיכתה, דרך הדואר, ישר לארה"ק. ג) לבטל את משלוח מעות התמיכה לידי הממונים שבחברון; כיון שהדואר פועל רק בירושלים ולא בחברון, לכן יושלחו המעות לידי "בעל האדרעס" בירושלים, שהוא ימסור אותם לידי הממונים שבירושלים והם יחלקו אותן ליושבי חברון ושאר ערי הקודש.
בשנת תרמ"ח נעשה נסיון לבטל את הועד הזה ואת התמנותו של ר' דן תומרקין. באותה שעה התארגנו ממוני כולל חב"ד שבירושלים, לבטל את הסדר הישן באסיפת משלוח וחלוקת מעות כולל חב"ד שבאה"ק ולסדרו בסדר חדש. הם פרסמו מודעות שבהן מכנים את עצמם בשם "ראשי כולל חב"ד" ובהן מציעים ליושבי חו"ל א) לבטל את התמנותו של ר' דן תומרקין. ב) לבטל את השד"רים שבחו"ל, וכל עיר תשלח את מעות תמיכתה, דרך הדואר, ישר לארה"ק. ג) לבטל את משלוח מעות התמיכה לידי הממונים שבחברון; כיון שהדואר פועל רק בירושלים ולא בחברון, לכן יושלחו המעות לידי "בעל האדרעס" בירושלים, שהוא ימסור אותם לידי הממונים שבירושלים והם יחלקו אותן ליושבי חברון ושאר ערי הקודש.


על אף מחאתם הנמרצת של יושבי חברון ורבים מיושבי ירושלים, בכרוז מיוחד שתצלומו ניתן במגדל עז (ע' תקכו-ט), הצליחו ממוני ירושלים בכל שלושת הפרטים. בהמשך ידובר על העברת המרכזמ[[חברון]] ל[[ירושלים]]
על אף מחאתם הנמרצת של יושבי חברון ורבים מיושבי ירושלים, בכרוז מיוחד שתצלומו ניתן במגדל עז (ע' תקכו-ט), הצליחו ממוני ירושלים בכל שלושת הפרטים. בהמשך ידובר על העברת המרכז מ[[חברון]] ל[[ירושלים]]


בכרוז הנ"ל משיבים יושבי חברון:
בכרוז הנ"ל משיבים יושבי חברון:
שורה 59: שורה 61:
על אחד מכתבי השד"רות של אותה שנה חתמו אתם עוד כמה מיחידי סגולה שבעדת חב"ד שבחברון. גם על רוב כתבי השד"רות של 20 השנים הבאות, וכן על ההסכמות ומכתבים של התקופה הזאת, חתמו יחד עם הממונים גם כמה מיחידי הסגולה, ולא תמיד נתפרש בכתבים אלו מיהו הממונה ומיהו יחיד הסגולה. כולם היו נכללים בתואר הכללי שבחתימת הכתב "ממוני ומשגיחי כוללינו ק' אשכנזים הי"ו עם עוד יח"ס החותמים פה עה"ק חברון ת"ו" וכיו"ב.
על אחד מכתבי השד"רות של אותה שנה חתמו אתם עוד כמה מיחידי סגולה שבעדת חב"ד שבחברון. גם על רוב כתבי השד"רות של 20 השנים הבאות, וכן על ההסכמות ומכתבים של התקופה הזאת, חתמו יחד עם הממונים גם כמה מיחידי הסגולה, ולא תמיד נתפרש בכתבים אלו מיהו הממונה ומיהו יחיד הסגולה. כולם היו נכללים בתואר הכללי שבחתימת הכתב "ממוני ומשגיחי כוללינו ק' אשכנזים הי"ו עם עוד יח"ס החותמים פה עה"ק חברון ת"ו" וכיו"ב.


נשתדל ללקט את הידוע לנו על הממונים, במקום שבו נתפרש שהם הממונים לכולל חב"ד שבעה"ק חברון:
סדר הממונים במשך השנים תקפ"ז עד תרל"ה:
 
באגרת הפקוא"מ משנת תקפ"ט (ע' 225) נזכר "מו"ה אפרים במוהר"ר ישראל יפה ממונה דכו' חב"ד שבעה"ק חברון ת"ו". הוא אחד מהממונים הנ"ל בשנת תקפ"ז, ומסתבר שעד אז שימשו שלשת הממונים הנ"ל רצ"ה ליפשיץ ר"מ מייזליש ור"א יפה. אמנם בהסכם תק"ץ שעם הספרדים (דלעיל פ"י) לא נמצאים בין החתומים הנ"ל -אלא ר"מ מייזליש לבדו, אליו נוספו ר' שמואל סגל, ר' יהודה ליב סענער ועוד.
 
בפניה שבראש אגרות הפקוא"מ, אל מו"מ כולל חב"ד שבחברון, בשנים תקצ"ד-ו, מופיעים רק ר' שמואל סגל ור' יהודה ליב [חיטריק] מסענא. שנים אלו חתומים בין הראשונים כמעט בכל הכתבים מהכולל מהשנים תק"צ-תר"ד.
 
ר' אפרים יפה, שנזכר כממונה כבר בשנים תקפ"ז-ט כנ"ל, אינו חותם על כתבי הכולל מהשנים תקפ"ט-תר"ב. אמנם שוב מתחילה להופיע חתימתו, בין הראשונים, כמעט בכל כתבי הכולל מהשני תר"ג-ו. בפניה שבראש אגרת הפקוא"מ משנת תר"ה מופיעים "ממוני ומשגיחי כולל חב"ד הי"ו שבעה"ק חברון תוב"ב וכו' מו"ה שמואל הלוי נ"י ומו"ה יודא ליב סעניר ומו"ה אפרים יפה". גם בשאר אגרות הפקוא"מ מהשנים תר"ה-ו נזכרים שלשה אלו בתור ממונים. נראה שלאחר הפסק של 13 שנים, חזר ר' אפרים יפה להמנות בשנת תר"ג על הכולל, יחד עם ר"ש סגל ורי"ל מסענא.
 
כך עד ה' מנ"א תר"ו, שאז נשמט שמו של ר' יהודה ליב סעניר ונוסף במקומו שמו של "מו"ה משה במו"ה שמעון שמערלינג". ובו' אלול נשמט גם שמו של ר' אפרים יפה ונוסף במקומו ר' שמעון מנשה [חייקין]. שניהם פרשו כנראה מחמת זקנה. הר"א יפה נפטר בין השנים תר"ו-ט והרי"ל סעניר - אחר תר"ט.
 
בשנת תר"ו, באגרת לפקוא"מ (כרוז) חותמים בתור "ממוני ומשגיחי ק"ק אשכנזים חב"ד": ר' שמואל סג"ל מו"ץ דראהטשוב, ר' שמעון מנשה חייקין, ר' אפרים יפה ור' משה שמערלינג. נראה שהיה זה אחרי פרישת הרי"ל סעניר ולפני פרישת הר"א יפה.
 
שלשת הממונים ר' שמואל סגל, ר' שמעון מנשה חייקין ור' משה שמערלינג, מופיעים גם בפניה שבכל אגרות הפקוא"מ אליהם משנת תר"ז, עד אמצע חורף תר"ח, שאז נשמט שמו של ר"מ שמערלינג. במפקד תר"ט הוא רשום "ת"ח-שד"ר", נראה שלכן נפקד שמו בין הממונים.
 
בכ"ב אייר תר"ח מוסיפים הפקוא"מ אצל השנים הנשארים "ועוד שלישי אשר יבחרו לחתום אתם בעה"ק חברון ת"ו". באגרות הקיץ כבר נזכר אצלם ר' שלמה זלמן במוהר"ש סענדר קאבלקין. כך גם באגרות תר"ט ותחלת תר"י [במפקד תר"ט רשום שנולד בפולוצק בשנת תקמ"ח, ואינו רשום בו בין הממונים, נראה שהוא רק היה בין החותמים, אבל לא בין הממונים].
 
במפקד תר"ט רשומים "חכמי ורבני מנהלי וממוני ומשגיחי כל אנשי ק"ק חב"ד": הרב המגיד המאה"ג מו"ה שמואל הלוי נ"י. הרב מו"ה אביגדור [ב"ר יעקב זבלון] נ"י. הרב מו"ה שמעון מנשה [חייקין] נ"י. הרב מו"ה אברהם דוב בער [חיטריק, מסענא] נ"י. הרב מו"ה נחום ארי' הלוי [ב"ר שמואל הנ"ל] נ"י. כל אלו חתומים אף באגרת יפוי כח למונטיפיורי מאותה שנה, בתור ממונים.
 
[ר' יוסף יהודה ליב שמערלינג רשום במפקד זה כ"העוסק בעניני הכולל".
 
גם בשנת תר"ד, באגרת לפקוא"מ (אמת מארץ ג) חתום בסוף הרשימה - ר' יוסף יהודה ליב שמערלינג "נאמן הכולל"].
 
מתחלת קיץ [[תר"י]] נשמט שמו של ר' שמואל סגל, הוא נפטר לערך באותה תקופה. באגרות קיץ תר"י מופיעים הרש"מ חייקין, ר' אביגדור ור' אורי וואלאבריקער. [מסתבר שאינו ר' אורי אורנשטיין, שהרי משנת תר"ז היה גר בירושלים, והיה בין ממוני כולל חב"ד שם. אמנם גם שמו היה וואלאברינסק (ראה "שלוחי א"י ע' 691). ואולי חזר לחברון בשנת תר"י וגר שם עד שנת תרי"ג, שעד אז נזכר שם בין הממונים. ויותר מסתבר שהיה גר גם אז בירושלים, ומ"מ נמנה בין הממונים בחברון, כיון ששם היה אז מקום הועד המרכזי של "כולל חב"ד", כדלקמן פל"ח [ראה גם לקמן אצל רש"ז עפשטיין, שזבנ"י ור' ישעי' אורנשטיין]. ואולי לטעם הידוע לו החליט ר' אורי לחתום דוקא בשנים אלו בשם משפחתו "וואלאבריקער", או וואלאברינקער, ולא כרגילותו לפנ"ז ולאח"ז "ב"ר משה מסלונים". ויש לעיין עוד בזה].
 
מאמצע חורף תרי"א נשמט שמו של ר' אביגדור ובמקומו מופיע ר' מנחם ארי' ב"ר שמואל סגל. באגרת צום העשירי מופיעים לראשונה הרש"מ חייקין, והר"מ ארי' סגל וה"ר אורי וואלברינקער, ובה כותבים בין השאר:
 
 
גי"ק [גלילת ידי קדשם] מן ימי התשובה הגיענו לנכון וראינו שהרב מו"ה אביגדור נ"י סילק ידו מלהיות ממונה מפני הזקנה והננו דורשים בשלו' תורתו ויחדש ד' כנשר נעוריו, ברבות הטובה, גם עד זקנה ושיבה. גם ברוך יהי' הרב מו"ה מנחם ארי' נ"י שבא לשרת תחתיו והחוט המשולש לא במהרה ינתק ושלו' וכו'.
 
כך עד קיץ תרי"ג, שאז נשמט שמו של ר' אורי ובמקומו מופיע ר' שניאור זלמן ב"ר אפרים יצחק [עפשטיין, וצ"ע שהוא רשום בכל המפקדים בירושלים, וראה לעיל אצל ר' אורי].
 
בתרט"ו נוסף שמו של רש"ז ב"ר מנחם יוסף [שניאורסאהן, שזבנ"י. וצ"ע, שגם הוא רשום בכל המפקדים בירושלים. וראה לעיל אצל ר' אורי].
 
באגרת האחרונה שהגיע לידינו מהפקוא"מ למו"מ חברון (כרם החסידות ח"ב, ניסן תשמ"ה, ע' רנו) מיום כ"ו תשרי תרכ"ו (אגרות הפקוא"מ שבינתיים - לא ראיתי לע"ע), מופיעה בראשה הפניה:
 
מו"ה שמעון מנשה [חייקין] ומו"ה שניאור זלמן [ראה לקמן] ומו"ה דוב בער במו"ה נפתלי הירש נ"י [אולי הוא ר' דובער מהלובאקי, הרשום במפקד תרכ"ו כחבר בב"ד של הרש"מ], ראשי וממוני מנהיגי ומנהלי עדת כו[לל] חסידי חב"ד הי"ו בעה"ק חברון ת"ו.
 
[רש"ז הנזכר כאן הוא כנראה פונדאמינסקי - דלקמן, כי שזבנ"י ועפשטיין דלעיל רשומים במפקד תרכ"ו בירשלים. רש"ז עפשטיין אף נזכר במפקד תרכ"ו בין הממונים ב"כולל חב"ד" בירושלים. אמנם ראה לעיל אצל ר' אורי, שאפשר, שראש הממונים בירושלים היה רשום גם בין הממונים בועד המרכזי של "כולל חב"ד", שהוא היה בתקופה שלפנינו בחברון, וא"כ אפשר שגם כאן הכוונה לרש"ז עפשטיין].
 
בהסכם תרכ"ח (דלקמן פל"ז) חתומים מצד כולל חב"ד הרש"מ, ר' לוי יצחק סלונים ורש"ז פונדמינסקי. ובהסכמי תרל"ב (דלקמן שם); תרל"ה (דלעיל פי"ח) נוסף עליהם גם ר' יהודה ליב סלונים. ארבעה אלו רשומים כממונים גם במפקד תרל"ה. ובנוסף לזה רשום ר' ישעי' אורנשטיין "יושב בירושלים", והוא "סופר כוללינו". וגם בירושלים הוא רשום בין הממונים, כדלקמן.
 
 
למדנו מכל הנ"ל את סדר הממונים במשך השנים האלו:


תקפ"ז-ט: רצ"ה ליפשיץ, ר"מ מייזליש ור"א יפה.
תקפ"ז-ט: רצ"ה ליפשיץ, ר"מ מייזליש ור"א יפה.
שורה 145: שורה 105:




כאמור לעיל פכ"ז נוסד הישוב החב"די בירושלים בשנת תר"ז. במפקד תר"ט רשומים הממונים: הרב הג' מו"ה אלי' יוסף [ריבלין] נ"י. הרב מו"ה אורי' [אורנשטיין] נ"י. שני אלו חתומים בתור ממוני כולל חב"ד בירושלים גם באגרת תר"ט למונטיפיורי. במפקד תרכ"ו רשומים הממונים ר' יהושע [נאטקין] מיעקבשטאט ור' זלמן עפשטיין. ובמפקד תרל"ה - ר' אברהם סטצערעס, ר' אהרן ליפקין ור' ישעי' אורנשטיין הסופר.
הישוב החב"די בירושלים נוסד בשנת תר"ז. במפקד תר"ט רשומים הממונים: הרב הג' מו"ה אלי' יוסף [ריבלין] נ"י. הרב מו"ה אורי' [אורנשטיין] נ"י. שני אלו חתומים בתור ממוני כולל חב"ד בירושלים גם באגרת תר"ט למונטיפיורי. במפקד תרכ"ו רשומים הממונים ר' יהושע [נאטקין] מיעקבשטאט ור' זלמן עפשטיין. ובמפקד תרל"ה - ר' אברהם סטצערעס, ר' אהרן ליפקין ור' ישעי' אורנשטיין הסופר.


הראשון רשום שם שנולד בנאווארדאק בשנת תקס"ה ועלה לאה"ק בשנת תרכ"א, השני - שנולד בטאליצין בשנת תקצ"ג ועלה לאה"ק בשנת תר"ז והשלישי שנולד באה"ק בשנת תקצ"ה.
הראשון רשום שם שנולד בנאווארדאק בשנת תקס"ה ועלה לאה"ק בשנת תרכ"א, השני - שנולד בטאליצין בשנת תקצ"ג ועלה לאה"ק בשנת תר"ז והשלישי שנולד באה"ק בשנת תקצ"ה.


אין לנו ידיעות מפורטות מהממונים שבין השנים האלו. נשתדל ללקט פרטים בודדים ממקורות אחרים:
אין לנו ידיעות מפורטות מהממונים שבין השנים האלו. להלן פרטים בודדים ממקורות אחרים:


ב"יהודה וירושלים" תרל"ח (מהדורת קרסל, ירושלים תשט"ו, ע' 145 מספר ר' יואל משה סלומון על אופן חלוקת המעות שנתקבלו מאנגליה לידי הועד הכללי של הכוללות בירושלים "וחלק חב"ד.. נמסר פה לידי ה"ר אהרן ליפקין..
ב"יהודה וירושלים" תרל"ח (מהדורת קרסל, ירושלים תשט"ו, ע' 145 מספר ר' יואל משה סלומון על אופן חלוקת המעות שנתקבלו מאנגליה לידי הועד הכללי של הכוללות בירושלים "וחלק חב"ד.. נמסר פה לידי ה"ר אהרן ליפקין..
שורה 227: שורה 187:
== העברת המרכז ==
== העברת המרכז ==


במשך כל השנים - מאז ייסודו - היה מרכזכולל חב"ד ב[[חברון]].
במשך כל השנים - מאז ייסודו - היה מרכז כולל חב"ד ב[[חברון]].
 
בשנת [[תרמ"ח]] התמרדו ראשי כולל חב"ד בירושלים וניסו להעביר את מרכז הכולל ל[[ירושלים]].


אומנם, עם התפתחות הקהילה בירושלים והתדלדלות הקהילה בחברון, עבר בשנת [[תרנ"א]] המרכז לירושלים.
עם התפתחות הקהילה בירושלים והתדלדלות הקהילה בחברון, עבר בשנת [[תרנ"א]] המרכז לירושלים.




שורה 249: שורה 207:
== ועד הכולל משנת [[תרפ"ד]] ==
== ועד הכולל משנת [[תרפ"ד]] ==


מעת קבלת [[אדמו"ר הריי"צ]] נשיאות הכולל, נקבע ועד נשיאות: [[אדמו"ר הריי"צ]], הרב [[שלמה יהודה לייב אליעזרוב]], [[מנחם מענדל נאה]], [[מרדכי ראובן רוקח]] ו[[ישראל אשר ליבא]].
מעת קבלת [[אדמו"ר הריי"צ]] נשיאות הכולל, נקבע ועד נשיאות: [[אדמו"ר הריי"צ]], הרב [[שלמה יהודה לייב אליעזרוב]], הרב [[מנחם מענדל נאה]], הרב [[מרדכי ראובן רוקח]] והרב [[ישראל אשר ליבא]].


וועד הפועל נוהל על ידי הרבנים [[דוב לבנון]], [[מענדל לנדא]], [[יהודה לייב סלונים]] ו[[יצחק אביגדור אורנשטיין]].
וועד הפועל נוהל על ידי הרבנים [[דוב לבנון]], [[מענדל לנדא]], [[יהודה לייב סלונים]] ו[[יצחק אביגדור אורנשטיין]].
1,637

עריכות

תפריט ניווט